Sekiranya anda berminat untuk mengetahui apa-apa berkenaan dengan blog, bolehlah pergi ke Bloggers Tutorial ^_^
Followlah blog ini sekiranya berbaloi untuk difollow. Sebarang ulasan adalah amat amat amat amat diharapkan.

Flotilla Kebebasan ke 2

06031432H
MADRID, 7 Feb – Sebuah armada kebebasan baru kapal akan cuba untuk mencapai Gaza pada akhir Mei untuk menandakan ulang tahun pertama serangan Israel mematikan terhadap konvoi serupa yang menewaskan sembilan aktivis Turki, kata penganjur Isnin.

Armada yang akan cuba mendobrak sekatan haram Israel di wilayah kali ini akan terdiri dari lebih dari 15 kapal dengan aktivis dari 25 negara berbanding dengan hanya enam kapal tahun lalu, mereka berkata pada sidang akhbar di ibu negara Sepanyol, Madrid. Sepanyol menjadi tuan rumah pertemuan para pegiat hak asasi manusia yang diharapkan untuk bergabung dengan armada seterusnya.

Sepanyol akan memberikan sumbangan dua kapal untuk misi bantuan. Mereka diharapkan membawa 200 tan bahan bantuan dan sekitar 200 aktivis dari 17 negara, termasuk Kanada, Malaysia, Switzerland, Itali dan Algeria. Konvoi akan mengangkut bahan pembinaan antara lain, loji kuasa dan kilang desalinasi ke Gaza.

“Kami akan belayar selama separuh kedua Mei,” kata Manuel Tapial, salah satu daripada tiga aktivis Sepanyol yang berada di papan Marmara Mavi yang dicegat oleh pasukan komando Tentera Laut Israel pada 31 Mei 2010 yang mengorbankan sembilan aktivis Turki dan melukai sekitar 50 lain onboard armada awam.

Tapial berkata, “80 peratus warga Gaza berjaya hidup berkat sumbangan antarabangsa. Selama empat tahun terakhir, Israel telah menutup sempadan yang menyebabkan kebangkrutan 90 peratus daripada perniagaan tempatan “.” Kami akan meneruskan perjuangan kita untuk menamatkan situasi haram dan kali ini dengan lebih banyak aktivis dan kapal, “bersumpah dia.

Maria Elena Delia cabang Itali “Pelayaran ke Gaza”, organisasi non-pemerintah yang mengatur armada baru, yang disebut sekatan Israel di Gaza “kejahatan dan pelanggaran undang-undang antarabangsa”. “Kami berharap untuk mematahkan sekatan dan jika kita tidak boleh, kita akan belayar lagi, dan lagi,” tambahnya. (Mn)

Sumber: HALUAN Palestin

Baca selanjutnya, LL4G with Freedom Flotilla II Sails in May


Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

0 responses:

Berkatalah dengan akal dan jiwa, kerana itu anugerah Pencipta dan ternyata natijahnya akan lebih bahagia. ^_^

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2008-2014 Aisyah Ameelah ^_^: Flotilla Kebebasan ke 2
Design by a.a.ghariib