Followlah blog ini sekiranya berbaloi untuk difollow. Sebarang ulasan adalah amat amat amat amat diharapkan.

Jamie'ati

26121433H
Assalamualaikum W.B.T.

Terpanggil untuk menulis selepas membaca blog cik be'ah osem :D
Ini ditulis secara overall. 

Tamat sudah satu episod di U iaitu semester 1. Terasa sekejap sahaja masa berlalu. Rasa macam baru tajdid niat. Teringat, bila dibangkitkan semula di akhirat nanti, manusia minta dihidupkan semula di dunia kerana merasakan masa dan tempoh yang diberikan kepadanya untuk beramal hanya sekejap sangat.

*Sekarang bertambah label baru (tepi blog), jamie'ati dan hifz al-quran.

Terdapat 9 subjek yang perlu diambil untuk semester 1. Kami difahamkan pembelajaran kami adalah 90% dalam bahasa arab. Menarik~

Turut ditawarkan satu kursus elektif. Jika berminat perlu hadiri temu duga terlebih dahulu. Alhamdulillah lulus.

10 subjek yang dimaksudkan adalah:
  • Al-Qawaid Al-Arabiyyah
    -Lebih detail. Menarik. Bila faham qawaid, nampak indah bahasa al-Quran.
  • Al-Qiraah
    -Bukan qiraat, tapi qiraah iaitu pembacaan.
  • Al-Muhadathah I
    -Pertuturan yang merangkumi perbualan, lakonan dan perbincangan dalam BA.
  • Dakwah Islamiyyah
    -Sama macam yang dapat masa LKD, bezanya dalam BA dan lebih detail. Kitab yang dikarang oleh Syeikh Muhammad Abu Fath Al-Bayanuni.
  • Mustalah Al-Hadis
    -Istilah-istilah hadith dan taraf sesuatu hadith.
  • Asas Teknologi Maklumat
    -Best time test lab.
  • Bahasa Arab Agama
    -Senang.
  • Bahasa Inggeris
    -Dirombak. Tak ikut kelas biasa. Gabung jabatan.
    -Suasana tersebut menyebabkan perwatakan diri ini agak berbeza dari kelas biasa. Agak aktif dalam kelas yang lain berbanding kelas ini. Bukan sebab tak minat BI. Susah nak kata.
  • Fiqh Ibadat
    -Guna kitab Feqh Manhaji, belajar bab Ibadah. Jabatan lain semua belajar dalam BM. Ustaz kami ajar dalam BA. Kena beli kitab Arab, 3 jilid. Tapi exam still dalam BM.
    -Dekat sekolah dulu pun belajar Feqh Manhaji dalam BM.
  • Hifz Al-Quran I (Kursus Elektif)
    -Sem ni kena habiskan 5 juzu'.

Enjoy belajar~

Berdasarkan pemerhatian, semester ini banyak ditekankan subjek BA. Kalau tak strong BA, macam mana nak faham alQuran atau Hadith.


Said Hawwa telah menulis dalam bukunya fi afaq taalim,
"Islam itu wajib difahami, ajaran Islam itu di dalam bahasa arab. Maka memahami bahasa arab itu menjadi wajib kepada seorang daei."

"...Dan apabila diminta kamu bangun maka bangunlah, supaya Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu, dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan ugama (dari kalangan kamu) – beberapa darjat. Dan (ingatlah), Allah Maha Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang kamu lakukan." [Q:58:11]

Sebelum ini kurang berkesempatan untuk menulis di sini sepanjang berada di U. Lebih banyak menulis di laman sosial yang lain. Kalau nak letak semua status di sini, alamatnya penuhlah page ni. Status untuk 5 bulan bukan sedikit, untuk diri yang suka mencoret kata.

Sahabat satu sekolah, dari darjah 1 hingga tingkatan 5, yang sama-sama di bumi tarbiyah Al-Amin turut belajar di tempat yang sama. Walaupun tidak sekursus, tidak serumah atau sebilik, dipisahkan 4 blok, tetap terasa bahagia. Sebabnya? Kami BERSAMA BERBULATAN GEMBIRA.
*Panjang kisah pencarian usrah. Teringat perbualan dengan bonda (naqibah) dan akhawat yang belajar di Timur Tengah.

Pada pertengahan sem, ramai pelajar yang menarik diri untuk menghabiskan pembelajaran di situ kerana ditawarkan untuk melanjutkan pelajaran di luar negara. Pelajar se'course' ramai yang pergi ke timur tengah iaitu di Jordan.

Awal-awalnya ada juga yang kata,
"Kenapa ko baru nak pindah sekarang? Patutnya pindahlah awal-awal sebelum kita semua rapat. Barulah tak sedih sangat."

Last-last, dengan dia-dia sekali yang pindah.
"Amboi, hari tu pandai cakap kat orang lain. Tengok-tengok dia pun pergi juga, tinggalkan kita."
*Dia sengih je.

Dia minta ana dapatkan maklumat pasal Jordan dan tempat belajarnya nanti. Jadi, hubungi akhawat di sana. Perkenalkan dia. Settle.

Kemudian diorang yang lain ni duk tanya,
"Kenapa nti tak pergi belajar dekat sana juga?"
*Senyum, susah nak cakap.
"Hmm, ada banyak benda lagi yang nak diuruskan di sini."

Tersentak juga kot dengar sahabat sebatch ada yang dapat pergi ke sana.

Waktu yang paling terasa manisnya berada di sini adalah ketika bulan puasa. Tak ada kelas malam, boleh pergi surau atau masjid selalu. Selalu ada iftar jamaie. Seingat ana, pernah makan di cafe, 3 kali je. Minggu orientasi dikecualikan. Waktu berbuka puasa sama-sama di cafe pun, bukan makan sangat. Last-last bungkus semula makanan tu senyap-senyap. Bawa balik bilik, ajak kawan makan sekali lepas terawih. Moreh ;)

Pada hari Rabu terakhir sebelum study week, kami difahamkan bahawa terdapat 4 jabatan yang perlu mengikuti Kem Integriti pada hujung minggu. Hari tersebut agak tak stabil pemikiran lantaran dipaksa mendengar sesuatu yang tidak ingin ana dengari. Ditambah pula kepala memikirkan hari esok, perlu menghadapi 2 kuiz. Mencari hikmah~

Tersedar. Bukankah seorang da'ie perlu sentiasa bersedia menghadapi apa jua keadaan? Usah cepat melatah dengan sesuatu yang datang mengejut. Cuba nikmati apa yang Allah beri kepada kita. Kadangkala perkara yang kita tidak suka itu baik untuk kita. Bukankah Allah sebaik-baik perancang? Ya, Allah ingin mengujiku.

Akur. Cuba menikmati kem yang dihadiri. Ternyata tidak seperti apa yang disangka. Banyak didikan yang Allah beri melalui program ini.

Pada musim peperiksaan juga terasa manis. Setiap malam, akan datang ke bilik seorang sahabat ('saingan'ku) dan belajar bersama. Tak akan pulang selagi tidak habis study. Pergi dewan peperiksaan bersama. Lately agak rapat dengannya, ditambah pula dia anak jati Terengganu. Memang cakap Terengganu lah.

Sampai satu tahap, ada seorang sahabat menegur,
"Perasan tak kadang-kadang S cakap macam kak Mai (lecturer Vietnam) cakap."
"Ha?! Macam mana?"
"Takdelah, cakap sepatah-sepatah."
Fikir. Agaknya sebab cuba cari kamus bahasa standard kot dalam kepala ni. Yalah, dia dari Pahang.

Manis terasa ukhuwwah sesama sahabat. Mencipta memori bersama agar terpahat dan tersemat dalam hati dan ingatan. Jom bersama perbaiki diri mencari mardhatillah, berpimpin tangan menuju syurgaNya. Ameen.

Ehem. Batch 7, Al-Aminians dan MUSLEHians? (pun boleh) tetap di hati. Mana boleh lupa segala kenangan manis, pahit sepanjang ditarbiyyah.^^

"Pada hari itu sahabat-sahabat karib: Setengahnya akan menjadi musuh kepada setengahnya yang lain, kecuali orang-orang yang persahabatannya berdasarkan takwa (iman dan amal soleh)." [Q:43:67]
...sebab itulah sahabat yang benar sayangkan sahabatnya, sentiasa telus menasihati.


#Kalau ikutkan banyak perkara yang ingin dikongsikan. Mungkin pada post yang lain. Mungkin. InsyaAllah jika mempunyai kesempatan.
#Ha, kan dah letak banyak link.


Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

4 Comments
Comments

4 responses:

  1. untung nye nti dpt proceed bljr b.a
    bkn stakat b.A , tp lagi dlm ..'
    mabruk nti tlh dipilih Allah utk
    meneruskan kalamNYA . bkn calang2 org tau.
    org HEBAT je blh :)

    #jgn lupe utk trus menulis,i'm glad to read it :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. InsyaAllah akan menggunakan peluang yang diberiNya dengan baik.
      Tak semestinya sebab hebat baru dipilihNya. Dan yang tak mengambil aliran agama bukanlah tidak hebat. Yang penting kita ada usrah, di situ sumber kekuatan kita. Kan kita dah bahagi hari tu, siapa nak menjurus ke arah bidang itu dan ini antara 4 golongan yang sekolah ingin lahirkan.

      #Teruskan apa yang kita belajar. Gunakan segala ruang dan peluang yang ada. DnT terus melaju. Bermanfaat kepada ummah^^ Harus gigih mendaki tangga sampai UA.

      Delete
  2. rindu <3
    rindu yg bukan dgn kata-kata sahaja tapi perasaan rindu ini dgn hati dan akal . sgt rindu . hope cik ustajah kite dtg jordan ni cepat .. rindu ...................
    rindu ana kpd enti lillahitaala ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rindu itu adalah anugerah dari Allah :D
      Ustazah punya amanah di sini. Jika ditakdirkan Allah kita bertemu di sana, di sana lah kita bertemu. Jika ditakdirkan bertemu di sini, di sini lah kita bertemu.
      Together we excell in the world and hereafter~

      #Ustazah rindu kamu juga^^

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2008-2017 Aisyah Ameelah ^_^: Jamie'ati
Design by a.a.ghariib