Followlah blog ini sekiranya berbaloi untuk difollow. Sebarang ulasan adalah amat amat amat amat diharapkan.

Osaka, Jepun

Semalam, ana baru siapkan menulis biodata yang Faiqah suruh. Ana ada tulis nama tempat (luar negara) yang pernah ana pergi. (3 je, pun) 'Baca selanjutnya Osaka, Jepun di blog ana. (kalu ada) :p' Begitulah apa yang ana tulis. Jadi, ana pun postlah post ini. Faham tak? Ayat tunggang terbalik (sebab ana berketurunan campur)..hahaha.. 4 keturunan tu...

Ni je gambar yang ada.



Kami sekeluarga pergi ke sana pada bulan Disember (nak dekat Krismas) tahun 2003. Bertolak dari KLIA ke Kansai Airport. Pada waktu tersebut, kapal terbang yang dinaiki kami agak lengang. Jadi masa time nak tidur tu, ana dan adik ana tidur dekat tempat duduk yang panjang, angkat je lengan dia dan tidur baring (dengan sesuka hatinya, itu pun atas nasihat ayah ana).

Oh ye, masa ni, musim sejuk dekat sana, tapi tak ada salji. Itu pun dah cukup sejuk, habis selesema. Yang bestnya, jalan dia tak berapa sibuk. Nak pergi mana-mana jalan kaki pun seronok. Sekali je, kami naik bas. Banyak daun pokok-pokok tepi jalan gugur. Kami pun kutiplah daun tersebut sebagai kenangan. Tapi ana punya sorang je yang masih terselamat. Ada lagi daun ginkgo tu pada ana. (disimpan dalam buku)

Kalau nak makan, mak ayah ana masak nasi dan lauk dekat bilik hotel je, guna periuk elektrik.
Bila fikir-fikir balik, kelakarlah pulak. Yelah, masa tu tak tahu macam mana nak cari makanan yang halal. Kami bukan pergi ikut apa-apa trip. Jadi, tak ada tourist guide. Ni, dapat tiket free daripada Petronas. Walau bagaimanapun, kami turut mengambil kesempatan untuk makan sushi semasa di sana. Yang paling ana suka masa makan ubi panggang sambil berehat di suatu tempat time pergi jalan-jalan. Makan panas-panas dalam suasana sejuk tu.

Kami selalu 'berjaya' menarik perhatian orang lain. Orang selalu pandang ke arah kami, di mana kami berada. Ana rasa ada dua sebab yang munasabah. Pertamanya, sebab mak ana dan ana pakai tudung. Tapi, mereka sebenarnya suka orang yang ada agama ni sebab katanya mereka ada pegangan dan prinsip hidup. Kedua, sebab tengok muka masing-masing macam muka Cina. Mana taknya, moyang ana (perempuan) orang Cina yang dijaga oleh orang Melayu Islam suatu masa dahulu.

Pernah satu hari, kami pergi pasaraya untuk beli makanan dan air. Bila nak bayar, cashier tu bagi sorang satu lolipop (bkn yg warna-warni). Jadi, pada petang harinya, kami pergi lagi sebab ada barang yang terlupa nak beli. Kami pun menunggu dengan penuh harapan dan muka tak malu. Tak dapat dah. Ketentuan Allah nak ajar kami tak baik ada niat macam tu. :D

Orang-orang dekat sana tak cakap Bahasa Inggeris. Ada yang memang tak reti cakap English. Ada juga yang reti tapi tak nak, diorang tak suka guna Bahasa Inggeris. Time nak beli tiket, ya Allah, lamanya... Sebab kena guna mesin tapi tak reti sebab canggih sangat. Tanya orang yang kerja dekat situ. Lama sangat sebab dia tak reti Bahasa Inggeris. Orang dekat hotel yang kami duduk je cakap Bahasa Inggeris dengan kami. Kami duduk di Hotel Ramada.

Tempat yang paling menarik masa pergi ke sana, Universal Studio. Theme park. Macam Disneylandlah. Kami ke sana dengan menaiki bas pada waktu pagi dan balik semula pada waktu malam. Lama tu.. Kami tak main banyak pun sebab orang ramai. Beratur punyalah panjang. Namun begitu, apa yang ana nampak, orang Jepun memang penyabar. Ada main dekat Jurrasic Park, tengok pertunjukan pirates, dekat Snoopy (main gelongsor air, guna pelampung) dan tengok 4D Shrek. Ini sahaja yang ana ingat.


Petang harinya, ada road show. Best tengok, makcik Jepun tu bagi ana duduk depan. Arigatou Gozaimasu! Time masuk 4D Shrek, mak ana excited sekali. Kemudian nampak semua orang pakai glasses. Eh, bila diorang ambil? Kita tak dapat pun? Biarlah, tengok je lah. Bila dah habis, mak ana kata nak masuk lagi sekali. Tapi, ayah ana tak nak dah beratur. Ana ingat lagi, masa dekat sinilah ana tahu maksud restroom. Itu pun sebab abang ana tanya. Ana jawab, bilik rehat..hahaha.. Dia banyak mengajar ana.

Itulah sedikit sebanyak pengalaman ana semasa di Jepun. Masa tu, ana belajar beberapa perkataan baru. Arigatōgozaimasu, Ohayōgozaimasu, Sumimasen, Unagi, Bento, Hai, Tamago, Hikōki dan macam-macam lagi.

Budaya mereka bagus dari sudut kebersihan, hormat orang lain, penyabar dll. Tahun lepas, mak ayah ana pergi Jepun lagi, ayah ana kata tandas dekat pasar dia, bersih sangat, tempat duduk dia siap ada pemanas lagi. Ayah ana bukan nak pergi tandas sangat pun, saja nak tengok. Ada gambar ayah ana tangkap (tapi dalam laptop ayah ana).

Kadang-kadang terdetik juga di hati (masa kecik lah), tak payah pakai tudung pun tak pe kot. Bukannya orang tahu. Tutup je lah kepala guna baju sejuk tu. Sementara masih kecik ni. Astaghfirullah al-Azim.. tapi Allah campakkan perasaan malu dalam diri ini. Rasa serba salah ada, takut pun ada, malu pun ada kalau tak pakai tudung. Abang ana pun memang jaga sangat benda-benda macam ni. Start darjah satu, kalau nak keluar rumah, mesti kena pakai tudung senantiasa. Kalau tak, kena bebel dengan dia. Bebel mujur, kena marah ana tak tahan.

Macam tulah, abang ana yang selalu 'jaga' ana. Maksudnya ajar benda-benda yang patut dibuat. Dia telah melaksanakan tanggungjawabnya.

Ps. Esok jangan lupa program dekat sekolah!

.27.rejab.1431h.


Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

6 Comments
Comments

6 responses:

  1. salam..
    wow..
    seronoknya dpt pergi Jepun...
    korea x pergi ka?hehe

    ReplyDelete
  2. @Nur Najihah
    wassalam..
    oh korea mak ayah ana je pergi,
    baru je pergi bulan 5 hari tu.. :)

    ReplyDelete
  3. waah...seronoknya kamu...^_^ Hihi, dah besar ni, pandai2 jg diri ye, k, take care.

    ReplyDelete
  4. Likes this article very much..^^ Masa tu semua muka2 comel lagi.. Teringin nak ke Jepun smula.. nak test vocab Nihon-Go.. Masa pergi tu tak tau apa..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2008-2017 Aisyah Ameelah ^_^: Osaka, Jepun
Design by a.a.ghariib