Followlah blog ini sekiranya berbaloi untuk difollow. Sebarang ulasan adalah amat amat amat amat diharapkan.

Abu Hurairah

Abu Hurairah atau nama penuhnya Abdurrahman bin Sakhar. Beliau berasal daripada Bani Zahran di daerah Daus. Daus adalah daerah yang subur dan beriklim sejuk. Sumber pendapatan penduduk Daus ialah pertanian dan penternakan. Kini, Daus termasuk dalam daerah jajahan negara Arab Saudi.

Sebelum Abu Hurairah beragama Islam, beliau beragama Majusi yang menyembah api. Namanya sebelum Islam ialah Abdus Sham yang bererti hamba api. Selepas beliau memeluk Islam pada bulan Muharram, tahun ke-7 Hijrah, namanya itu digantikan dengan nama Abdullah yang bererti hamba Allah. Nabi Muhammad yang memberi nama itu. Kemudian, beliau digelar Abu Hurairah yang bererti si bapa kucing.
03

Beliau berkata,
"Saya mendapat gelaran Abu Hurairah ini kerana saya menemui anak-anak kucing liar. Lalu saya ambil anak-anak kucing itu dan dimasukkan ke dalam baju jubah saya."

Orang bertanya kepada saya, "Apa yang bergerak-gerak dalam baju kamu itu?" soal

Saya menjawab, "Anak kucing."

Orang itu berkata dengan spontan,
"Kamu si bapa kucing!" kenyit

::11 Jamadil Akhir 1431H::


Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

0 responses:

Berkatalah dengan akal dan jiwa, kerana itu anugerah Pencipta dan ternyata natijahnya akan lebih bahagia. ^_^

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2008-2017 Aisyah Ameelah ^_^: Abu Hurairah
Design by a.a.ghariib