Sekiranya anda berminat untuk mengetahui apa-apa berkenaan dengan blog, bolehlah pergi ke Bloggers Tutorial ^_^
Followlah blog ini sekiranya berbaloi untuk difollow. Sebarang ulasan adalah amat amat amat amat diharapkan.

Perjalanan Pulang Dari LKD3

22031433H
Assalamualaikum W.B.T.

Kalau tak nak baca di sini, boleh baca yang ini > Baca sini.
Sambungan daripada Persediaan ke LKD 3,
Sambungan daripada Mukhayyam LKD3 [1st day]
Sambungan daripada Mukhayyam LKD3 [2nd day]
Sambungan daripada Mukhayyam LKD3 [3rd day]

Naik bas. Bajet masa untuk tidur dalam bas dalam 2 jam. Sebab hari tu perjalanan masa pergi hampir memakan masa 2 jam. Rehat. Tengok2, sejam je. Pergi letak barang di tingkat atas. Orang lain ramai yang pergi ke koperasi sekolah masa ni. Duduk2 sekejap. Tanya ustaz pukul berapa nak pergi stesen bas. Ustaz kata, pukul 6:15 petang ni. Huh, kena cepat2 bersiap. Kendiri.

Baru buka hp semula, mak ana hantar,
29-01-12 16:57
Slm. Jgn lupa b'day boy. Nanti kek kita simpan.


Hantar ke Fatimah,
Me 29-01-12 16:57
Alhamdulillah. Ktorg dah habis dah lkd. Mantap. Lah jd wakil akhawat trg, ada projek n bbrp keje yg perlu dilaksanakan. Kirim slm kt mardhiyyah.


Pergi ke koperasi dengan Marsha dan Lah. Hazirah dah pergi dah tadi dengan Robi. Wah, begini koperasi sekolah diorang. Marsha pun buat rakaman, jalan keliling koperasi, nak tunjuk ke Sir Malik. Beli air mineral 2, 1 jeli kelapa. Ingatkan RM3.

pc.koperasi: Ni datang dari mana? Bangi ke?
ana: Kemaman, Terengganu.
pc.koperasi: Ooo.
ana: (Serahkan 3 keping not RM1)
pc.koperasi: RM 3.20
ana: Oh, 20 sen. Jap eh. (Kobek2 dompet, tak jumpa duit syiling)
pc.koperasi: Kalau takde takpelah.
ana: Jap2, duit Rm1 ada, nak?
pc.koperasi: Takpelah. RM3 je dah la.
ana: Terima kasih.

Keluar koperasi, macam rasa kelakarlah pulak. "Hee~ Aku wat gimik pulak tadi." Marsha dengan Lah sengih je.

Berkemas. Maryam pun minta diri, nak balik, dia tumpang rumah Fida'. Adalah cakap something dengan dia. Masa ni, tinggal ana sorang je kat atas (yg dari kemaman). Tiba-tiba, Marsha naik-naik, dia tanya, "nti cakap apa dengan Maryam tadi?" "Dia nak balik, so, ana salam." Mesti ada something.

Ana: Oh, dia ada tanya ana, tak pergi ke Jordan? Ana kata taklah kot. Ana bisik ke dia, kalau nak gi Jordan, kena kahwin dulu.
Marsha: Patutlah. Dia tanya ana, betul ke syaza dah tunang?
Ana: Lah, ke situ pulak dia. Ayah ana pun cakap macam ye tak ye je. Haih, kelakarlah dia ni.

Turun. Nak balik, sempat bergambar dengan Afif dan Farhana Sazali. Ustaz kata, ustaz datang ke stesen bas lambat sikit. Ada perkara yang perlu diuruskan. Sebelum ustaz pergi, ustaz amanahkan pada seorang akh untuk jaga kami semua.

Salam dengan ustazah Norma. Sampaikan salam muallimah Yong.

Dalam van,
Maryam 29-01-12 18:33
Salam. Btul ke nti dh tunang ke?

Me 29-01-12 18:34
Taklah. Ana kata, kalu nk g jordan, ayah ana kata, kahwinlah dulu. Tp x nk lg, ayh ana saje je.

Maryam 29-01-12 18:36
Oo ea? Ingtkn btl2. X pelah, klu nti kahwin, ajk ana tau.

Me 29-01-12 18:38
InsyaAllah..haha (sound effect)

Maryam 29-01-12 18:47
Aha. Teringt sipa' (syifa').. Smptla nti jumpa die lg. Kirim slm kt die. Smga slmt blik. Jgn lupa doa :)


Di stesen bas, kami adakan meeting untuk projek LKD dan sedikit pemberitahuan berkenaan program Transformasi Upper Form. Habis berbincang, hendak ke surau untuk menunaikan solat Maghrib dan Isya'. Ikhwah suruh akhawat bergilir jaga beg.

Bila ana dengan Lah jaga, ustaz pun datang. Ustaz suruh kami jaga beg ustaz, dalam tu ada laptop. Mathurat. Lama juga menunggu. Hidayah JB pun letak barang di situ. Ustaz datang dulu ke sini, sedangkan orang lain, masih tak kelihatan bayang-bayang mereka.

Sekali, Hazirah call, tanya nak makan apa. Diorang yang lain nak beli burger. Masa tengah cakap dekat hp, ustaz datang, "Kalau nak beli makanan, ada kedai burger belakang nu." "A'ah, ni diorang tengah tanyalah nak makan apa." "Oh, boleh eh by phone." Ustaz cakap dekat diorang, "Nak beli, belilah, orang muda takpelah nak makan benda gitu."

Akhirnya, bas kami tiba. Salam ustazah lagi sekali. Kali ni, Lah duduk sorang2 dalam bas. Ada juga sms dengan Fatimah,
Fatimah 29-01-12 19:50
Salam. Oh dah abis alhamdulillah. Ni ade kat mane?

Me 29-01-12 20:01
Kat stesen bas. Berat jg tnggjwb ktorg. Td bru habis meeting dgn bnn. 10 org je dr kemaman ni.

Fatimah 29-01-12 20:12
Stesen bas mane? Xper berat pun sbb itu tanda ALLAH tau yg antum semua boleh n sygkn antum. (ALLAH x akan bebankan hambaNYA kalau hambaNYA x mampu) insyaAllah. :D. Kirim salam ah semua... Ok lah wslm.

Me 29-01-12 20:24
Sg petani, kedah. InsyaAllah, doakan kami. Wakil dr trg, mujahid n zalilah. Apa2 pkmbgn, diorg yg akn dihubungi.

Fatimah 29-01-12 20:32
Ok...ma'ataufikwannajah.

Me 29-01-12 20:39
Jaga hati, jaga diri, jaga iman. Sama2 kita teruskn dakwah, walau jauh d mata, hati kita sentiasa bsama. Farhana sazali, afif, adilah, maryam, aimi n others kirim salam.

Fatimah 29-01-12
Ok. Wa'alaikumussalam. Ana dah nak antar hp ni. Semoga kita semua sentiasa berada di bawah rahmat Allah-ameen. Kirim salam kat diorg balik n doakan kami agar sentiasa b'sbar.


Hantar ke Izyan pula,
Me 29-01-12 20:42
Esk cutilah. Ktorg bru btolak dr kedah. Smpai kemaman dlm kul 7 pg kot. K lah, nk off hp, jimat bateri.


Berhenti di satu lagi stesen bas. Bas ni tak penuh lagi. Tengok2, ada seorang pakcik duduk tepi Lah. Dahlah tempat duduk kami agak berjauhan daripada yang lain. Kami pun tunggu sekejap, nak tengok siapa yang duduk tepi ustaz. Kalau perempuan, nak minta tukar. Tidak berapa lama kemudian, ada orang perempuan duduk tepi ustaz. Kami pun sms, (guna hp marsha, ana yg taip)
ana: Ustaz, kalu nk mintak tukar tmpt ddk boleh?
ust: Yg tepi ana ni bkn penumpang. Dia naik sbb nk tgk tv je. Kit lg dia turunlah.
ana: Kalu tepi ustaz perempuan, Zalilah nk tukar.
ust: Ok.


Masa ni, tv sibuk memaparkan pasal AJL. Tiba-tiba, ustaz call. Marsha suruh ana angkat. Ustaz kata, trylah tanya kakak yang baru naik tu. Ok, ana cuba. Akhirnya, pakcik dan kakak tu bertukar tempat. Kakak tu kata, "La, kenapa baru minta tukar sekarang, ingatkan ayah tadi." hehe.. Bukan apa, nampak dia tengah asyik lambai adik dia tadi.

ana: Dah beres ust.
ust: Ok.


* * * * *

Sampai di Kuantan dalam 5:45 pagi. Solat Subuh, pergi tunggu bas untuk ke Kemaman. Lama sangat tunggu. Kalau ikut papan jadual bas, hampir setiap 30 minit, ada bas ke Kemaman. Nak dekat pukul 9 pun, bas tak sampai lagi. Minta izin dengan ustaz, nak pergi sarapan. Minta tolong ikhwah jagakan beg kami. Beli surat khabar.

Ada kenangan pahit di sini. Seperti mahu melupakannya. Tapi diriku agak sukar untuk melupakan perkara yang telah berlaku. Lama bermonolog dalam diri, seolah-olah aku bercakap dengan Tuhan.

SPAD. Makcik dalam bas tu tetiba marah kami, walhal dia tak singgah pun di tempat kami untuk kutip bayaran. Mungkin dia juga agak tertekan dengan perkara yang dialami. Tapi memang kena buat begitu, agar tidak berulang kesilapan yang sama. Bukan kami je kena marah, ada lagi penumpang lain menjadi 'mangsa' amarahnya.

Tunggu je, ya Allah, bilalah nak sampai ni. Tak sabar nak turun bas ni. Kami turun berdekatan lorong ke sekolah. Ikhwah nak turun di tempat lain. Jalan, bila pusing belakang, tak nampak dah bayang-bayang ustaz. Rupa-rupanya, Robi kata, ustaz pergi sarapan dekat kedai.

Dalam perjalanan menuju ke sekolah, nampak kereta Sir Malik. Marsha pun lambai ke arah kami. Nak teruskan berjalan ke sekolah, tetiba dengar Sir Malik cakap, "Heh, nak pergi mana tu, mehla orang nak hantar ni. Enjoy walking ha?" Tergelak. Macam-macam sir tanya. "Where are the boys?" "Diorang nak turn tempat lain kot." "Mesti dekat bandar, dekat Centre Pointlah tu."

sir: Tak pakai bedak ke? Nampak berkilat je semua ni.
ana: Mukhayyam kan.
sir: Mukhayyam? Where?
marsha: Celak.
sir: Celak?
ana: Lata Celak.
sir: Lata Celak.

Sir hantar kami ke sekolah.

sir: Syaza, I can send you to your home.
ana: Ok.
robi: Sir, nak tumpang jugak!
sir: Come.

Sampai rumah dalam pukul 12:20p.m.

Me 30-01-12 21:13
Seronoknya, abg ana kn ke mesir, jmpa kwn baik dia n ikhwah lain. Diorg dpt jumpa dgn syeikh yusof al-qardhawi di bookfair mesir.

Maryam 30-01-12 21:23
Yeke? Bestnye! Nk jumpa jgk. Abg nti ckp ap dgn syeikh?

Afif 30-01-12 00:14
Ye ke...wow srnknye!! :D

Keesokan harinya,
Afif 31-01-12 21:17
Salam, korg ana skrg kat upm serdang utk dgr crmh dr naib mursyidul am ikhwanul muslimin, Sheikh Dr Jum'ah Amin...



Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

0 responses:

Berkatalah dengan akal dan jiwa, kerana itu anugerah Pencipta dan ternyata natijahnya akan lebih bahagia. ^_^

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2008-2014 Aisyah Ameelah ^_^: Perjalanan Pulang Dari LKD3
Design by a.a.ghariib