Followlah blog ini sekiranya berbaloi untuk difollow. Sebarang ulasan adalah amat amat amat amat diharapkan.

Selamat Hari Murabbi

26061433H
Assalamualaikum W.B.T.

Baru berpeluang untuk post di blog pada hari ini. Semalam, internet ada interruption.

Sebelum itu, boleh singgah sini dan sini^^

Syukran kepada kedua ibu bapaku yang telah mendidik aku dari kecil, sebelum aku mengerti apa-apa, keluargaku yang lain terutamanya abangku. Para muallim dan muallimah yang pernah mendidikku di Tadika An-Nur, SRIAAK dan SMIAAK. Pakcik-pakcik dan makcik-makcik. Juga sahabat-sahabatku sekalian^^

Seawal pagi semalam, hantar sms pada para murabbi. Bukan semualah, hanya berpeluang untuk menghantar pada mereka yang ku punyai nombornya. Boleh faham tak?

Sungguhpun begitu, sudah ku kirimkan salamku pada yang lain melalui muallimah Azlinda dan sahabat-sahabatku yang hadir ke sekolah.

Ucapan yang ku beri ringkas sahaja,
Selamat Hari Murabbi. Syukran atas segala didikan yang telah muallim dan muallimah beri. Doakan kami selalu.
-Irfan dan Syaza-
Ada beberapa orang murabbi yang membalasnya. Yang lain agak sibuk mungkin.

Antara balasan sms mereka,







Hantar juga pada sahabat-sahabatku yang turut bekerja dalam bidang ini. Seorang di SMIAAK, seorang di SRIAAK, seorang di Tadika Nurul Iman dan seorang lagi di Tadika An-Nur (tadikaku). Tiba-tiba rindu cikgu Yus dan cikgu Sal.

Jumpa gambar muallim dan muallimah SRI je

Teringat beberapa hari lepas, ustaz Khair call. Bila angkat, ditanya,
"Ni [nama penuhku]?"
"Ya."
"Ni cik [nama penuhku] ke?"
"A'ah."
"Ni memang betul [nama penuhku]?"
Hish, lain macam je ustaz tanya. Ni mesti nak kenakan orang. -monolog-
"Ya, ustaz nak apa?"
"Huih, tau pulak dia. (ust gelak) Baru nak wat lolok tadi."
Barulah ustaz beritahu tujuan sebenar ustaz call.

Daripada Abu Umamah al -Bahili, Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesungguhnya Allah, malaikat dan ahli (penduduk) langit dan bumi; hinggakan semut di dalam lubang dan juga ikan paus ( meliputi seluruh haiwan di darat dan di laut ) mendoakan kebaikan ke atas orang yang mengajar perkara yang baik kepada manusia." (Riwayat al-Tirmizi)

"Dan juga supaya orang-orang yang beroleh ilmu mengetahui bahawa ayat-ayat keterangan itu benar dari Tuhanmu, lalu mereka beriman kepadanya, sehingga tunduk taatlah hati mereka mematuhinya dan sesungguhnya Allah sentiasa memimpin orang-orang yang beriman ke jalan yang lurus." [Q:22:54]


Malam harinya, ikut bulatan gembira. Usrah terakhir buat Wafaa' sebelum dia masuk U minggu depan pada 23 Mei 2012. Ana dan Izyan ingat, kami dah lambat sebab hari ni pergi dengan ayah dia, mak dia tak sihat. Kena tunggu ayah Izyan balik dari masjid.

Bila sampai, oh, awal sekali~

Duduk dulu bersama Izyan, Robi dan Wafaa'. Buka bungkusan pos laju yang baru diambil petang tadi. Tak sempat nak buka, jadi sementara tunggu Izyan datang tadi, cuba buka (di luar rumah) tapi tak berjaya. Disampul kemas.


Robi kata, "Semakin rancaklah dia mengait nanti^^"

Mula lambat sikit usrah. Tunggu cik MC. Sementara menunggu, muallimah kumpul data kami sebelum masuk U. Tempat belajar, jenis bidang, bila masuk dan no hp. Paling lambat masuk adalah pada 4 Jun iaitu 4 orang daripada kami.

Hari ni semua orang ada. Kak Maya dapat datang. Ditambah pula dengan kak Maisarah yang mahu turut serta sama.

MCnya yang ceria, pandai-pandai pergi letak tema malam ni iaitu FOKUS. Tazkirahnya pula berkenaan Matematik. Tidak hairanlah tajuk tazkirahnya begitu kerana dia sememangnya mengajar subjek itu di sekolah. Bukan setakat mode math malah add math juga diajarnya^^
InsyaAllah nanti ana post, rasa menarik tajuk tu

Ada juga cerita sikit-sikit pasal hari guru. Muallimah cerita, orang Jordan telefon muallimah. Manakala orang Mesir skype dengan muallimah dan muallimah Ainon. Kelakar muallimah kata tengok diorang masa skype. adalah sebabnya, rahsia

Kak Maya bawa kek untuk birthday girls. Kak Muazzamah dan Robi. Makanan pun banyak hari ni. Kak Muazzamah pun bawa kek juga, kek tiramisu cheese.

Suruh Wafaa' beri kata-kata terakhir. Agih sedikit cenderahati pada setiap ahli. Lagi 3 tak dapat nak bagi lagi sebab diorang tak dapat turut serta usrah bersama kami. Kak Soli, Nurul dan Khadijah. Nanti datang tuntut, hehe..

Habis agak lewat dari biasa. Bahagia~
Berilah kebahagiaan kepada orang, nescaya kamu akan peroleh kebahagiaan walaupun hanya melalui hadiah, senyuman dan doa.
-Wafaa'-
Ps. Post yang bercampur-campur kisahnya~
Pss. Post yang paling banyak label.

Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

1 Comments
Comments

1 responses:

  1. Semalam baru je kata rindu dengan cikgu/makcik Sal. Tadi Allah pertemukan kami di airport.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2008-2017 Aisyah Ameelah ^_^: Selamat Hari Murabbi
Design by a.a.ghariib