Sekiranya anda berminat untuk mengetahui apa-apa berkenaan dengan blog, bolehlah pergi ke Bloggers Tutorial ^_^
Followlah blog ini sekiranya berbaloi untuk difollow. Sebarang ulasan adalah amat amat amat amat diharapkan.

Info Semasa

27021432H
Blog 'live' tentang suasana di Mesir.
Bagi mereka yang prihatin akan perkembangannya..
Sama-sama kita doakan.
Allahumma sallim..
Allahumma nsuril islaama wal muslimiin..
wa adzilla zzhulma waz zhaalimiin..

Krisis Mesir, Nasib Pelajar Kita
THE EGYPT PROTESTS


Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

Keluarnya Orang-orang Bertauhid dari Neraka II

26021432H
Dari Anas, dari Ibnu Mas'ud r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. telah bersabda,

"Orang yang masuk syurga paling akhir adalah orang yang setiap kali melangkah ia tersungkur dan dihanguskan oleh api neraka. Tatkala orang itu telah melewati neraka, maka dia menoleh ke neraka lalu berkata, "Maha Suci Allah yang telah menyelamatkan saya darimu, sungguh Dia telah memberiku sesuatu yang tidak Dia berikan kepada orang lain dari kelompok yang pertama dan yang terakhir." Kemudian orang tersebut ditunjukkan pada sebuah pohon lalu dia berkata, "Ya Tuhan! Dekatkanlah saya dengan pohon ini agar saya bisa berteduh dan meminum airnya." Maka Allah Azza wa Jalla berfirman, "Hai manusia, jika Aku memberikan hal itu kepadamu apakah kamu akan meminta lagi yang lain?" Orang itu menjawab, "Tidak, wahai Tuhan." Orang itu berjanji tidak akan meminta yang lain lagi dari Allah, dan Allah menerima alasan orang itu, kerana Allah mengetahui ketidak sabarannya, kemudian Allah mendekatkannya ke pohon tersebut sehingga ia berteduh dan meminum airnya.

Kemudian orang itu ditunjukkan pohon lain yang lebih bagus dari pohon yang pertama. Orang itu berkata, "Ya Tuhan! Dekatkanlah saya dengan pohon ini agar saya bisa meminum airnya serta berteduh di bawahnya, dan saya tidak akan meminta yang lain lagi." Maka Allah berfirman, "Hai manusia! Tidakkah kamu telah berjanji kepadaKu untuk tidak meminta yang lain lagi?" Orang itu berkata, "Tidak! Saya tidak akan meminta dariMu Allah yang lainnya." Maka Allah berfirman, "Jika Aku mendekatkanmu kepada pohon itu, apakah kamu akan meminta yang lain lagi dariKu?" Kemudian orang itu berjanji kepada Allah untuk tidak meminta yang lain lagi dariNya, dan Allah menerima alasan orang itu, kerana Dia mengetahui ketidak sabarannya, lalu Allah mendekatkan orang tersebut kepada pohon itu, kemudian orang tersebut berteduh dan meminum airnya.

Kemudian orang itu ditunjukkan pada sebuah pohon di pintu syurga yang lebih bagus dari dua pohon sebelumnya. Kemudian orang itu berkata, "Ya Tuhan! Dekatkanlah saya kepada pohon ini agar saya bisa berteduh dan meminum airnya, saya tidak akan meminta yang lain lagi kepadaMu. Kemudian Allah berfirman, "Hai manusia! Tidakkah kamu telah berjanji kepadaKu untuk tidak meminta yang lain lagi dariKu?" Orang itu menjawab, "Ya, wahai Tuhanku! Kali ini saya tidak akan meminta yang lain lagi kepadaMu." Allah s.w.t. menerima alasan orang itu kerana Dia mengetahui ketidak sabarannya, lalu Allah mendekatkannya kepada pohon tersebut.

Ketika Allah telah mendekatkan orang itu kepada pohon tersebut, ia mendengar suara penghuni syurga lalu berkata, "Ya Tuhan! Masukkanlah aku ke dalam syurga!" Allah berfirman, "Hai manusia! Mengapa kamu mengingkari janjimu padaKu? Apakah kamu rela kalau Aku memberimu dunia dengan ditambah lagi satu dunia yang sama?" Orang itu menjawab, "Ya Tuhanku! Apakah Engkau mentertawakanku sedangkan Engkau adalah Penguasa alam semesta."

Kemudian Ibnu Mas'ud tertawa, lalu berkata, "Mengapa kamu sekalian tidak bertanya tentang apa yang membuatku tertawa?" Para sahabat menjawab, "Mengapa kamu tertawa?" Ibnu Mas'ud menjawab, "Demikianlah Rasullullah s.a.w. tertawa." Para sahabat bertanya, "Apa yang membuat engkau tertawa wahai Rasulullah?" Beliau menjawab, "Kerana tertawanya Penguasa alam semesta ketika orang tersebut mengatakan kepada Allah, 'Apakah Engkau mentertawakan saya sedangkan Engkau adalah Penguasa alam semesta?' Allah berfirman, "Sesungguhnya Aku tidak mentertawakanmu, tetapi Aku Maha Kuasa atas apa yang Aku kehendaki." [Muslim 1/119-120]

Baca selanjutnya Keluarnya Orang-orang Bertauhid dari Neraka...


Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

Kesihatan

21021432H
Dalam segala penyakit di dunia, penyakit apakah yang pada pendapat anda sangat menyeksakan? Kanser, strok, sakit jantung kencing manis, atau sakit gigi? Ini semua penyakit yang boleh dinilai secara fizikal, yang boleh dilakukan diagnosis untuk mengenalpastinya. Sungguh, industri perubatan mendapat pengiktirafan yang tidak terhingga oleh masyarakat dunia. Mana tidaknya, kerana ia mampu membantu pesakit menghadapi penderitaan yang Tuhan sahaja ketahui. Dengan segala peralatan canggih, kita mengorak langkah untuk membentuk masyarakat yang lebih prihatin terhadap kesihatan diri, aset berharga setiap manusia.

Tetapi terdapat aspek kesihatan yang patut di fikir-fikirkan… Suatu keadaan kesihatan yang sukar diuji di makmal klinikal dan didiagnosis oleh para doktor, iaitu yang berkaitan dengan hati (rohani, jiwa) manusia. Ini termasuklah segala bentuk cinta dunia, sombong, risau, sedih, cemburu dan lain-lain. Bukankah manusia sering berhadapan dengannya? Ia bukanlah sesuatu yang baru, tetapi ia jarang dibincangkan, atau direnungkan. Sungguh bahaya, lebih merbahaya daripada virus selsema burung atau lain-lain kerana ia bisa menjangkiti sesiapa sahaja tanpa disedari, hatta menggunakan mikroskop berkuasa tinggi sekalipun. Tetapi mungkin ia sukar dibincang kerana penghidapnya sendiri menghadapi masalah untuk menilai dan menyedari masalah ini.

“Mahasuci Engkau, tidak ada yang dapat kami ketahui selain dari apa yang Engkau ajarkan kepada kami. Sesungguhnya, Engkaulah Yang Maha Mengetahui dan lagi Maha Bijaksana.” (Al-Baqarah:32)

Hanya mata hati sahaja yang mampu melihat dan menilainya. Buta mata tidak nampak jalan di dunia, kerana tidak nampak cahaya. Tidak tahu kemana arah dituju, ke hilir atau ke hulu. Tapi bila buta hati menderita dan menyeksakan manusia.

“Kerana sesungguhnya bukanlah buta mata itu buta tetapi yang buta itu, ialah hati di dalam dada.”
(Al-Hajj: 46)


“Jika begitu, mengapa penularannya tidak dikawal?” Ia tidak menularpun, setiap manusia harus bersedia menghadapinya dengan sistem pertahanan diri. Tetapi sistem pertahanan ini agak luar biasa iaitu untuk sama-sama memperbaiki diri kembali kepada Al-Quran dan As-Sunnah. Lihatlah rahsia daripada ayat-ayat Allah dan ajaran Rasulullah, antaranya:

“Ingatlah , hanya dengan mengingati Allahlah, hati akan menjadi tenteram” (Ar-Raad:28)

Dari Ibnu Abbas RA ia berkata:
“Rasulullah SAW bersabda: ‘Barangsiapa membiasakan membaca Istighfar, Allah pasti akan memberinya kelepasan terhadap setiap kesusahannya dan memberikan jalan keluar terhadap kesempitannya serta memberinya rezeki yang tidak disangka-sangka.” H.R. Abu Daud.

Dari Ibnu Abbas R.A dari Nabi SAW baginda bersabda:
“Barangsiapa yang banyak kesusahan dan kesedihannya, maka perbanyaklah mengucapkan ‘ Tiada daya dan tiada upaya kecuali dengan izin Allah.’”

“Tiada satu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauhul Mahfuzh) sebelum Kami meciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (jelaskan ynag demikan itu) supaya kamu jangan berdukacita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikanNya kepada kamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membangga diri.” (Surah Al-Hadid; 22-23)

Sebagai renungan,
Suatu hari, di sebuah pusat pemulihan pesakit angin ahmar, seorang makcik menceritakan suatu pengalaman yang sangat berbeza berbanding pesakit lain yang rata-rata sangat sedih dengan apa yang terjadi. Makcik yang sentiasa tersenyum ini menceritakan keindahan sembahyang malam. Menurutnya, walaupun beliau begini (lumpuh, tidak dapat bertutur dengan jelas, tidak ingat bilangan anak dan tidak tahu pun dimana beliau setelah serangan angin ahmar), nikmat yang Allah beri kepadanya sudah terlalu banyak dan hebat. “Memang makcik gembira dan tiada apa untuk disedihkan. Tolong ya, tolong ya nak… beritahu pada kawan-kawan… mana-mana yang selalu susah hati tu, banyakkan sembahyang malam, itulah waktu yang paling indah, waktu sembahyang malam…” Ternyata kesihatan hati (rohani) perlu dititik beratkan, jauh lebih berat daripada kesihatan fizikal.

“Jadi sistem rawatan ini patut diwarwarkan kepada orang ramai.” Ya sememangnya perlu dan sudah diketahui sebenarnya. Kerana ia sistem perubatan yang diikiraf hinggga akhir zaman keberkesanannya. Cuma kita sebagai manusia, sentiasa lemah, dan lupa dengan peringatan dan kehebatannya. Sering sahaja mendahulukan cara penyelesaian yang lain berbanding merujuk rahsia daripada Allah. Kerana itu kita perlu sentiasa diingat-ingatkan antara satu sama lain, kerana Allah berkuasa memuliakan dan menghinakan siapa sahaja yang Dia mahu.

“...Sesungguhnya, Allah menyesatkan siapa yang Dia kehendaki dan menunjuki orang-orang yang bertaubat kepadaNya” (Ar-Raad: 27)

sumber: peribadirasulullah.wordpress.com


Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

3 Minggu Sudah...

17021432H
Nampaknya sudah 3 minggu kita bersekolah, sudah 2 minggu kita belajar dan sudah seminggu kita menghadiri kelas tambahan (form 5). Jadual menjadi begitu padat dan penuh bagi pelajar tingkatan 5. Dari pagi sampai malam kami belajar. Semalam pun balik lewat, pukul 11 lebih.

Sistem pembelajaran sekarang adalah Aqidah Merentasi Kurikulum. Silibus ini dibuat oleh SMIH, JB. Maksudnya, setiap pembelajaran itu akan dikaitkan dengan ayat Al-Quran.

Setiap hari akan ada dua perkataan bahasa arab yang perlu dihafal dan perlu ditasmi' dengan pengawas pada hari Khamis iaitu isim (kata nama) dan fi'il (kata kerja). Setiap minggu juga akan ada ayat yang boleh digunakan dalam hiwar (perbualan) harian. Contohnya, Lau samahta/ti (excuse me), Hayya ma'ie (Let's together with me), Intazhir lahzhah (Wait for a sec).

Selain itu, sistem hafazan juga telah dinaiktarafkan. Hari Jumaat hingga Selasa, hafal ayat baru, cukup jumlahnya satu muka sebab 1 hari 3 baris. Hari Rabu tasmi' satu muka surat. Siapa yang gagal untuk memperdengarkan hafazan mereka sebanyak 1 muka surat, perlu menetap di sekolah pada hari Khamis sehingga pukul 7:30 malam untuk membuat hafazan. Sekiranya sampai jam 7:30 malam masih tak ingat, minggu berikutnya, dia perlu stay lagi pada hari Khamis. Hari Khamis, tilawah Al-Quran. [Nasib baik dah tukar, Muallimah Rosmawati guru kumpulan hafazan ana.]

Sekarang, SPPM ditukar kepada SPPIM (Sistem Pentaksiran Pelajar Ikram Musleh). Muallimah kata, KRSM pun akan ditukar begitu, tapi tak pasti lagi bila.

Jadi S/U untuk permainan badminton. Ketua seksyen 2 platun 4. Sudah bertukar tempat dengan Marsha pada tahun ini walaupun masih dalam platun yang sama.

Pengawas dan pustakawan pun nampaknya dah upgrade tahun ini. Sistem yang lebih teratur. Betul tak?

Oh ye, form 5 pun ada pelajar baru juga. Ikhwah lah, namanya Khalis. Baru masuk masa minggu kedua persekolahan. 5 Tarmizi.


Pada hari Isnin yang lepas [17012011], kami bedah katak waktu Biologi bersama-sama pelajar sains teras dan dibantu oleh Muallim Hanif, Muallimah Mursyidah, Kak Husna dan Kak Mawaddah Az-Zahra. Tapi lepas tu, ramai yang tak berselera untuk makan tengah hari terutamanya pelajar sains teras. Ana dan Marsha selamba je makan. Ada juga yang tanya, tak geli ke, baru lepas bedah katak?

Mlm Nadhir: Wafaa', ok ke bedah katak? Berani?
Kak Husna: Bukan setakat berani, dia suruh potong kaki katak ni. (tapi tak buatlah, masa ni Wafaa' takde dekat sini)

Rasanya katak ana dan Marsha sahaja yang tak hancur macam orang lain. Orang lain, habis mereka kerjakan katak tu. Lepas dah bedah, dah tengok organ-organ dia, minta muallim putuskan jantung dia. Lepas dah putuskan jantung dia, jantung dia berdegup sekali sahaja dan terus berhenti.


Terima kasih Kak Syidah atas gambarnya!

Sempatlah bela katak ni sehari. Hari Ahad, Haziqah pun bawa 3 ekor katak yang telah ditangkap oleh sepupunya. Siap beri nama lagi, Rocky, Chocky dan Toddy (paling gemuk). Ana dan Marsha ambil Chocky. Adalah tangkap beberapa ekor serangga untuk bagi dia makan sebab simpan dia dalam tupperware plastik. Adalah beberapa orang yang geli/terkejut bila kami tunjukkan katak ni. Ada juga yang terkejut bila nak lalu dekat tempat tersebut (tepi meja Zalilah). Wafaa' dengan Izyan je takde katak.

Pada hari Selasa [18012011] pula, ada berita gembira. Ustaz Idris dapat anak baru. Lelaki. Namanya Ilyas. Maryam dah dapat adik! Muallimah Hayati pun dah dapat anak perempuan masa minggu ke-2 bulan Januari ni, tak ingat hari apa.

Tiap-tiap hari kena stay dekat sekolah untuk kelas malam (7.45am-10.00pm). Memang sekolah jadi rumah kedua kamilah. Setiap hari macam-macam kerenah, macam-macam insiden berlaku. Gembira selalu. Sungguh pun jadual kami penuh, kami sentiasa berusaha menyiapkan kerja yang diberi dengan sempurna, tepat pada waktunya.

Semalam sahaja pun macam-macam benda berlaku. Walaubagaimana penat sekali pun kami tetap ceria selalu.

Ps. Pengawas dan pustakawan perlu jahit lencana sekolah juga sebab nametag tak siap lagi.

Sedang berusaha menghabiskan buku Sutera Dalam Lukisan dan The Curse.


Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

Minggu Orientasi

02021432H
Alhamdulillah, seminggu sudah persekolahan bermula. Nampaknya, sepanjang minggu ini adalah minggu orientasi dan kami akan mula belajar pada minggu hadapan. Mari imbas kembali apa yang telah dilakukan sepanjang minggu orientasi ini.

3 Januari 2010, Isnin
Pada hari ini bermulanya sesi persekolahan 2011. Bermulanya pemakaian baju berwarna hijau bagi pustakawan. Perhimpunan rasmi telah dikendalikan oleh guru, yang mana pengerusi majlisnya adalah muallim Hanif. Sebelum penutup majlis perhimpunan, semua guru memperkenalkan diri masing-masing. Ada 5 orang guru baru; muallim Nadir, muallim Qasim, muallim Sufian, muallim Hanif (ganti muallimah Hayati) dan muallimah Mursyidah (gani muallimah Zuliana). Zahirah pun dah mula datang sekolah. Pergi dan balik sekolah, ayah dia hantar.

Bulan ini, budaya Amanah dan Bertanggungjawab dilancarkan. Setiap kelas diberi 2 pasu pokok yang perlu dijaga, disiram dan dibaja. "Kalau pokok mana-mana kelas mati, kelas tersebut akan dikenakan tindakan." Bak kata muallimah Syu, "Kalau pokok kelas tersebut mati, kelas tu pun mati."

Kemudian, ada sesi dalam kelas. Bincang pasal carta organisasi kelas.

Ketua: Faiq
P.Ketua: Nasyitah
Setiausaha: Amalina
Bendahari: Syifa'
Ketua Kebersihan dan Keceriaan: Fathi Yakan

Seterusnya, ada taklimat untuk form 4 dan form 5, berkenaan subjek SPM. Taklimat dari guru-guru sains, muallim Nadir (ketua panitia), muallim Imran dan muallimah Azlinda.
"Sains adalah ilmu makrifat yang mana merupakan amanah besar kepada kita.
Hakikat ilmu itu ada 3. Pertama, beramal dengan ilmu yang dimiliki. Kedua, dengan ilmu, kita dapat menjauhi dari kebatilan. Ketiga, beri setiap sesuatu pada haknya yakni bersikap adil."
Dan sesi pada hari ini diakhiri dengan slot Memperkasakan Al-Quran oleh Ustaz Khairuddin.
Al-Quran adalah kemegahan kita.

Biodata Al-Quran:
Kalimah - 77 439
Huruf - 323 015
Tempoh diturunkan - 22tahun 2 bulan 22hari

Keajaiban Al-Quran:
-Kitab paling banyak yang dihafaz dan dibaca.
-Kitab yang paling banyak dikaji.
-Paling banyak mempunyai tarikan yang luar biasa.

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Sesungguhnya al-Quran itu hidangan Allah, maka hendaklah kamu terima hidangan Allah sebanyak mana yang kamu boleh."

Rasulullah bersabda, "Sebaik-baik di antara kamu adalah yang mempelajari al-Quran dan mengajarkannya."

"Barangsiapa membaca al-Quran 10 ayat dalam 1 malam, tidak dimasukkannya ke dalam golongan yang lalai."
dan banyak lagi sebenarnya.

Baru tahu, suami muallimah Ainon, Fuaddah dengan Nana pindah ke Vietnam.
4 Januari 2011, Selasa
Pada pagi harinya, ada sesi taaruf bersama AMTMPP'10/11. MPP banat tinggal sorang je, form 2, yang lain dah pindah. Slot yang pertama disampaikan oleh pakcik Abas yang bertajuk Falsafah, Visi, Misi dan Halatuju Al-Amin.

Visinya adalah untuk melahirkan 4 golongan; ulama' (berilmu+melaksanakan), umara' (pemimpin), azkiya' (professional) dan aghniya' (usahawan). Katanya sekarang ni, ada 2 orang yang memang ditarget untuk menjadi ulama'. (batch 1 dan 5) Yang sorang tu tak masuk U pun lagi. Apa yang dapat dilihat sekarang, lebih ramai antara mereka yang cenderung kepada bidang professional. Bukan tidak boleh tetapi haruslah juga bercita-cita untuk menjadi seorang da'ie. "Batch yang tahun lepas (batch 5) tak ramai mengambil jurusan syari'ah. 3 orang sahaja." katanya.

Seterusnya, slot bersama MPP'10/11. Pengenalannya, aktiviti tarbiyyah dll. Oh ye, setiap kelas diberi tandas angkat berdasarkan undian. Akhirnya kelas form 5 banat, kena jaga tandas nombor 5. Banin kelas form 5 pun kena jaga tandas nombor 5.

Pada petang harinya, 1:45 petang, slot Al-Amin Pilihanku telah disampaikan oleh pakcik Zameran. Pakcik cerita sejarah Al-Amin Kemaman ditubuhkan. Begitu besar pengorbanan mereka. Sebab itu mereka rasa kecewa seandainya ada pelajar yang tidak mengamalkan ilmu yang dipelajari. Contoh yang paling mudah budaya bersalam dan memberi salam.
Masih ana ingat kisah ketika tahun 2006, darjah 6. Ketika itu, batch 7 (darjah 6) dan batch 4 (form 3) ada BBQ di sekolah dan tidur di sekolah. Pada slot malam tersebut, kami telah ditegur oleh Akh Qamarul Naim (batch 1) yang datang untuk mengisi program kami pada malam tersebut. Katanya, seorang pakcik ini meluahkan kekecewaannya kerana tidak bersalam dan memberi salam kepadanya apabila bertemu dengannya. Masih ana ingat pakcik tersebut. Agak-agak batch 7 yang lain ingat tak ye? Keesokan harinya, pada waktu Subuh, mereka (ikhwah) beramai-ramai memohon maaf daripadanya.
Banyak lagi nostalgia-nostalgia yang lain sepanjang tempoh 10 tahun di Al-Amin. Terlalu banyak 'ibrah yang dapat diambil sepanjang tempoh tersebut. Bagaimana dulu, kami tiada surau dan kantin. Dapur hanya di belakang kelas darjah 4. Tempat wudhu' seringkali ketiadaan air bagi yang lambat. Pada awal-awal dulu, kalau nak pergi tandas, guna di bilik guru (masa tu tak ada tandas macam sekarang). Pernah merasa musim tengkujuh di sekolah rendah sampaikan tiada makanan tengah hari. Belajar dalam kabin masa form 1 dll. Namun itu semua adalah sebagai tarbiyyah buat diri ini. Alhamdulillah.

Pakcik pun sebut ada alumni yang dah ke Mesir, Jordan, Yaman dll. Turut disebut beberapa orang dari mereka.

"Bahagianya kita sekarang adalah kerana susahnya mereka (pakcik-makcik) dahulu."
5 Januari 2011, Rabu
Pada paginya, kami diberi taklimat berkenaan hafazan dan diikuti dengan pembahagian kumpulan hafazan. Bahagi-bahagi, dapatlah muallimah Hayati. Ingatkan muallimah lah juga yang ganti. Tengok-tengok, muallim Hanif. Semua terkejut. Muallim pun terkejut sama. Jarak umur yang terlalu dekat. Segan. Semua sekali 15 orang pelajar dalam kumpulan muallimah Hayati.

Tengok tentatif untuk esok, slot Palestin akan dikendalikan oleh Ust. Rofazlin. Eh, macam kenal je. Oh, ni, Tuan KRS. Terbiasa sangat panggil dia 'tuan'. Dalam kelas pun muallim Nadir ada sebut pasal Tuan. Katanya, ustaz ni datang dari Hidayah JB. Ye lah tu, Tuan Rofazlin yang mana lebih dikenali sebagai 'kembar ust Khairuddin' bagi warga Al-Amin Kemaman yang sering mengikut aktiviti KRS Musleh peringkat kebangsaan dan antarabangsa. (Pandai melabel orang ye)^^

Selepas rehat pertama, pergi ambil buku yang hendak dibeli di bengkel. Siapa yang dah bayar sahaja boleh ambil buku. Lambat bayar, lambat dapat buku. "No money, no talk." kata muallim. Lepas dah ambil buku, ingat nak terus naik. Tapi tersangkut. Muallimah Azlinda minta tolong ajar cara nak download video dekat laptop. Muallimah baru beli laptop baru. Sementara itu, diorang yang lain tolong muallimah Ain dan muallimah Zikhaini tolong uruskan pelajar yang nak beli buku. Lama juga, sampai ke rehat kedua. Seronok!

Ustaz Khairuddin asyik datang, kata tengah pening nak kira markah kokurikulum. Tanya ustaz, siapa guru KRS tahun ni? Katanya, yang pandai berenang. Adalah teka beberapa 2 orang guru ni. (Tapi tak ingat diorang sebut nama siapa ntah). Ustaz pun jawab, baina huma, just wait n see.

Lepas rehat kedua, pembahagian permainan dan kelab. Masuk permainan badminton (muallimah Iera dan muallimah Syu). Permainan bola jaring, orang yang terpilih sahaja masuk permainan ini. Kelab, masuk kelab komputer (muallim Sufian dan muallimah Iera). Ahli kelab CMC tidak boleh menukar ke kelab yang lain, sebaliknya kekal dalam kelab CMC tersebut. Apa yang ana perasan, ramai daripada ahli kumpulan HR (kumpulan apa pulak ni?) yang masuk kelab kebudayaan.

Masa nak balik, tengok senarai nama pelajar SMI untuk kegunaan perpustakaan. Form 5 sahaja yang banatnya lebih ramai dari banin. 11 banin, 22 banat = 33 orang calon SPM (lawakan nombor?). Form lain semuanya banin lebih ramai daripada banat.

6 Januari 2011, Khamis
Slot Palestin Kami Bersamamu disampaikan oleh Ust. Rofazlin Jusoh. Orang Terengganu juga ni. Sedikit sebanyak tentang beliau:
- Kelulusan Yayasan Pelajaran Johor (YPJ)
- Setiausaha IKRAM Negeri Johor
- Pengerusi Aqsa Syarif Daerah Bandaraya Johor Bahru
- Guru Al-Quran dan Syariah Islamiah, Sekolah Rendah Islam (SRI) Hidayah, Johor Bahru
- Ketua Unit Media, SRI Hidayah, Johor Bahru
- AJK Bahagian Tarbiah, SRI Hidayah, Johor Bahru
- Kapten Kadet Remaja Sekolah (KRS) Kebangsaan MUSLEH
- AJK Pengadilan Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Malaysia (MSSM) Negeri Johor
- Setiausaha Surau Taman Impian Jaya, Johor Bahru
Gabung sekali dengan SRI. Pada mulanya, kami semua melaungkan lagu Merah Saga. Kemudian diteruskan dengan perkongsian pengalamannya yang telah menyertai Konvoi VP5. Untuk maklumat lanjut, boleh layari laman ini dan ini.

Seterusnya, kami, form 5, adakan perbincangan di dalam kelas. Perbincangan untuk menceriakan kelas dan untuk kutipan bagi tabung Palestin. Dapat kelulusan dari muallimah Ainon untuk cat semula kelas kami yang sudah pudar warnanya, dengan syarat, warna cerah. 12:30 pm, meeting pengawas perpustakaan.

Selepas rehat kedua, sepatutnya ada slot berkenaan tarbiyyah. Namun, atas hal yang tidak dapat dielakkan, slot tersebut tiada. Maka, waktu tersebut bertukar kepada waktu berzikir beramai-ramai dan membuat hafazan.
Hidup adalah tentang
sebuah pilihan
yang nanti akan kau jalani
dan kau tunjukkan hasilnya

Jalan jihad disusuri
dalam jiwa yang perlu dihayati
tarbiyyah diserap, diteladani
menjadi panduan hidup insani

Berkembangnya Islam dahulu,
bukan sekadar diam menunggu
setiap masa sedia penjuru

Cita syahid terus dituju
dalam cinta yang dipandu
tiada yang lain hanya kerana yang satu

Ayuh sahabat
bangkitlah teman,
jiwa tadhiyyah harus disemat
demi Islam 3x di masa hadapan
demi Islam 3x di masa hadapan
(lagu rekaan masa PRINT'09)

Bersama melahirkan insan yang soleh wa musleh.
Dan bersama mewujudkan biah solehah (بيئة صالحة).


Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

Senpai!

27011432H
Assalamualaikum. Wah, dah jadi senpai dah sekarang. Sekejap sahaja rasanya, sedar-sedar dah form 5 dah. Nampaknya, tinggal setahun lagi berada di alam persekolahan. Semakin bertambah usia, semakin bertambah tangungjawab, semakin kurang usia untuk beramal, semakin bersedia malaikat Izrail datang menjemput.

Esok, bermulanya sesi persekolahan 2011. Guru kelas form 5 tahun ini adalah muallim Nadir. Dengar-dengarnya, pakcik Abas kata, Ustaz Idris tak mengajar tahun ni, cuma jaga bahagian tarbiyyah dan Akh Sufian menjadi guru bahagian IT.

Ramai juga batch 6 yang jadi guru. Tadi datang sekolah dengan Mardhiyyah, ikut ayah dia. Ada pondok, mural, kipas tambahan dalam kelas, padang dll. Pustakawan pakai baju hijau. Banyak juga rasanya perubahan yang bakal berlaku di sekolah kita. Dari segi peraturannya dll. Masa kelas tambahan hari tu, pengawas-pengawas banat adakan perbincangan untuk sesi 2011. [ada banyak kisah yang berlaku masa kelas tambahan hari baru-baru ni. Nak cerita tak ye?]

Perubahan bakal berlaku.


Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2008-2014 Aisyah Ameelah ^_^: January 2011
Design by a.a.ghariib