Followlah blog ini sekiranya berbaloi untuk difollow. Sebarang ulasan adalah amat amat amat amat diharapkan.

MaUTaDi II

Alhamdulillah, telah selesai sudah program MaUTaDi II tengah hari semalam. Program ini berjaya dijalankan walaupun hanya sekali sahaja masuk meeting bersama muallimah. AJK masih sama seperti MaUTaDi 1. Begitu juga guru penasihatnya. Wamakaru wamakarallah, innallaha khairul makiriin..

TENTATIF PROGRAM:
15 JULAI 2010
3:45p.m - 5.00p.m : Taklimat
5.00p.m - 5.30p.m : Manisnya Ukhuwwah/Solat/Mathurat
5.30p.m - 6.30p.m : Memasak
6.30p.m - 8.00p.m : Kendiri/Solat/Makan
8.00p.m - 10.30p.m : Solat/One Culture's Night
10.30p.m - 12.00p.m : Duhai Puteriku..
12.00p.m : Tirai Berlabuh

16 JULAI 2010
4.30a.m - 6.15a.m : Qiamullail/Solat Subuh/Mathurat
6.15a.m - 7.45a.m : Kenapa Kita di Sini II?
7.45a.m - 8.00a.m : Sarapan
8.00a.m - 10.00a.m : Permainan di pantai
10.00a.m -10.30a.m : Kendiri
10.30a.m - 12.15p.m : Wanita itu ada batasnya
12.15p.m - 12.30p.m : Penyampaian hadiah/ Penutup


15 Julai 2010, Khamis

Hari ini, ana excited sangat pergi sekolah. Sebab nak habiskan ULBS BM ana, pembentangan BI, One Culture's Night dan MaUTaDi II. Tapi, pembentangan BI ditangguhkan sebab tak sempat. Biarlah. Hari ni, Muallimah Nurul tak datang sekolah sebab neneknya telah kembali ke rahmatullah dan muallimah berada di Melaka sekarang (imbas kembali). Jadi, kami, 4 Nasaie pergi masuk kelas komputer. Sambil-sambil itu, mereka cari video untuk tayangan malam ni. Sementara ana dan Wafaa' siapkan borang feedback program MaUTaDi II. Oh, ajak Kak Humaira' ikut program ni sekali. Lama tak pergi program sama-sama.

Pada pukul 3:45 petang, kami bergegas menuju ke musolla untuk taklimat bagi program ini. Alamak, tengah pening kepala fikir untuk jualan kelab keusahawanan malam ni. Selepas itu, kami duduk dalam kumpulan dalam slot Manisnya Ukhuwwah. Bagi duit pada Fatini, dia pergi beli barang dengan Muallimah An. Pada jam 5:30 petang, kami memulakan sesi memasak. Kumpulan ana bergabung dengan kumpulan Wafaa', masak ayam masak kicap dan sayur goreng dengan telur. Masa ni nak tengok kemahiran memasak adik-adik. Ada yang dah biasa, ada yang lari bila minyak merecik-recik. So, ana dan Wafaa' suruh setiap orang goreng ayam, ada yang letak ayam atas sudip dulu baru masukkan, oklah, ada yang campak ayam, memanglah bertambah-tambah percikan minyaknya. Ish..ish..ish.. Takpe, asah lagi kemahiran ye, adik-adik.^^ Muallimah An asyik berlakon depan kamera je macam muallimah yang masak semua benda tu.

Kemudian, ana pergi potong buah untuk jualan kelab, kira harga dll. Sementara adik-adik MaUTaDi kendiri, Wafaa', ana dan Mardhiyyah menyiapkan buah-buahan untuk malam ini. Lepas masuk maghrib, kami makan malam bersama. Hmm...sedapnya.. Kendiri.

Siapkan gerai jualan. Semua pakat pakai baju batch 7, banatlah. Dalam pukul 9:00 malam, majlis pun bermula. Dapat nombor untuk cabutan bertuah, ana punya, 00310. Lepas tu, beritahu Kak Humaira' pasal nombor tu. Kalau nak lagi, boleh pergi dekat gerai AMT. Dia pun dengan excitednya mengajak kami ke gerai AMT. Baru nak pergi dengan Mardhiyyah, cari Kak Humaira' tak jumpa pulak. Tengok-tengok depan sekali beratur. Rasanya, dia baru je pergi.

Ana: Semangatnya lah. Punyalah cari, tengok-tengok, tu toh kat depan.
K.Humaira': Tengoklah ni, ana tak pakai kasut pun.
Ana: Ish, ish, ish...
Mardhiyyah: ^_^

Beli cocktail. Ana seringgit, Mardhiyyah seringgit. Dapat nombor, 00520. Tiba-tiba, ana berfirasat untuk masuk ke dalam waktu cabutan bertuah."00550" Nampak Bi'ah dan Wafaa' nak ambil hadiah.

Sekali, 00520

Ana: (Eh, macam pernah dengar je nombor tu. Bukan ke nombor kita? Tak kot, Mardhiyyah tak cakap apa-apa pun sebab dia yang pegang nombor tu.)
Mardhiyyah: Hmm...Eh, Syaza, nombor kitalah!
Ana: Owh, ye ke? Pergilah ambil. (excited sebenarnya)
Mardhiyyah: Jomlah, ikut ana.

Ikutlah dia ambil, tapi ana tak naiklah pentas. Kemudian, Mardhiyyah ajak Muizzah turun bawah sebab Iennah minta tolong. Terlompat-lompat dia atas pentas. Pergi cari Muallimah An. Duduk dengan muallimah sekejap. Cakap dengan muallimah, dapat hamper. Muallimah pun ajak kongsi, buat baik. Ehem..ehem.. Pergi tolong dekat gerai kelab keusahawanan sekejap. Akhirnya, tibalah masa yang ditunggu-tunggu bagi mereka yang tidak berjaya dalam cabutan bertuah. Sekarang adalah waktu untuk memberi hadiah kepada orang bertuah pula. Gambar akan dipaparkan pada slide dan gambar siapa yang dibulatkan, dialah orang yang bertuah. Ana ingat pelajar form 4 je. Izzah Nasirah yang setia dengan gerainya dan Izzat yang setia dengan kameranya.

K.Humaira': Kalau tak salah ana, yang Izzat dapat tu hadiah Marsha. Buku Doraemon.
Ana: Hah? Buku Doraemon?
K.Humaira': Ayah ana beli. Ingatkan nak bagi kawan Marsha.
Ana: Macam kelakarlah pulak bagi buku Doraemon. ^-^

Dalam pukul 10:30 malam, kami bergegas menuju ke bilik kuliah. Ada pembentangan video tentang wanita. Kak Humaira' turut memberi sumbangan seperti AJK lain. Terima kasih!

Setelah semua video habis dipaparkan, kedengaran suara-suara yang minta ditayangkan lagi video. Tetapi, memandangkan esok perlu qiamullail dan sekarang dah pukul 12:00 tengah malam maka slot ini perlu ditamatkan.

16 Julai 2010, Jumaat
Kringg... Bangun dalam pukul 4:15 pagi. Qiamullail bersama-sama pelajar asrama. Solat Subuh, baca mathurat. Kemudian, ada slot Kenapa Kita di Sini II? yang disampaikan oleh Pakcik Zameran.

Semasa peserta bergegas ke bilik kuliah, sesuatu yang tidak disangka berlaku. Para AJK masih berada di sekitar musolla untuk memastikan semua peserta sudah masuk ke bilik kuliah. Tiba-tiba, nampak ada salah seorang dari peserta ini jatuh dengan tiba-tiba. Badan dia 'bergoncang' macam meronta-ronta. Tak sedarkan diri. Ye, itulah dia sawan. Panggil pakcik, cari nombor telefon mak/ayahnya.

Bila dia dah sedar, demam dan dibawa pulang ke rumah. Sambil pakcik menyampaikan slot, beberapa orang daripada kami menyediakan barang untuk ke pantai. Mardhiyyah, Marsha, Robi'ah, Kak Humaira' dan ana. Dan akhirnya, kami bertolak ke pantai ketika mereka sedang sarapan pagi. Pada mulanya, kami berjalan kaki. Kemudian, depan rumah teres hijau di tepi asrama, pakcik tumpangkan kami.

Setibanya di pantai, kami mencari posisi yang sesuai untuk permainan galah panjang dan bola ragbi. Kenapa kami memilih bola ragbi? Kan 'kasar' permainan tu? Sebenarnya, ada sebabnya, bukan saje-saje kami pilih permainan ini. Kami ingin melihat setakat manakah ukhuwwah adik-adik sekalian. Kami lihat apa yang adik-adik buat, kami dengar apa yang adik-adik tuturkan.

Haziqah bawakan bekal untuk kami. Hari ini, cuaca tak menentu. Sekejap hujan, sekejap reda. Waktu kumpulan ana dan Marsha lawan galah panjang dengan kumpulan Afif dan Fatimah, macam-macam cara yang digunakan oleh mereka untuk melepasi pihak lawan. Yang ana suka tengok, Iennah lah. Punyalah phsyco orang tu dan dia berjaya melepasi halangan. Tapi, sayangnya, dia lupa depan tu, ada lagi pihak lawan yang menunggu. Sentuh. Mati.^^ Ramai yang macam tu. Lupa ada lagi halangan dekat depan. Keputusannya, kumpulan ana dan Marsha menang.

Tiba giliran kumpulan kami untuk main ragbi pula. Di sini, baru kita dapat lihat bagaimanakah ukhuwwah mereka. Mereka main untuk menang atau main untuk merapatkan ukhuwwah. Ayat yang paling ana ingat yang keluar dari mulut peserta ketika itu, "Malaslah main permainan ni, emo lah!" Marsha kata, dia terus tak sedap hati bila dengar kata-kata tersebut. Main sampai muka jadi masam. :( Ana juga sentiasa perhatikan buddies ana. Alhamdulillah, cara dia main memang happy go lucky. Main untuk berseronok, merapatkan ukhuwwah di samping beribadah.

Akhirnya, kami para AJK menunjukkan demo, cara bermain dengan happy go lucky. Time Afif dapat bola dekat gol, tudung dia tak betul. Jadi, dia katalah "kejap-kejap." Kami berhentilah sekejap, ingat dia nak baiki tudung. Sekali, dia sumbatkan gol. "Ish, kurang asam," kata Marsha sambil tersenyum. Semua rasa nak gelak. Bila ana nak golkan bola, macam mana entah, semua terjatuh. Ana dihimpit oleh Marsha dan Marsha dihimpit oleh Haziqah. Tak ke naya ana ni? Tapi tetap happy. Akhirnya seri!

On the way balik ke sekolah, ana, Marsha dan Kak Humaira' singgah kedai nak beli air. Tapi, masing-masing punya gaya pelik-pelik. Marsha pegang cangkul, macam orang kampung. Ana macam pelancong, pakai topi PRINT'09 dan bawa beg galas. Kak Humaira' kata dia macam orang tak betul, sebab bawa baldi macam orang kampung tapi dalam baldi ada baseball dan sarungnya macam orang kaya. So, boleh confused. Abaikan..

Sampai-sampai sekolah, simpan segala macam barang yang telah digunakan. Waktu slot Wanita itu Ada Batasnya oleh Umi Saidah Mamat, ana dan Wafaa' naik motor ke kedai tadi untuk beli air bagi penceramah dan para AJK yang lain. Wah, dah lajulah Wafaa' bawa berbanding dulu. Lepas dah order air, tunggulah dekat meja makan.

Kemudian..
Wafaa': Eh, muallimah.
Ana: Hah? Muallimah?
M.Syu: Orang dah tegur dah tadi. Fewwiit.
Wafaa': Tak dengarlah muallimah.
Ana: Muallimah dari mana?
M.Syu: Baru habis tuisyen. Ajar dekat rumah Mahfuzah tadi.
Wafaa': Muallimah datang rumah dia?
M.Syu: A'ah, kalau Auni, dia datang rumah muallimah.
dan beberapa lagi soalan..

Sampai sekolah, tolong depa sapu musolla. Kemas-kemas. Sediakan minuman dan makanan untuk penceramah. Akhir sekali, sesi penyampaian hadiah dan sesi bergambar. Time ni, barulah adik-adik tahu, permainan dekat pantai tadi merupakan pertandingan. Galah panjang dimenangi oleh kumpulan ana dan Marsha. Manakala permainan bola ragbi dimenangi oleh kumpulan Robi'ah dan Wafaa'.

Setelah tamat program ini, kami, para AJK membersihkan kawasan-kawasan yang telah digunakan. Kemas semula bengkel yang ditinggalkan barang-barang mereka. Kemudian, dapur dan depan pentas. Ada yang makan tak kemas balik. Jadi, semua AJK berganding bahu membantu satu sama lain termasuklah Afif, pengarah program ini.

Setelah semua kerja dibereskan, kami mengambil peluang untuk berehat sambil menunggu ibu bapa kami menjemput kami di sekolah. Sehingga jatuh tidur. Ana dan Marsha duduk di sofa depan pentas. Mardhiyyah duduk atas tangga dan Kak Humaira' atas kerusi bilik mesyuarat. Pukul 1 petang, Mardhiyyah terjaga, "Eh, macam mak ana!" Tapi bukan. Dia selalu ulang ayat yang sama setiap kali terjaga. Dan akhirnya, dalam pukul 2 petang, Sir Malik datang ambil Marsha dan Kak Humaira'. Pukul 2 lebih, hampir 2:30 petang, Makcik Midah datang, kami pun balik...

Kami sedar, program ini agak kelam-kabut. Iyalah, masuk meeting sekali sahaja. Kekurangan masa. Tetapi disebabkan adik-adik, kami rasa, kami perlu adakan program ini secepat yang mungkin. Jadi, kami memohon maaf banyak-banyak dan terima kasih kepada yang membantu. Semoga antunna dapat sesuatu daripada program ini.

-7-sya'aban-1431h-

Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

6 Comments
Comments

6 responses:

  1. WAaH sekali je Meeting? Dush2>>>>Korang memang best!!!Hebat2.
    Num3, run 4 my numbers!!! Run, run...(tak yah kasut)x2 lambat..ahhaha! Tp, uhuk2 tak dpt pun~

    Mardhiyyah bukan ^_^ jelah, dia ada cakap s'thing, ehhehe

    Mlmh An memang camtu selalu..Hihihi, krm salam ke Mlmh ye~

    Selamat berqiamullail, nak ikut sebenarnya, tp........hihi
    >>>Org tu x ajakpun:(
    Taklah2, jodan desu!
    K, bye, salam!

    ReplyDelete
  2. salam...huhuhu..cabutan bertuah ... bestnya!

    ReplyDelete
  3. Aduh, pendeknya reply...ni mesti busy habis ni~

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2008-2017 Aisyah Ameelah ^_^: MaUTaDi II
Design by a.a.ghariib