Followlah blog ini sekiranya berbaloi untuk difollow. Sebarang ulasan adalah amat amat amat amat diharapkan.

Mengejek


Masih ana ingat pesanan AMT'08/09 ketika SeBuDaYa 2009 tentang hal mengejek... Setiap hari seringkali kita mendengar suara-suara sumbang. Mencarut, memaki, mengejek dan berbagai lagi. "Lidah bagaikan pedang yang tajam, jika kita tidak menggunakannya dengan baik, ia akan memotong kita."

Banyak kali kita mendengar ucapan sedemikian tetapi adakah kita ingin memahami sepenuhnya makna yang ingin disampaikan? Setiap kata-kata yang diucapkan akan dikira satu persatu di akhirat kelak dan apa yang diucapkan juga menentukan ganjarannya.

"Oi, BADAK!".
"Hei, KECIK!"

Ejekan demi ejekan dikeluarkan oleh lidah kita tanpa berasa bersalah dan malu. Perlu diingatkan di sini bahawa mengejek seseorang boleh membuatkan orang yang diejek tersebut kurang senang untuk berkawan dengan kita. Timbul pula perasaan kecil hati, tertekan dan berbagai reaksi lagi.

Ada juga yang mengejek berniat untuk bergurau. Bergurau juga ada batasnya. Jika bergurau mengenai hal seseorang sehingga menyebabkan dia kecil hati, maka telah SAH bahawa kita bergurau sekadar untuk mendapatkan KEMURKAAN ALLAH.

Mengejek orang lain sama diibaratkan mengejek hasil ciptaan Allah tanpa kita sedari. Segala apa yang kita tuturkan semuanya adalah berdasarkan hati kita. Pokoknya, jika hati baik, maka baiklah tutur katanya dan begitulah sebaliknya.

Jadi, berdasarkan kata-kata seseorang maka dapatlah kita mengenal hati budinya. Selalulah memohon ampun kepada Allah dan jika seseorang kecil hati atas kata-kata kita, mohonlah kemaafan daripadanya.

Ps. I'm following chemistry camp n staying at hostel... See u all tomorrow ^_^!!

.14.rejab.1431h.

Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

3 Comments
Comments

3 responses:

  1. I'm home...:D
    Harap-harap x de lg gejala2 sebegini dlm klgn kte..
    walaupun dilihat sbg sesuatu yg remeh..

    ReplyDelete
  2. man kaana yu'minu billahi walyaumil aakhir, falyaqul khairan au liyasmut.. (betul?)

    "barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari Akhirat, maka berkatalah perkara yang baik atau diam..~

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2008-2017 Aisyah Ameelah ^_^: Mengejek
Design by a.a.ghariib