Followlah blog ini sekiranya berbaloi untuk difollow. Sebarang ulasan adalah amat amat amat amat diharapkan.

Grand Final MaUTaDi 3

09111431H
Assalamualaikum. Akhirnya tibalah juga MaUTadi terakhir yang dikendalikan oleh kami. Namun begitu, program yang terakhir ini tidaklah diwajibkan kepada semua kerana program terakhir ini merupakan lawatan ke Cameron Highlands dan tempat duduk juga adalah terhad. Makanya, majlis penutup diadakan pada 10/10/10 iaitu hari Ahad.

Kami bertolak pada hari Khamis malam Jumaat. Semua peserta dikehendaki untuk berkumpul di sekolah sebelum Isya'. Maksudnya, Isya' di sekolah. Tapi, ana pergi ke sekolah lewat sedikit kerana masa tidak mengizinkan. Sesungguhnya, Allah adalah sebaik-baik perancang. Keluargaku sibuk berkemas untuk pulang ke kampung. Sampai sekolah, lebih kurang dalam pukul 9:00 malam.

Ketika itu, muallimah An sedang berucap sementara menunggu kedatanganku. Sampai-sampai, jumpa dengan AJK lain sekejap. Bagi t-shirt AJK MaUTaDi pada Marsha dan terus telefon Mardhiyyah yang masih belum tiba lagi. Kemudian, terus ajak Marsha ke depan sekolah. Haish, kena bagi tazkirah ni. Bagilah tazkirah pasal sahabat.
Bersahabatlah atas dasar iman dan taqwa.
"Selemah-lemah ukhuwwah adalah bersangka baik dan berlapang dada."
Bersahabat juga umpamanya, sekiranya sahabat kita hampir jatuh ke dalam neraka, kitalah yang akan tarik dia semula. Dapat makna tersirat?
Hee, teringat pula bila ana cakap pasal ni dekat abang ana sebelum dia pergi. Katanya, saya tak nak tarik, takut terjatuh sama. Hang ni lah. Faham-fahamlah maksudnya. Bertuah punya kawan. :D

Lebih kurang dalam pukul 9:30, bas pun datang. Huih, awalnya bas. Janji pukul 10:00 malam. Takpe, lagi awal, lagi bagus. Segera tamatkan tazkirah. Cop tempat dalam bas untuk Marsha, Fatimah, Mardhiyyah dan ana. Lepas itu, pastikan semua orang dah cukup dan bertolak. Muallimah Hayati jaga pelajar asrama malam ni. Dalam bas, ana dan Mardhiyyah terus lena.

Banyak kali terjaga sebab sejuk. Nasib baik ada jaket batch. Dah pakat dengan fasi lain nak bawa jaket batch. Tapi, muka pun tak tahan juga. Sejuk sangat pipi ni. Tapi entah kenapa tidak tergerak badan untuk tutup air-cond. Habis selubung badan dengan jaket. Dalam pukul 2:00 pagi, tutuplah air-cond. Ada sekali tu terjaga, pelik, apasal mata ni kabur sangat? Punyalah gosok mata. Baru ingat yang ana ni rabun. hehehe...

Dalam pukul 5:00 pagi lebih, ana dan Mardhiyyah bangun di saat orang lain masih lena. Tengok dekat luar, dah sampai Cameron Highlands dah. Oh, terus naik rupanya, ingatkan berhenti Tapah dulu. Nampak Tanah Rata dan kami berhenti di Brinchang untuk menunaikan solat Subuh di Masjid Kayangan, Brinchang. Kejut semua orang untuk solat Subuh.

Fatimah turun tanpa jaket. Eh, biar betul! Lepas tu, dia naik semula dengan Marsha. "Sejuknya dekat luar." Pakai jaket batch. Nak masuk masjid, ramai juga orang ye. Rombongan dari Utara ada, dari Terengganu pun ada. Sejuknya, ambil wudhu' pun sejuk. Akhirnya, tak mandi pun. Takpe, sebab sejuk kering dalam bas, tak berpeluh. Jadi, tak berbau.

Seusai menunaikan solat Subuh, semua bersiap berpakaian seragam. Form 1 pakai baju batch dan form 2 pakai baju asrama banat. Best, baca mathurat dalam bas. Kemudian, kami berhenti di Tanah Rata dan makan sarapan pagi. Pecah dua kumpulan. Kami, fasi-fasi (majoritilah) makan nasi lemak dan air horlick. Bergambar sekejap depan kedai tu dan terus pulang semula ke bas. Bergambar dengan muallimah An dekat depan bas. Sukacita muallimah umumkan, siapa yang paling lambat naik atau turun bas, dikenakan denda RM 2 untuk mengelakkan berlakunya kelewatan.

Mula-mula sekali, pergi ke Honey Bee Farm. Masuk-masuk, kena turun tangga. Kemudian adalah sorang makcik Cina ni kata, "Dekat bawah ada bunga. Boleh tengok. Tapi jangan petik bunga." (ikut slang dialah) muallimah An, "Thank you." Kemudian cakap pada ana dengan Haziqah, "Tang kayu. Jangan petik bunne." Ajuk banyak-banyak kali. Sampaikan, kami berdua pun terikut-ikut cakap macam tu. Kemudian, muallimah buat rakaman. Masa nak keluar dari situ, cerita pada muallimah Ain pasal ayat tu. Kemudian katalah, "Nanti, dekat Boh orang India pula. Hari tu telefon, orang India angkat." Muallimah pun kata, takpe, kita belajarlah slang diorang, kan 1Malaysia. Tiba-tiba dapat tahu muallimah An kena sengat lebah. Muallimah Ain pun tanya kami, nak guna ubat apa ye?

Muallimah An naik-naik dekat atas, oh, okay je, muka happy macam takde apa-apa yang berlaku. Ye, muallimahku ini memang tough. Tanya kena sengat dekat mana. Katanya dekat muka dan rasa panas. "Muallimah, dalam ramai-ramai orang, kenapa ye muallimah sorang yang kena? Ni sebab ajuk orang Cina tadilah tu." "Ye kot." sambil tersengih. :) Sedang muallimah pilih barang yang hendak dibeli, Fatimah pun panggil peserta yang lain dan disuruh beratur untuk naik bas ke Teh Boh Sungei Palas. Kami, para AJK yang lain cepat-cepat tinggalkan muallimah An sebab nak biar muallimah yang bayar RM 2. Orang paling last kena bayar RM 2. (kononnyalah) Tengok-tengok, muallimah cepat-cepat lari lintas Munirah. Kami pun beri sokongan kepada Munirah supaya lintas muallimah. Tapi, mukanya kelihatan blur lagi selamba. Haish, misi tak berjaya.

Sewa sebuah bas mini, RM 100. Ye, betul. Apa yang betulnya? Ye, pemandunya orang India. Jadi, dia berilah penerangan sambil lalu di tepi-tepi pokok teh.

Sampai-sampai dekat atas sana, Amirah mabuk pula. Buatlah apa-apa yang patut. Sementara itu, orang lain pergi mendengar segala penerangan yang diberi. Semua sekali, ada 5 peringkat untuk memproses teh. Ana dan Afif pergilah tangkap gambar peringkat-peringkat pemprosesan teh ini. Cadangnya nak buat kuiz, tapi tak sempat dan terlupa kerana kesuntukan masa. Kemudian, kami pergi ke kedainya. Beli Teh Boh Sungei Palas, limited edition, tempat lain tak ada jual katanya. Kami berlima (Fatimah, Mardhiyyah, Marsha, Wafaa' dan ana) turut membeli teh yang mempunyai pelbagai perisa. Setiap sorang beli 1 perisa. Kemudian, nanti boleh tukar-tukar. Maksudnya, sorang dapat 5 uncang untuk setiap perisa sebab dalam sekotak itu ada 25 uncang.

Selesai membeli, kami bergegas menuju ke cafenya. 'Singgah' tandas sekejap. Bersih dan cantik. Sempat lagi bergambar dalam tandas. Ternampak orang putih, apa lagi, kami pun ajak bergambar sama. "Oh, right here? in the toilet?" "Yes." "Okay." Sejuk betul air dalam tandas.

Kemudian, kami bergegas menuju ke cafenya. Bukan untuk membeli, sekadar bergambar dengan pemandangan di luar. Sedang bergambar, tiba-tiba Balqis datang. "Eh, kakak, nak juga. Nak bergambar sama-sama." Kami pun bergambarlah bersama. Bila lagi kan.

Selepas itu, kami mencari muallimah An untuk ajak bergambar bersama-sama di bahagian depan yang ada papan bertulis 'Boh Tea Centre' dan seterusnya bersama semua peserta. Anak muallimah Rosmawati tengah syok makan aiskrim. Sejuk-sejuk pun makan aiskrim. Di sana, kami dapat melihat ramai pelancong asing yang turut melawat ladang teh ini. Sambil kami bergambar (maklumlah banyak kamera), Syamila dan Iffah turut bergambar, mereka mendapat perhatian, menjadi tumpuan pelancong asing. Ramai orang dok pakat tangkap gambar depa. Marsha, "Huh, hebat tu budak berdua tu.. Jadi tumpuan pelancong asing." "Tengok, muka selamba je. Nak-nak Iffah." Geram betul tengok muka dia.


Sebelum pergi ke bas, kami sempat lagi bergambar dengan orang putih tadi. Suruh Marsha cakap dengan orang tu, nak tangkap gambar sama-sama. Sementara dia mengambil masa sekejap, adalah fasi yang lain, "Can you, can you." "Photo, photo.." Kemudian, Afif dan Marsha pun cakap dalam proper English. Ana pun cerita dekat Marsha, "Ye ke diorang cakap macam tu?" "Dia dua orang ingat nti tak nak cakap kot." "Dok, ana tengah fikir nok cakap mende." "Dok taulah, orang tu faham tak."

Turun-turun, belilah barang sikit dekat tempat tadi. Fikir nak bagi apa untuk ahli kumpulan ana yang tak pergi, Farhah dan Afif Amnani. Fikir-fikir, dekat tempat lainlah. Beli untuk mak ana. Beli sekali sayur. Kemudian, sebelum masuk dan sampai ke tempat bas, Marsha suruh rasa strawberi yang disalut coklat cair. Sedap! Dalam bas pula, Marsha pun ajak makan jagung yang baru dibelinya. Jagung yang ni boleh makan mentah. Manis! Oh ye, Fatimah dan Haziqah beli key chain banyak-banyak, 40 key chain. Mula-mula diorang cadang nak bagi peserta MaUTaDi. Tapi macam tak sesuai, jadi kami pun cadangkan untuk bagi pelajar kelas kami. Untuk peserta MaUTaDi, pilih barang yang lainlah nanti.

Seterusnya, kami berhenti di tempat penjualan kaktus. Belilah apa-apa yang patut. Tertarik dengan white chocolate strawberry. Kemudian, adalah lagi bergambar dekat pokok-pokok yang dijual itu. Kemudian, Marsha dan Mardhiyyah pun lesap, pergi beli baju untuk adik Marsha. Fatimah tolong Haziqah pilih pokok kaktus. Muallimah Syu pun pilih juga. Ana, Afif, Wafaa' dan Robiatul tangkap gambar sahaja.

Kemudian, tengok-tengok sikit ada apa yang boleh dibeli untuk adik ana. Belilah gelang untuk Khadeejah. Tengok diorang, ada yang tengah rasa makanan kering. Fatimah pun ambil dan ambil, "Em, sedapnya." "Kurang asam." Banyaklah juga, ni macam bukan nak merasa.

Kami teruskan perjalanan kami ke Taman Agro. Mula-mula, pergi tempat strawberi tu. Kena jalan kaki naik ke atas. Jalan dengan muallimah Rosmawati dan Iffah. Masa tu, Iffah tengah cakap dengan ayah dia guna telefon"Walid! Walid!". Comel sangat. Sebelum sampai ke atas tu, berhenti dekat diorang sekejap. Dekat kedai buah.

Kemudian, dekat tempat strawberi tu, kami bergambar. Pergi ke kedai makannya. Belilah macam-macam yang berasaskan strawberi. Terkejut juga bila tengok, diorang beli banyak makanan yang sama. Takpelah, nanti tak payah makan tengah harilah. KONONnya. Oh ye, kami jumpa Chef Wan! Tak percaya nanti tunjuk gambar. Bergambar juga dekat kawasan untuk petik strawberi tapi kami tak petik pun.

Masa turun dari tempat strawberi tu, singgah dekat kedai buah tadi. Adalah yang beli jagung dan sweet potato. Turun-turun, beli buah-buah kering untuk banat sekelas. Marsha asyik teringat Tasha je sebab dia pesan macam-macam. Lepas dah beli ni, tiba-tiba Fatimah, "Eh, rasa nak belilah strawberi segar kat atas tadi." Dia pun pergilah lari naik dengan Robiatul. Ana, Afif an Wafaa' pun pergi naik juga, nak beli juga, macam mana entah tadi, terlupa pula nak beli. Sampai tengah jalan, penat. Kemudian, baru teringat ada handphone. Terlupa pula, sekarang ni zaman moden.

Sampai dekat kedai bawah sekali tu, pergi cari t-shirt untuk adik ana. Banyak t-shirt labuh-labuh, lawa-lawa dan murah. Last sekali, AJK masuk bas lambat sekali :P Tapi kiranya tepat-tepat pada masanya. 1:30 petang rasanya. Kemudian, berhenti dekat tanah rata sebelum turun menuju ke Kuala Lumpur. Tapi, bila dah berhenti tu, ada yang merungut, makan dekat sini lagi? Jadi, tukar plan, berhenti dekat RnR Tapah.

Sampai dekat KL dalam pukul 7:00 malam gitu. Baca mathurat dalam bas. Solat di Jusco Setiawangsa. Ronda-ronda. Pergi beli barang dekat kedai Mr. DIY untuk peserta MaUTaDi yang tak ikut lawatan. Kemudian, masuk pasaraya dia sekejap. Teman Afif cari ultraman untuk adik dia. Tapi, semua mahal-mahal. Afif pun dah kenal semua nama ultraman, kesan daripada adiknya.^^ Seterusnya, kami ke rumah Fatimah untuk makan malam dan balik. Sabtu pagi, kami balik ke rumah masing-masing.

Majlis penutup pada hari Ahad,


Hari Ahad esoknya tu (tadilah), diorang (banat f.4 yg lain) kata dah cari pakej untuk ke Langkawi. Sebelum ni, diorang kata tak aci kami je yang pergi lawatan. Kami pun berilah cadangan untuk buat lawatan form 4. Diorang pun ajak pergi Langkawi. Tadi, bincang AJK.




Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

1 Comments
Comments

1 responses:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2008-2017 Aisyah Ameelah ^_^: Grand Final MaUTaDi 3
Design by a.a.ghariib