Sekiranya anda berminat untuk mengetahui apa-apa berkenaan dengan blog, bolehlah pergi ke Bloggers Tutorial ^_^
Followlah blog ini sekiranya berbaloi untuk difollow. Sebarang ulasan adalah amat amat amat amat diharapkan.

Gelagat Berusrah

10021433H
Assalamualaikum W.B.T.

Baru selesai 'berpetak gembira' petang tadi... Penangan baca blog APGlah ni~

Apa-apa pun, tahun ni juga banyak perubahan yang berlaku di sekolah. Maklumlah, kena sentiasa upgrade menjadi lebih baik dari sebelumnya. Setakat ni, masih belum mempunyai kesempatan untuk datang melawat mereka pada waktu persekolahan. Selalu datang sekolah sebab ikut ayah ana ambil adik ana je.

Ini post rencam, tajuk utama adalah gelagat kami berusrah,
setelah sebulan lebih meninggalkannya.

*~~*~~*~~*~~*~~*~~*~~*~~*~~*~~*

Yeay~ Dah sebulan lebih tak berusrah. Pukul 4 petang tadi, lepas habis kerja, pergi sekolah, ambil adik-adik ana dulu, baru pergi usrah. Sebenarnya ayah ana nak hantar kami ke rumah bonda dulu, tapi bonda pun tak balik sekolah lagi. Dekat sekolah, nampak Marsha dengan Sir Malik baru balik dari Kuantan, dia pergi usrah dengan bonda.

Sikit je orangnya, tadi, 5 orang je. Mardhiyyah dan Wafaa' pergi PLKN, Auni jaga anak saudara dia, Nurul ikut usrah dekat Kuala Berang. Semalam, mati-mati ingat 4 orang je, ingatkan Khadijah dah pergi STAM Ipoh dah. Nasib baik Auni beritahu yang Khadijah pergi 6hb, pagi tadi baru sms Khadijah pasal usrah.

Mula-mula masuk, duduk dekat ruang tamu yang telah lama menjadi saksi kami berusrah di situ. Bonda tanya pasal kerja pada kami berempat. Robi semangat cerita~ Dia kata kerja sepejabat dengan peguam. Bonda ada tanya juga pasal LKD. Setakat ni, tak dengar apa-apa berita lagi. Oh ye, Khadijah nak pergi STAM Ipoh 6hb ni.

Syifa' dengan Ain duduk asrama. Wah~tinggal Hana sorang je lah dekat rumah ni. Rajin-rajin tolong bonda tu~

Seusai azan berkumandang, menandakan sudah masuknya waktu solat Asar, bonda pun kata, "Oklah, kita solat dulu, jadi, kita tangguhkan dulu majlis kita dan akan disambung dengan penyampaian tazkirah oleh ukhti Syaza."

Sementara menunggu giliran untuk berwudhu',

Marsha: Eh, bila nya nak ambil lesen? (sambil memandang ke arah ana dan Izyan)
Ana: Nti gi lah ambil lesen dulu, kitorang ni tak belajar pun lagi. Nti kan pernah je bawa, kesian pula kalau nak tunggu kitorang ni.
Izyan: (sengih)
Marsha: Mende gok, ana takde lah expert sangat
Ana: Tu, Izyan kata, dia nak belajar, tapi mak dialah pulak yang takut. Halaman rumah dia kan besar.
Izyan: Nti pulak keta bapok!
Marsha: Kita gi lah sama-sama. Hari tu mak ayah ana tanya juga, diorang kata, ikut suka awaklah nak ambil bila. Ana ingat, nak tunggu kerja stabil dulu.

Yelah, banyak juga kerja dia dekat perpustakaan tu.

Ana: Nti duduk dekat perpustakaan je ke?
Marsha: Taklah, ada je ana gi tempat lain.
Ana: Gi mana? Ronda-ronda keliling sekolah ke?
Marsha: Gi musolla, nak solat masa waktu rehat.
Kami: Memanglah, tak yah kabolah hok tu.
Ana: Semalam ana tanya adik ana, nampak kak Marsha tak kat sekolah? Dia jawab, "Nampak, dia buat apa kat sekolah? Saje datang sekolah sebelum masuk U ke?" Ana katalah, "Eh, awak ni, dia kerja dekat perpustakaanlah."
Marsha: ^^ Tapi memang perpustakaan tak buka lagi. Bulan 2 baru buka.
Ana: Oh, ye ke? Taklah, ana dah bagitau adik ana dah sebelum ni sebenarnya, dia tak ingat kot.

Sebelum solat Asar,
Izyan: Ntilah jadi imamah. (sambil memandang Khadijah)
Ana: A'ah, ntilah jadi imamah, nanti, nti takde dah.

Selesai solat Asar,
Ana: Nti duduk dekat perpustakaan je ke?
Sebelum sempat Marsha jawab,
Ana: Eh, tadi aku tanya dah (cakap sendirian tapi bukan monolog dalaman) Maksud ana, nti ikut juga ke orientasi diorang?
Marsha: Tak pun. Tapi, kalau diorang minta tolong, ana gi lah. Setakat ni, ana kena handle ADK sekolah rendah. Eh, Hana darjah berapa dah?
Ana: Hmm... Darjah 5.
Marsha: Oh, ana handle ADK budak darjah 5 lah.

Ingatkan lepas solat, sambung usrah terus. Hana pula tercegat melihat kami mula duduk keliling meja petak di ruang tamu. "Hmm... Kita makan dululah."

Kami pun beralih ke meja petak yang lebih besar di dapur untuk makan mi goreng masakan bonda. Mi pun, bonda sendukkan.

Marsha: Boleh saya kurangkan mi? Kenyang. (dengan penuh sopan santunnya)
Bonda: Dah makan dekat Kuantan lah ni.
Marsha: A'ah, makan dekat Restoran Tajjj (dia menebalkan sebutan huruf 'j')
Bonda: Ha? Restoran apa?
Marsha: Taj.
Bonda: Oh, Taj.
Marsha: Kenapa? Dengar ana cakap apa?
Bonda: Nti kata Tash ke apa tadi.
Ana: Dia cakap gaya orang Jawa~
Bonda: Kurangkan je lah. (Ana dan Robi saling berpandangan)
Kami: Nak kurangkan jugalah, kenyang betul hari ni.

Sambil makan, macam-macam cerita jugalah keluar. Nana datang rumah, ajak Hana main. Bila bonda ajak dia makan, dia jawab, "I'm full!"

Bonda cakap juga, siang tadi, Izzat, Syafiq dan Mujahid ada datang sekolah. Katanya, diorang tolong angkat buku.

Habis makan mi, mau minum air,

Bonda: Ni teh dari Arab. Biasa diorang tak bubuh gula.
Marsha: Dah, muallimah bubuh tak gula?
Bonda: Muallimah bubuhlah.
Marsha: Orang Cina biasa bubuh tak gula?
Bonda: Tak juga.

Bonda: Syaza, tolong ambil coklat jap dekat situ, tu, yang kotak merah. Coklat lada hitam, dari Sarawak.
Kami: Lada hitam?
Marsha: Eee~ Seram dengar.
Bonda: Sedap coklat ni, berangin.

Bonda cakap apa entah lagi, tak berapa dengar sebab tengah basuh pinggan. Tiba-tiba dengar orang kata,
Robi: Syaza sukalah coklat berangin.
*Tapi ana still tak pasti sama ada bonda nak maksudkan rasa peppermint atau memang lada hitam.

Bila dah duduk balik dekat meja petak tu, nampak bonda potong kek lapis Sarawak pula.

Bonda: Yang ni, masam manis punya, yang ni pula, nama dia Ombak, bukan Ombak Rindu.
Izyan: Takde rupa ombak pun.
Bonda: Ada juga Ombak Rindu, bentuk dia macam ombak, beralun, warna biru. Actually, bahan asas dia semua sama, cuma dia ada tambah pewarna dan bahan-bahan lain sikit. Ada macam-macam nama, Michael Jackson lah, Maher Zain lah.
Marsha: Michael Jackson?
Bonda: A'ah, Michael Jackson.
Marsha: Hitam putih.
Ana: Dah, kalau Maher Zain?
Marsha: Ada topi.
Bonda: Hati pari pun sedap juga.
Ana: (angguk tanda mengiyakan)
Marsha: (bisik pada ana) Hati pari? Mende tu?
Ana: Keklah.
Marsha: Ana mati-mati ingat hati ikan pari. Ana fikir, eee~ Syaza suka hati ikan pari?
Bonda: Yang jenis sisik ikan ada juga. Dia susun jadi macam bentuk sisik.
Marsha: Dah, ada sisik ikan ke?
*Mengarut sokmo dia hari ni

Bonda: Khadijah, ambil dodol tu. Ni, dari Negeri Sembilan. Rasalah, sedap~

Banyak betul makanan hari ni.

Kemudian, kami teruskan dengan petak gembira di ruang tamu. Baca tazkirahnya di sini.

Bonda buat konklusi, tambah informasi-informasi lain, beri pelbagai pesanan kepada kami, bonda cerita perancangan untuk SRIAAK. Bonda kata, projek untuk bangunan baru tu, nak bagi dekat akh Azri.

Banyak juga cerita pasal sekolah. Robiatul selalu sebut pasal adik-adik form 1. Yelah, dia kan tolong masa orientasi asrama hari tu. "Ada 2 orang budak kembar. Tinggi. Ada lagi sorang tu, comel, nama dia Adibah." Dia selalu cerita macam tu, teringin nak jumpa adik-adik form 1.

Rupa-rupanya Adibah yang dimaksudkan itu, anak makcik Jah Dungun (bonda beritahu). Owh, kalau yang tu, ana kenallah sebab pernah tumpang rumah dia bersama kak Humaira' dan abang ana. Masa tu, tahun 2008, ana teman kak Humaira', diorang ada meeting lepas program PINTAR 2. Abang dia nama Adib, form 3 kalau tak silap ana. Dia kamain suka masa kami stay dekat rumah dia sebab boleh geng dengan abang ana. Makcik Jah kata, Adib punyalah tunggu kami balik dari meeting. Last2, dia tertidur. Rindu pula nak berprogram dengan kak Humaira'~

Nanti, usrah akan datang, buat dekat sekolah atau rumah orang lain pula. Bonda pesan juga suruh mahirkan kemahiran rumah tangga. "Rumah tangga tak semestinya untuk orang yang dah kahwin. Atau rumah yang ada tangga. Dan, urusan rumah tangga bukanlah orang perempuan je yang kena pandai. Orang lelaki pun sama. Kalau dekat tempat muallimah dekat Perak tu, orang lelaki pandai buat serba serbi. Muallimah suka betul kalau ayah Ikmal ada dekat kampung. Mesti dia bakar ikan. Yang beli ikan, dia. Yang siang ikan, dia. Yang uruskan untuk bakar ikan pun dia. Tempat dia buat kerja pun bersih je, kemas je."

Dah tutup majlis, bonda tanya minat bidang apa.
Link
*~~*~~*~~*~~*~~*~~*~~*~~*~~*~~*

Teringat abang ana ajak ana belajar dekat Jordan dengan dia. Kelakar rasa baca message dia. Bila baca ayat dia, macam orang buang tabiat pula.
Hey, awak, awak, awak nak sambung belajar kat mana awak? Awak marilah belajar dengan saye kat Jordan, awak!
Nanti ye, fikir-fikir dulu.

Apa-apa pun, esok dia ada exam Seerah. Bittaufiq wa nnajah~

macam muka Cina kan, mata sepet..oh moyangku~

#sibuk scan gambar dari album lama untuk hantar kepada dia


Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

2 Comments
Comments

2 responses:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2008-2017 Aisyah Ameelah ^_^: Gelagat Berusrah
Design by a.a.ghariib