Sekiranya anda berminat untuk mengetahui apa-apa berkenaan dengan blog, bolehlah pergi ke Bloggers Tutorial ^_^
Followlah blog ini sekiranya berbaloi untuk difollow. Sebarang ulasan adalah amat amat amat amat diharapkan.

Doakan diri ini terus tsabat^^

28121433H
Assalamualaikum W.B.T.

Dalam era globalisasi ini, usia 18 amat signifikan dengan kalimah kebebasan. Dalam erti kata lain, bila sampai umur 18 tahun je, mereka menuntut hak kebebasan untuk melakukan itu dan ini. Ramai yang terikut dengan pemikiran barat lantaran media massa banyak dipelopori oleh mereka.

Teringat, ketika seorang sahabatku diajak oleh seorang senior untuk turut serta dalam MLM. Sahabatku tidak mahu terburu-buru membuat keputusan lalu memberi jawapan bahawa dia akan berbincang dahulu dengan ayahnya. Kenyataan yang dikeluarkannya disangkal oleh senior tersebut,
"Takkan dah besar pun nak tanya mak ayah. Patut boleh buat keputusan sendiri. Macam mana nak maju? Tengok dekat luar negara, 18 tahun dah bebas dah, macam-macam boleh buat."

Ya, tapi dia masih di bawah tanggungan mak ayah dia kan. Tak salah kan nak musyawarah. Bahkan Islam menganjurkannya. Agak terkilan dengar ucapan senior tersebut yang turut mengambil bidang agama.

Hakikatnya, kita sentiasa terikat dengan ikatan tauhid. Zaman sahabat dahulu, pemuda dilantik menjadi panglima perang. Kita? Apa sumbangan yang telah kita berikan untuk Islam?

Memang Islam itu akan bangkit walaupun tanpa kita yang menegakkannya, tapi rugilah kita yang tahu Islam akan menang tidak bekerja untuknya.

Ya Allah, jangan jadikan kami beban dalam gerabak da'wah ini, yang adanya hanya melambatkan pergerakan kereta api agamaMu ini. Tapi jangan kerana kelembapan kami bertatih di dalamnya KAU tapis dan turunkan kami dari gerabak ini ya Allah... T_T

* * * * *

Alhamdulillah masih diberikan peluang untuk terus bercucuk tanam di dunia milikNya. Bersyukur kerana masih dikurniakan nikmat Iman dan Islam.

Satu lagi hari sudah berlalu, terbuku di sisi Allah. Satu lagi tahun. Semoga tahun ini lebih baik dari sebelumnya. Cantik Allah atur jalan hidup ini. Kita yang selalu tersalah langkah. Ya bersejarah. Jadikannya penanda, setiap hari jadi, wajib ada kemajuan. Itu permulaan baru. Tahun ini lebih baik dari tahun yang sebelumnya.

Bersyukur ditarbiyyah oleh ibu bapa dari saat sebelum ku dilahirkan sehingga kini.
Imam Al-Ghazali pernah menyebut,
"Sesungguhnya jasa pendidik itu lebih besar berbanding jasa ibu bapa kerana ibu bapa adalah sebab kewujudan tetapi sekiranya tidak ditarbiyah, kewujudan itu hanya membawa kepada kesengsaraan."

Juga para murobbi di sekolah dan murobbi yang lain. Tidak lupa juga sahabat dan ahli keluarga yang sentiasa berusaha membimbingku selama ini.

Kadang-kadang rasa tak layak pun dapat hadiah birthday terutamanya dari parents. Namun, tak salah juga kalau nak bagi, *kenyit mata*. Kan ada hadith yang menyebut,
"Kalian harus saling memberi hadiah, maka kalian akan saling mencintai." (HR. Imam Al-Bukhari)

(Tapi bila dapat hadiah atau apa-apa pemberian dari orang, mesti akan ditenung pemberian tersebut. Berfikir, bermonolog sendirian. Akhirnya rasa 'mata ada habuk' :D )

* * * * *

Baru-baru ini, ketika sedang duduk di bilik. Dipanggil oleh ibu bapa ku dari arah luar. Keluar dengan muka puzzled. Kedua-duanya melihat ke arahku.
"Kenapa?"
"Memang muka cina lah. Ada sikit muka jawa."
"Ha? Apa ni?"
Alihkan pandangan ke arah tv.
"Memanglah muka macam cina, kan cicit cina."
"Tengok cerita cina ni ha, bandingkan muka diorang dengan muka kak S. S kan ada darah cina dan jawa (sebelah ayah)."


Masa cuti ni pernah seorang pakcik cina datang tanya, "Lama tak nampak u. Tingkatan berapa sekarang?"
-jawab-

Tak lama kemudian, seorang makcik cina (manager) datang, masa ni mak ayah ana dah ada bersama ana, "Amoi ni siapa?"
-Ayahku jawabkan-

Kemudian dia sambung, "Oh, anak u. Yang ni tak pernah jumpa kan. No wonderlah. I thought she's in primary school."

Ayah ana gelak je. Pakcik tadi pun sambung, "I ingat secondary school, u ingat primary school."

Mana taknya, adik-beradik yang lain semua tinggi-tinggi -_-"

*santai sekejap

Syukran kepada yang memberi ucapan dan mendoakan diri ini.

Yani-23:27
S, hepy bday. Awal sikit wish sebab takut ana tertidur. Ana doakan nti panjang umur, murah rezeki dan sentiasa berada di bawah lindungan Allah. Harap persahabatan kita berpanjangan hingga ke akhir hayat. Ukhuwwah fillah abadan abada.

Mardhiyyah-00:07
Sanah helwah!! Kullu 'am nti bikhair :)

Khadijah Husni-00:38
Semoga dengan pertambahan umur enti, bertambah juga cinta enti kepadaNya. Uhibbuki fillah!

Kak CT-00:19
Have a blessed birthday seniorita.

Khadijah-07:37
Assalamualaikum :D Selamat pagi, apa khabar? I want to wish, sanah helwah. Semoga dipermudahkan segala urusan terutama DnT nti. InsyaAllah B)

Mim-17:20
Happy bday kak S.

Robiatul-17:57
Sanah helwah nti.

Haziqah-20:34
Sanah helwah, dear.
May Allah bless you

Maksu-21:00
Selamat hari lahir.. Semoga dipanjangkan umur dan dimurahkan rezeki..

Im-23:20
Sannah helwah! lambat sket, sorry... sibuk hari ni :P
nah, hadiah sket :)
#well, enjoy :)
Ni yang lambat wish :p (rasanya ada lagi):
14112012
Ulfah-03:01
salam kak S...happy belated besday!..sanah helwah!..smoge akk sntiasa dlm lndungan-NYA..smoge akk trus kuat!..=)...doakn ulfah trus tsabat dlm DnT..segan ngn smua akhawat..smua nye haybat!..ana jerk biasa..uhuk!.. T_T...

Maryam-15:06
Heee. bismillah. mungkin agak terlewat. tapi, ttp nk ckp:)
Sanah Helwah, ya jamilah! kullu 'am waanti bikhair.
Semoga dgn bertambahnya umur, bertambah amalan serta keyakinan pd Allah.
Semoga dirimu terus tsabat di atas jalan ini.
semoga setiap langkahmu diredhai serta diberkati Allah.
sungguh, nti insan terpilih untuk berada di atas jalan ini:)
ok. lme x borak2 bertepuk tampar kn ?:) have a nice day^^

Fan (akhi)-21:36
Kullu 'aam wa entum ilallahi aqrab. Moga hijrah kepada yang lebih baik menuju Allah. Nak berhijrah apa pulak tahun ni? Ghariib ni, 'aabir sabiil, sifatnya selalu berpindah randah, sebab sentiasa dalam perjalanan. Mana boleh state yang sama je sepanjang masa. Selagi bergelar ghariib atau 'aabir sabiil, always move on to a better state, the journey never ends while there's still life.

Bittaufiq wal hidayah deh.


15112012-16:02
Salam'alayk k.cik, sanah helwa. Asif jiddan lmbt wish! K.su ttukar, ingt harini, lupanya smalam2. May Allah bless n ease our journey as a muslim n a student^^


Akhir sekali, suka untuk ana ingatkan diri ana dan anda semua janji yang pernah kita ungkapkan di alam roh:
"Dan (ingatlah wahai Muhammad) ketika Tuhanmu mengeluarkan zuriat anak-anak Adam (turun-temurun) belakang mereka, dan Ia jadikan mereka saksi terhadap diri mereka (sambil Ia bertanya dengan firmanNya): “Bukankah Aku tuhan kamu?” Mereka semua menjawab: “Benar (Engkau Tuhan kami), kami menjadi saksi”. Yang demikian supaya kamu pada hari kiamat kelak: “Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini." [Q:7:172]

Doakanku terus tsabat atas jalanNya demi menggapai mardhatillah^^

"Wahai Tuhanku, demi yang Engkau kurniakan (peliharalah daku) supaya aku tidak akan menjadi penyokong kepada yang bersalah. " [Q:28:16]

#Semakin dekat dengan kematian.


Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

0 responses:

Berkatalah dengan akal dan jiwa, kerana itu anugerah Pencipta dan ternyata natijahnya akan lebih bahagia. ^_^

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2008-2014 Aisyah Ameelah ^_^: Doakan diri ini terus tsabat^^
Design by a.a.ghariib