Sekiranya anda berminat untuk mengetahui apa-apa berkenaan dengan blog, bolehlah pergi ke Bloggers Tutorial ^_^
Followlah blog ini sekiranya berbaloi untuk difollow. Sebarang ulasan adalah amat amat amat amat diharapkan.

Fitnah Terhadap Wanita Muslimah

Pada suatu dahulu, seorang wanita muslimah meninggal dunia di Madinah. Dijadikan cerita, keluarganya mencari seorang wanita tukang memandikan mayat, tetapi wanita (tukang memandikan mayat) adalah seorang yang buruk percakapannya.

Ketika memandikan mayat wanita muslimah itu, wanita (tukang memandikan mayat) tersebut mengata mayat itu dengan kata-kata yang sangat keji. Wanita (tukang memandikan mayat) itu berkata, "Kemaluan inilah yang dipakainya untuk berzina!"

Astaghfirullahhalazim, tiba-tiba kedua tangan wanita itu melekat di tubuh mayat wanita muslimah yang dikejinya. Ia berusaha untuk melepaskan kedua tangannya itu tapi gagal. Orang-orang yang berada di luar yang sedang menuggu mayat itu dimandikan sudah mula risau kerana lama sekali wanita itu memandikan mayat.

Setelah pihak keluarga menyusul, barulah mereka tahu apa yang terjadi. Keluarga tersebut cepat-cepat mengirimkan orang untuk menanyakan hal tersebut kepada beberapa ulama' di Madinah. Ada ulama' yang menyuruh tangan wanita itu dipotong dan ditanam bersama mayat tersebut. Ada yang suruh agar tubuh mayat itu sahaja yang dipotong untuk menyelamatkan wanita tukang memandikan mayat tadi.

Ulama' Madinah tidak boleh membuat keputusan tersebut, samada memotong kedua tangan wanita berkenaan atau memotong sebahagian tubuh mayat itu. Setelah keputusan ini tidak dapat dibuat, mereka pergi bertanya kepada Imam Malik bin Anas r.a.

Selepas mendengar cerita itu, Imam Malik r.a. terus datang ke tempat kejadian. Lalu beliau minta diberi kesempatan untuk mengusul tukang mandi itu dari bilik hijab. Ia bertanya kepada juru mandi itu (dari bilik hijab),"Katakan dengan jujur apa yang telah kau tuduhkan kepada mayat ini?" Wanita itu menjawab dengan nada yang menyesal, "Aku telah menuduhnya berbuat zina ketika aku memandikannya!"

Setelah jelas dengan perkara itu, Imam Malik r.a. berkata kepada anggota keluarga dan saudara mara si mayat , "Wanita tukang mandi itu telah melanggar hak si mayat. Ia telah melanggar hudud Allah Ta'ala, menuduh seorang wanita muslimah yang baik melakukan zina tanpa bukti dan saksi seramai 4 orang. Jadi, ia harus menjalani hukuman 80 kali sebatan. Kalau hukuman itu telah dilaksanakan, InsyaAllah kedua tangannya boleh terlepas dari tubuh si mayat..." Setelah hukuman itu djalankan, barulah kedua tangan wanita itu terlepas dangan sendirinya!

* * * * *

Inilah tazkirah yang diberi oleh Auni masa usrah.

Oh ye, orang selalu tanya,
"Abang nti kat mana sekarang?"
"Abang nti dapat mana? Pergi mana?"

"Rumah."
"Tak tahulah macam mana. Tengah fikir lagi."

M.Yong: Abang nti dekat mana?
Ana: Dekat rumah :p
M.Yong: Dia buat apa?
Ana: Tulis buku dia.
M.Yong: ooo, lepas tu, dapat pergi mana?
Ana: Sekarang ni, ada 3 pilihan. Samada nak pergi Jordan, Madinah atau ambil A level.
M.Yong: Dia nak ambil perbankkan kan?
Ana: (angguk)
M.Yong: Kalau Madinah, macam mana?
Ana: Tahun ni, kena hafal Quran dulu, tahun depan baru pergi Madinah. Percuma.
M.Yong: Melalui apa ye?
Ana: hehehe, ana tak tanya lah pulak.
M.Yong: Jordan?
Ana: Jap, ana lupa.
M.Yong: Ish, nti kenalah ambil tahu.
Ana: Hah, ana ingat dah, semalam mak ana kata, ayah ana nak tanya ayah _____.
M.Yong: ooo. Keluarga dia international.

Kisah Kanak-kanak Riang ^o^
lagi..

Waktu balik, nampak K.Humaira' datang, nak ambil Marsha. Tunggu dia dekat depan asrama. "Faiqah, Kak Humaira' dah datanglah, nak jumpalah. Semalam, tak jumpa dia pun."

K.Humaira': Nak tumpang?
Ana: Boleh je, tapi kena tanya dululah, ayah ana dah otw ke belum. (dia hulur h/p). Sarah, awak telefonlah. Tanya dah dekat mana? Kalau tak keluar lagi, cakaplah kita balik dengan Kak Humaira'.
K.Humaira': Ana nak minumlah.
Ana: Dekat kedai ke? (Dia angguk)

Depan pagar sekolah...
K.Humaira': Ya Allah, berpeluh sekali Ibrahim.
Ana: Biar dia duduk atas bumbung je.

Kenapa entah hari ini, dia buang tabiat, tiba-tiba hari ini asyik berpantun. Main balas pantun dengan Kak Humaira'.

Antara yang ana ingat:

Dua tiga lalat,
Saya sangat penat.

Sarah: Haish, abang Ibrahim ni kenapa? Nak jadi Jarjit (upin dan ipin) ke?

Dua tiga kapal berlayar,
Bila nak sambung belajar.

Kak Humaira' pun layan...

Sampai dekat traffic light SMKC, dia ambil masuk jalan kanan. Lepas lorong kedai 41 tu,

Sarah: Eh, kita nak pergi mana ni?
(senyap. walaupun ana dah tahu, tak pe, surprise utk dia.)

Rupa-rupanya, pergi A&W.

K.Humaira': Nti ada duit tak?
Ana: Ada 5 je.
K.Humaira': 5 ke,50?
Ana: hehehe 50.
K.Humaira': Oklah.

Lepas dia order dengan confidentnya,

Sarah: Kak Syaza, kak Humaira' nak duit.
Ana: Owh, dalam keretalah.
Marsha: Meh, ana teman. Tah pape.
Ana: Ingatkan cukup duit, tak pesan apa-apa tadi..hihihi..

Marsha: Hmm, nak duduk mana ni ye? Masalahnya sorang banin ni ha.
(Teringat kisah dia 4 beradik pergi A&W dulu)
Marsha: Baru je belajar pasal nutrition tadi.

Kak Humaira' ambil balik duit, then, ganti duit ana. Terima kasih belanja! lagi! Kami balik lebih kurang dalam pukul 6:45 petang.

.18.rejab.1431h.


Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

5 Comments
Comments

5 responses:

  1. Haa, cite x abis ni... byk skip! Ehhehe...

    ReplyDelete
  2. @Mankind of the world
    mmglah, smlm kn ana dah kata, nk siapkan kerja sek...
    yg bnyk
    tgklah, kalau smpt update..hihihi..
    ;)

    ReplyDelete
  3. syaza,sarah ada blog ke?nak link

    ReplyDelete
  4. @Anonymous
    Ada, http://khadeejahazharulhuda.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. nape ape blog yang perhimpunan palestin

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2008-2014 Aisyah Ameelah ^_^: Fitnah Terhadap Wanita Muslimah
Design by a.a.ghariib