Followlah blog ini sekiranya berbaloi untuk difollow. Sebarang ulasan adalah amat amat amat amat diharapkan.

Potato / Ubi Kentang

01061432H
A kindergarten teacher has decided to let her class play a game. The kindergarten teacher told eache child girl Boy in the class to bring along a plastic bag containing a few potatoes. Each potato will be given a name of a person that the child hates, so the number of potatoes that a child will put in his/her plastic bag will depend on the number of people he/she hatesangry. So when the day came, every child brought some potatoes with the name of the people he/she hated. Some had 2 potatoes, some 3 while some up to 5 potatoes.
Seorang guru tadika telah memutuskan untuk membiarkan kelasnya bermain satu permainan. Guru tadika itu menyuruh setiap murid girl Boy di dalam kelasnya untuk membawa beg plastik berisi beberapa biji kentang. Setiap kentang akan diberikan nama orang yang dibenci, jadi jumlah kentang dalam beg plastik seseorang murid itu bergantung pada jumlah orang yang dia benciangry. Jadi ketika hari itu tiba, setiap murid membawa beberapa kentang dengan nama orang-orang yang dia benci. Ada yang mempunyai 2 kentang, ada yang 3 sementara ada yang sampai 5 kentang.

The kindergarten teacher then told the children to carry with them the potatoes in the plastic bag wherever they go (even to the toilet) for one week. Days after days passed by, and the children started to complain due to the unpleasant smell let out by the rotten potatoes. Besides, those havng 5 potatoes also had to carry heavier bags. After 1 week, the children were relieved because the game had finally ended.
Guru tadika itu kemudian menyuruh mereka membawa bersama mereka kentang dalam beg plastik ke mana pun mereka pergi (bahkan ke tandas) selama satu minggu. Hari demi hari, kanak-kanak mula mengeluh kerana bau yang tidak menyenangkan dan busuk. Selain itu, mereka yang ada 5 kentang juga harus membawa beg yang lebih berat. Setelah 1 minggu, mereka merasa lega kerana permainan itu akhirnya sudah berakhir.

The kindergarten teacher asked:
"How did you feel while carrying the potatoes with you for one week?"What
Guru tadika itu bertanya:
"Bagaimana perasaan anda ketika membawa kentang bersama anda selama satu minggu?"What

The children let out their frustrations and started complaining of the trouble that they had to go through having to carry the heavy and smelly potatoes wherever they go. Then the kindergarten teacher told them the hidden meaning behind the game.
Kanak-kanak mengeluarkan kekecewaan mereka dan mula mengeluh kerana mereka harus membawa kentang yang berat dan berbau ke mana jua mereka pergi. Kemudian guru tadika itu memberitahu kepada mereka makna tersembunyi di balik permainan tersebut.

The kindergarten teacher said:
"This is exactly the situation when you carry your hatred :face33: for somebody inside your heart. The stench of hatred will contaminate your heart and you will carry it with you wherever you go. If you cannot tolerate the smell of rotten potatoes for just one week, can you imagine what is it like to have the stench of hatred :face3: in your heart for your lifetime?"

Guru tadika berkata:
"Inilah situasi yang berlaku apabila anda membawa kebencian :face62: anda pada seseorang di dalam hati anda. Bau busuk kebencian akan mencemari hati anda dan anda akan membawanya ke mana-mana anda pergi. Jika anda tidak boleh bertahan dengan bau busuk kentang hanya satu minggu, cuba anda bayangkan apa rasanya mempunyai bau kebencian :face3: di dalam hati anda untuk seumur hidup anda?"

Moral: Throw away any hatred for anyone from your heart so that you will not carry sins for a lifetime. Forgiving others love is the best attitude to take. "Learn to FORGIVE and FORGET".
Pengajaran: Buanglah kebencian kepada sesiapa sahaja dari hati anda agar anda tidak perlu membawa dosa untuk seumur hidup. Memaafkan orang lain love adalah sikap terbaik untuk dilakukan. "Belajarlah untuk MAAFKAN dan LUPAKAN".


Jangan biarkan hidup anda diselubungi kebencianangry dan kesedihanRain. Jangan biarkan orang lain mengawal emosi anda. Hiduplah dengan penuh ceria dan gembira.:m:

Ana juga ingin mengambil kesempatan ini untuk memohon maaf kepada semua atas segala kesalahan ana. Sebagai bukti maaf ana diterima kalian, tekan butang 'like'.^_-

Kisah ini didapati daripada AMT 08/09.


Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

0 responses:

Berkatalah dengan akal dan jiwa, kerana itu anugerah Pencipta dan ternyata natijahnya akan lebih bahagia. ^_^

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2008-2017 Aisyah Ameelah ^_^: Potato / Ubi Kentang
Design by a.a.ghariib