Sekiranya anda berminat untuk mengetahui apa-apa berkenaan dengan blog, bolehlah pergi ke Bloggers Tutorial ^_^
Followlah blog ini sekiranya berbaloi untuk difollow. Sebarang ulasan adalah amat amat amat amat diharapkan.

Kotakan Janji Itu

03071433H
Assalamualaikum W.B.T.

Semakin hari, seorang demi seorang melangkah masuk ke medan itu. Medan yang lebih mencabar. Dengan bertebarannya kita, moga Islam juga dapat disebarkan. Masa untuk mengotakan janji untuk berjihad di jalanNya.

Semalam Wafaa' masuk USIM. Hari ni Mardhiyyah masuk IKIP. Kami yang lain? Kira-kira seminggu lagi. Tak lama dah. Dayana dan Fatini pun dah masuk.

Orang yang beriman itu bila dia pergi ke mana-mana, dia tak bawa hati dia sorang-sorang. Tapi dia juga bawa hati sahabat-sahabatnya yang lain dan sentiasa meletakkan pergantungannya kepada Allah.

Semalam juga merupakan usrah kami yang terakhir sebelum melangkah masuk ke medan itu. Kalau ikutkan hati kami, kami merayu-rayu meminta untuk adakah usrah kali terakhir minggu depan. Tapi setelah dipujuk, kami akur. Naqibah kami kata, "Muallimah pun tak tahu lagi jadual muallimah cuti ni."

Rasa macam sunyi je usrah semalam. 5 orang sahaja, akhirnya kembali kepada jumlah yang asal seperti awal tahun hari tu. Banyak pesanan yang diberikan oleh naqibah kami. Tidak lupa juga kisahnya saat beliau mendapat Islam yang sebenar dan kisah di U. Walaupun sudah pernah dengar sebelum ini, bila diceritakan semula pada saat kami akan ke medan itu, kisah tersebut menjadi cukup terkesan pada kami.

"Sentiasalah kita berdoa kepada Allah agar diri kita tidak jemu dengan DnT. Kalau kita tak sibukkan diri kita dengan DnT, nanti Allah sibukkan kita dengan perkara-perkara lagho."

Nasib baik kakak-kakak yang tak dapat hadir malam ni dah beri pesanan awal-awal pada minggu lepas. Syukran kak Maya n kak Muazzamah.


Lepas habis pembentangan segala bagai, kami berkongsi cerita tentang beberapa perkara. *Teringat pasal medical check up hari tu Selesai, diorang semua ke dapur untuk mencuci pinggan dan cawan. Tinggallah aku seorang di ruang tamu bersama naqibahku.

Mulut terasa ringan nak tanya pelbagai soalan. Sebab terlalu ringan sampai ayat pun jadi macam kelakar.
"Muallimah, 'dekat sana' ada 'orang' tak?"
"Apa pulak takde. Mestilah ada, beribu." *Ayat mengenakan aku
"Hee~ Maksud ana....bla...bla.."

Rasa macam banyak juga berbincang/bercerita dengan naqibahku semalam.

Bulan Jun ni senior-senior nak balik ke sini. Abang ana kot yang paling awal balik ke sini. Robiatul kata, "Bila kita dah tak ada, diorang pulak balik. Takpe, biar diorang 'jaga' sekolah."



Sebelum dapat result upu, kakak-kakak di Jordan bertanya kepadaku. Adik di sana pun turut bertanya, "Salam kak keifik? Dah plan nak apply mana? Jadi tak nak datang jordan?"

Jawapanku, setelah tahu result upu,
"InsyaAllah, tapi bukan tahun ni, masuk [U 'dekat situ' dulu] selama [tempoh pengajian]. Doakan ana."
"Wahhh mashaAllah! InshaAllah. Alhamdulillah, mubarak ukhti kira nanti lepas diploma datang sini la kan? Hee~tak sabar nak jumpa enti lagi :')"
"InsyaAllah, jika diizinkanNya."
"InshaAllah."

Hebat tak penangan ukhuwwah, padahal baru jumpa sekali waktu dia balik Malaysia. Itu pun masa dia masih belajar di Mesir. Muda daripadaku, kakak sahabat adik lelakiku.

Ada seorang lagi macam ni, (sebelum dapat upu)
"Nak sambung mana lepas ni? Meh la datang jordan, ana sekarang kat Jordan, bidang ekonomi islam."
"[Beritahu perancangan] Ramai ajak pergi sana."
"Hurmm.. InsyaAllah [U] pun ok je. Tapi nipis kan kemungkinan tak dapat [U] tu. Hehe.. Sebab ana yakin nti akan mudah je nak dapat mana2. Yang penting mana2 ipt pun kita pergi kita berfungsi sebagai benih yang menjadi pulau, dan ambil kira faktor kelangsungan tarbiyyah dalam pemilihan ipt. Saja berkongsi, tapi ana yakin nti lebih arif dalam hal ni. Apapun, kalau nak datang Jordan boleh lah beritahu ana. Ana boleh bantu apa2 yang termampu. Ada satu blog akhawat Jordan buat untuk bagi pencerahan sedikit sebanyak tentang study dan tarbiyyah kat jordan : dhiyaulkahfi.wordpress.com. Jemputlah masuk."


Kakak di Mesir juga bertanyakan perkara yang sama. Namun jawapanku membuatkannya kecewa? 'merajuk' *uhuk

"Enty, kalau tak dapat kat m'sia nak sambung mana? Huhu, jahat tak ana?"
"Jordan."
"Huuu.. Kenapa? Tak nak kawan."
"Ala."
"Kita doakan awak dapat kat m'sia lah kalau macam ni!"
...
"Sekejap lagi nak ke sekolah, ada nak suruh ana sampaikan apa2 kat depa (group usrah ana/batch ana)?"
"Sampaikan salam. Doakan yang terbaik untuk ana. Jzkk sgt2. Tolong doakan sangat2 ye. Desperate. Akak kebulur doa antunna."


Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

Matematik

30061433H
Assalamualaikum W.B.T.

InsyaAllah, ini dia tazkirah yang dikongsikan oleh ukhti Marsha selaku guru matematik moden dan add math ketika bulatan gembira kami. Baca post yang lalu.
*Rasa nak menulis ni lagi payah daripada menerangkan dengan tutur kata
* Ada unsur tokok tambah

Sekiranya kita meneliti nama-nama Allah, ada dua namaNya yang membawa makna Maha Penghitung. Iaitu? Al-Hasib dan Al-Muhsi.

Kerja Tersusun
Pertama sekali, kita perlu ada asas sebelum menjawab soalan matematik. FORMAT itu penting untuk menyelesaikan sesuatu soalan. Kena selesaikan satu persatu, mana boleh terus tulis jawapan.

Agak-agaknya kenapa Allah ciptakan malaikat? Sedangkan Allah boleh buat semua benda yang malaikat buat. Begitu juga penciptaan langit dan bumi, Allah cipta sampai berhari-hari. Walhal kalau Allah kata jadi, maka jadilah sesuatu itu.

Ini juga merupakan tarbiyyah daripada Allah. Allah nak ajar kita agar buat kerja dengan tersusun dan sistematik. Sebab itu kalau nak buat apa-apa program atau dalam sesuatu persatuan atau pertubuhan adanya organisasi.

Rujuk semula 10 Muwassofat Tarbiyyah. Susun jadual hidup, mempunyai wawasan sama ada untuk jangka masa panjang atau jangka masa pendek.

"Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya) dan hendaklah tiap-tiap diri melihat dan memerhatikan apa yang ia telah sediakan (dari amal- amalnya) untuk hari esok (hari akhirat). Dan (sekali lagi diingatkan): Bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Amat Meliputi PengetahuanNya akan segala yang kamu kerjakan." [Q:59:18]


Berhati-hati
Soalan matematik kadang-kadang ada muslihatnya. Diputar belitkan soalannya yang mampu menyebabkan membuat si penjawab keliru atau cuai.

Contohnya soalan 2(x+3)2. Kena expand dulu. Mungkin ada yang akan terus selesaikan square menjadi 2(x2+9). Inilah kesan tidak berhati-hati.

InsyaAllah, bila kita berhati-hati ketika hendak menyelesaikan soalan, segala kilah yang dikemukakan mampu kita tepis.


Penyebut/ Denominator
Apa perkara pertama yang akan kita buat kalau jumpa soalan pecahan yang mempunyai penyebut yang berlainan?

Mestilah kita akan samakannya terlebih dahulu. Barulah kita selesaikan mengikut kehendak soalan. Di sini gabungan format itu perlu.

"Kehidupan ini seperti Air Batu Campur. Berwarna-warni, pelbagai aneka dan rasa. Namun apabila digaul dan dicampurkan, dimasukkan ke dalam mulut aaaahhh sungguh enak rasanya, semuanya bersatu menjadi satu." - Pak Cik Salehuddin Dolah, penjual cendol di Taman Setia Murni semenjak tujuh belas tahun yang lalu
[APG]

Nak buat sesuatu perlu ada kerjasama. Untuk bekerjasama, kita perlu ada matlamat atau asas yang sama.

Dalam erti kata lain, kita mesti mempunyai FIKRAH yang sama~


Percanggahan Simbol
Dalam matematik, ada pelbagai simbol yang bertentangan atau berlawanan. Tambah vs tolak. Darab vs bahagi. Sungguhpun begitu, hakikatnya masing-masing saling memerlukan antara satu dengan yang lain.

Samalah seperti hidup kita. Memang Allah telah menciptakan setiap manusia itu berbeza. Seronokkah anda rasa jika semua orang mempunyai sifat yang sama, kegemaran yang sama, pemikiran yang sama dll? Semuanya sama? Tiada warna warni lah dalam kehidupan. Umpama robot. Walaupun ada pelanduk dua serupa sekalipun, sifat mereka tetap berbeza kan?

Ada indahnya bila manusia diciptakan berbeza. Semua ada peranan mereka masing-masing. Barulah saling melengkapi.


Unknown (Algebra)
Bila jumpa soalan unknown, mesti kita rasa nak tahu apa nilai unknown yang sebenar. Unknown diumpamakan sebagai masalah yang perlu kita selesaikan.

"Jika seseorang itu tidak mengenali dirinya dengan tepat, maka dia hanya akan menimbulkan masalah ketika berinteraksi dengan sesiapapun."

Di sini juga kita boleh dapati bahawa kita amat memerlukan ilmu untuk menyelesaikan sesuatu masalah.

"Tidak ada masalah dengan masalah, yang menjadi masalah adalah cara kita yang salah dalam menangani masalah."

Tambah ilmu, tambah amal, nescaya bertambahlah iman kita.^^


Practice Makes Perfect
Mana yang lebih baik, orang itu bila diajar terus faham tetapi tak buat latihan atau orang itu pada awalnya dia tak faham, tetapi dia sentiasa membuat latihan walaupun setelah dia faham?

Sudah tentulah kita katakan orang yang kedua lebih baik kerana sentiasa membuat latihan.

Mungkin orang yang pertama dia faham pada awal sahaja. Namun disebabkan tiada latihan sebagai pengukuhan kepada pemahaman dia, akhirnya dia..... Sedar ataupun tidak, soalan matematik ada pelbagai corak. Bila kita sentiasa buat, lain kali bila kita tengok je soalan, terus dah tahu apa yang soalan itu kehendaki.

Semua ilmu yang kita pelajari bukan sekadar untuk tahu. Sebaliknya ilmu adalah sesuatu yang perlu diamalkan.

Boleh lihat semula 10 rukun baiah. Rukun yang ke-3 adalah AMAL:
Petugas hendaklah bekerja dan melaksanakan kefahamannya serta merealisasikannya sebaik mungkin. Amal di sini meliputi pengelokan diri, pembentukan rumahtangga Muslim, pendidikan masyarakat, pembebasan tanah air, pengislahan pemerintahan dan mengembalikan kedaulatan Islam di peringkat antarabangsa sehingga tiada lagi fitnah dan jadilah agama itu keseluruhannya bagi Allah.

"Dan perangi mereka sehingga tidak ada lagi fitnah dan jadilah al-din (agama) seluruhnya untuk Allah semata-mata. Maka jika mereka berhenti (daripada kekafiran), sesungguhnya Allah adalah al-Basir (Maha Melihat) terhadap apa yang mereka kerjakan." [Q:8:39]

Kita tidak duduk dalam daurah ini untuk menambahkan ilmu-ilmu dalam kepala, bukan juga untuk menambah koleksi-koleksi nota tarbiyyah kita, tapi kita ada perkara yang sangat besar dihadapan kita iaitu mengamalkan apa-apa yang telah kita dapat dari daurah ini. Kita perlu menjadi asset yang bukan sekadar dibina dalam tarbiyyah, bahkan kita menghidupi tarbiyyah di mana-mana kita berada.
-Kak Izyana-

Sebaik-baik teman ialah teman yang membantu anda kenal kelemahan anda dan membantu anda membaikinya, sementara jika dia ada kelemahan, anda membantu dia membaikinya.

Sebaik-baik guru ialah guru yang membantu anda kenal kelemahan anda dan membantu anda membaikinya, sementara jika dia ada kelemahan, anda membantu dia membaikinya.

Sebaik-baik keluarga ialah keluarga yang membantu anda kenal kelemahan anda dan membantu anda membaikinya, sementara jika mereka ada kelemahan, anda membantu mereka membaikinya.

Sebaik-baik musuh ialah musuh yang membantu anda kenal kelemahan anda dan membantu anda membaikinya.

Agama itu nasihat. Tiada nasihat, hancurlah agama.

Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui akan kelemahan anda, dan akan menguji anda dengan kelemahan-kelemahan anda, kerana Dia ingin membantu anda membaikinya!

Dakwah bukan sekadar memupuk 'tahu', tapi memupuk 'mahu'.

-Muhammad Eirfan-

Ps. Ada orang hebat lawat sini. Cbox.
Kata Robi, "Wau! Osem. Untungla. "


Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

Selamat Hari Murabbi

26061433H
Assalamualaikum W.B.T.

Baru berpeluang untuk post di blog pada hari ini. Semalam, internet ada interruption.

Sebelum itu, boleh singgah sini dan sini^^

Syukran kepada kedua ibu bapaku yang telah mendidik aku dari kecil, sebelum aku mengerti apa-apa, keluargaku yang lain terutamanya abangku. Para muallim dan muallimah yang pernah mendidikku di Tadika An-Nur, SRIAAK dan SMIAAK. Pakcik-pakcik dan makcik-makcik. Juga sahabat-sahabatku sekalian^^

Seawal pagi semalam, hantar sms pada para murabbi. Bukan semualah, hanya berpeluang untuk menghantar pada mereka yang ku punyai nombornya. Boleh faham tak?

Sungguhpun begitu, sudah ku kirimkan salamku pada yang lain melalui muallimah Azlinda dan sahabat-sahabatku yang hadir ke sekolah.

Ucapan yang ku beri ringkas sahaja,
Selamat Hari Murabbi. Syukran atas segala didikan yang telah muallim dan muallimah beri. Doakan kami selalu.
-Irfan dan Syaza-
Ada beberapa orang murabbi yang membalasnya. Yang lain agak sibuk mungkin.

Antara balasan sms mereka,







Hantar juga pada sahabat-sahabatku yang turut bekerja dalam bidang ini. Seorang di SMIAAK, seorang di SRIAAK, seorang di Tadika Nurul Iman dan seorang lagi di Tadika An-Nur (tadikaku). Tiba-tiba rindu cikgu Yus dan cikgu Sal.

Jumpa gambar muallim dan muallimah SRI je

Teringat beberapa hari lepas, ustaz Khair call. Bila angkat, ditanya,
"Ni [nama penuhku]?"
"Ya."
"Ni cik [nama penuhku] ke?"
"A'ah."
"Ni memang betul [nama penuhku]?"
Hish, lain macam je ustaz tanya. Ni mesti nak kenakan orang. -monolog-
"Ya, ustaz nak apa?"
"Huih, tau pulak dia. (ust gelak) Baru nak wat lolok tadi."
Barulah ustaz beritahu tujuan sebenar ustaz call.

Daripada Abu Umamah al -Bahili, Rasulullah s.a.w bersabda: "Sesungguhnya Allah, malaikat dan ahli (penduduk) langit dan bumi; hinggakan semut di dalam lubang dan juga ikan paus ( meliputi seluruh haiwan di darat dan di laut ) mendoakan kebaikan ke atas orang yang mengajar perkara yang baik kepada manusia." (Riwayat al-Tirmizi)

"Dan juga supaya orang-orang yang beroleh ilmu mengetahui bahawa ayat-ayat keterangan itu benar dari Tuhanmu, lalu mereka beriman kepadanya, sehingga tunduk taatlah hati mereka mematuhinya dan sesungguhnya Allah sentiasa memimpin orang-orang yang beriman ke jalan yang lurus." [Q:22:54]


Malam harinya, ikut bulatan gembira. Usrah terakhir buat Wafaa' sebelum dia masuk U minggu depan pada 23 Mei 2012. Ana dan Izyan ingat, kami dah lambat sebab hari ni pergi dengan ayah dia, mak dia tak sihat. Kena tunggu ayah Izyan balik dari masjid.

Bila sampai, oh, awal sekali~

Duduk dulu bersama Izyan, Robi dan Wafaa'. Buka bungkusan pos laju yang baru diambil petang tadi. Tak sempat nak buka, jadi sementara tunggu Izyan datang tadi, cuba buka (di luar rumah) tapi tak berjaya. Disampul kemas.


Robi kata, "Semakin rancaklah dia mengait nanti^^"

Mula lambat sikit usrah. Tunggu cik MC. Sementara menunggu, muallimah kumpul data kami sebelum masuk U. Tempat belajar, jenis bidang, bila masuk dan no hp. Paling lambat masuk adalah pada 4 Jun iaitu 4 orang daripada kami.

Hari ni semua orang ada. Kak Maya dapat datang. Ditambah pula dengan kak Maisarah yang mahu turut serta sama.

MCnya yang ceria, pandai-pandai pergi letak tema malam ni iaitu FOKUS. Tazkirahnya pula berkenaan Matematik. Tidak hairanlah tajuk tazkirahnya begitu kerana dia sememangnya mengajar subjek itu di sekolah. Bukan setakat mode math malah add math juga diajarnya^^
InsyaAllah nanti ana post, rasa menarik tajuk tu

Ada juga cerita sikit-sikit pasal hari guru. Muallimah cerita, orang Jordan telefon muallimah. Manakala orang Mesir skype dengan muallimah dan muallimah Ainon. Kelakar muallimah kata tengok diorang masa skype. adalah sebabnya, rahsia

Kak Maya bawa kek untuk birthday girls. Kak Muazzamah dan Robi. Makanan pun banyak hari ni. Kak Muazzamah pun bawa kek juga, kek tiramisu cheese.

Suruh Wafaa' beri kata-kata terakhir. Agih sedikit cenderahati pada setiap ahli. Lagi 3 tak dapat nak bagi lagi sebab diorang tak dapat turut serta usrah bersama kami. Kak Soli, Nurul dan Khadijah. Nanti datang tuntut, hehe..

Habis agak lewat dari biasa. Bahagia~
Berilah kebahagiaan kepada orang, nescaya kamu akan peroleh kebahagiaan walaupun hanya melalui hadiah, senyuman dan doa.
-Wafaa'-
Ps. Post yang bercampur-campur kisahnya~
Pss. Post yang paling banyak label.

Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

Riang Bersama Kanak-kanak

20061433H
Assalamualaikum W.B.T.

Pada 7 Mei yang lalu, 4 orang daripada kami telah 'menemani' kanak-kanak berusia 4 tahun melawat ke zoo mini di sini. Segalanya bermula dari sini~

Peserta dari SMIAAK,
tidak berkesempatan untuk bergambar sama sebab kena jaga sijil masa ni.


1 Mei 2012- Majlis Pelancaran IKRAMTeens
Nampak Mardhiyyah dan muallimah Noraidah berbincang something. Pergi menyibuk, buat-buat lalu. Takdelah, ana pun lupa, memang nak lalu situ atau memang saja nak menyibuk. Tiba-tiba Mardhiyyah berpaling ke arahku sambil bertanya,
"Boleh je kan?"
"Huh? Apa, tiba-tiba tanya ni?"

Dia pun ceritalah. Muallimah minta tolong jaga budak-budak tadika yang akan melawat zoo mini pada 7 Mei ni.
"Nak berapa orang?"
"Dalam 2 atau 3 orang."
"4 orang boleh?"
"Boleh. Asalkan tak lebih dari 5 orang."
"Ok, kang sama pulak dengan budak-budak."
"Tu lah. Nanti you all pulak lagi ramai dari budak-budak."
"Tak lah. Bukan ramai pun yang ada dekat sini."

Alkisahnya, lebih kurang pada jam 7:40 pagi ana sampai di sekolah. Tunggu Mardhiyyah. Robiatul dan Auni lambat sikit. Pergi jumpa muallimah Noraidah. Baru tahu, 24 orang budak yang akan ke zoo semuanya berusia 4 tahun dan hanya 3 orang guru yang turut mengikuti mereka.

Muallimah awal-awal dah kata, "Biar orang lain jaga Ruqayah, kalau denga orang yang dia dah kenal, nanti dia tak dengar cakap." Angguk sahaja. "Tapi muallimah suka juga kalau you all yang jaga dia." ^^

Ruqayah, "Awak masuk dulu."
Muallimah, "Amboi, pandai ber'awak saya'. Kakaklah tu."
Minum-minum air kotak susu, tanya pada dia, "Sedap?"
"Pedas." ??

Sebaik sahaja menjejakkan kaki ke dalam taska tersebut, budak-budak terus melihat ke arah kami. Tak kelip mata. Yelah, strangers. Hee~



Pagi-pagi diorang zikir, baca doa dll. Sarapan pagi. Dekat sini dah lengkap ditulis menu makan setiap hari bersama kalorinya. Mardhiyyah kata, sama macam masa PLKN, ada menu setiap hari. Ada juga budak yang bernama Auni dan Marsha. Ruqaiyah pula dah 'lekat' dengan Mardhiyyah.

Bertolak~



Dalam bas duk cakap pasal upu dengan Robiatul.

Setibanya di zoo, bahagi kumpulan. Setiap daripada kami harus menjaga 3 orang kanak-kanak. Dapat dengan Umaimah (anak ustaz Zul dan mlmh Adha), Farisha dan Alfad. Jalan mana-mana kena pegang tangan sentiasa.

Budak yang paling kecil kumpulan Robiatul, Fifi, umurnya dalam 3 tahun setengah. Ruqayah duduk dengan Mardhiyyah. Auni dah sangkut dengan seorang budak ni, lupa nama penuh dia.


Putera (Auni), Umaimah, Farisha, Alfad

Macam-macam keletah. Terhibur~

Walaupun hilang suara pada saat itu, tetap rasa gembira dapat bersama mereka^^

Balik-balik dekat taska, Haziqah telefon Robi, cakap pasal result UPU. Tak lama kemudian, muallimah Noraidah ambil kami, hantar ke sekolah. Auni dan Mardhiyyah cuba check result melalui sms. Tapi tiada balasan jawapan, line penuh kot.

Muallimah nak dengar postmoterm. Di samping itu, muallimah turut mengajak kami menyumbang idea untuk kem kepimpinan SRI.


Ada juga orang ingat tarikh kelahiranku (tahun hijri), walaupun dah beberapa hari berlalu. Daripada orang yang tidak disangka-sangkakan^^

11-05-12 06:55
Assalamualaikum, sanah helwah ya sodiqati ^_^ jadikanlah Mardhatillah sbg ghayah kita.



Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

Lawatan ke Pesta Buku

14061433H
Assalamualaikum W.B.T.

Dah semakin tua, 9 Jamadil Akhir aku dilahirkan. Setiap hari malaikat maut datang beri peringatan kepada aku. T_T

Terlalu banyak perkara yang bermain di minda sekarang. Beberapa hari yang lepas, berpeluang menghadiri Majlis Pelancaran IKRAMTeens Terengganu. Boleh baca di sini. Ihtifal 2011 di sini.

Berhasrat untuk menulis berkenaan lawatan ke PBAKL, LKD3, sambungan KD dan beberapa perkara lagi.

2 minggu yang lalu, ana menerima sms dari pegawai perpustakaan SMI, muallimah Marsha.
Nak ikut tak ke pesta buku?
Nak.
Sila beri nama penuh dan IC.

Sebenarnya dah tahu lama dah pasal lawatan ni. Tahu masa kena beri 'motivasi' untuk pelajar form 5. Kalau tak salah ana, hari Isnin, 16 April hari tu, sahabatku menjadi muallimah secara rasmi. Adik ana balik je sekolah, "Kak Marsha jadi guru kelas Sarah." Dia ajar 2 kelas, kelas adik ana (Math dan Sains) dan kelas adiknya (Math, Add Math dan Fizik). "Sarah tak tahu nak panggil kak Marsha ke, muallimah Marsha. Pelik." Bila cerita pada Marsha, dia senyum je.

Jumpa Marsha pada hari Rabu sebab ada pembentangan mengenai kembara dakwah. Kemudian, ikut dia masuk kelas. Tengok dia mengajar Fizik dan Math. Sementara dia mengajar, tolong confirmkan dengan pelajar form 5, siapa yang akan ikut lawatan tersebut.

Ketika usrah, muallimah Yong ada suruh Marsha tolong cari buku untuk perpustakaan SRI. Masa ni lah Marsha tanya kalau ada tempat kosong lagi, ada orang nak ikut tak.

Kami berkumpul pada jam 10 malam 28 April di sekolah. Berkumpul awal sebab diorang kena mengundi 12 orang calon AMT12/13. Kiranya diorang undi awallah sebab esok diorang tiada di sekolah. Ikut diorang ke tempat undi.

Ada 5 orang alumni yang turut menyertai lawatan ini iaitu Marsha (sudah tentu), kak Husna, Izyan, Mardhiyyah dan ana. Manakala guru pengiringnya adalah Sir Malik, muallimah Zuliana dan muallimah Hajar.

Seawal jam 5:00 pagi, tiba di Masjid Besi di Putrajaya. Solat Subuh, uruskan diri dll. Adalah bergambar dengan beberapa orang junior. Kelakar tengok diorang kerumun mesin untuk beli air. Bak kata Afif, mesin gedegang. Kami dah selalu jumpa mesin ni di Al-Amin Bangi. Diorang kata, "Takpe, akan datang, sekolah kita pun ada mesin ni!"

Marsha tanya takde orang ke nak belanja? Kemudian, ada orang nak test masuk RM5.00. Elok je dia masuk, Marsha pun tekan air Oligo. Anis, "Eh, ana belanja orang?" Tak lama kemudian, bila banin datang ke situ, depa pun pi kerumun mesin tu. Ana dan Marsha rasa macam kelakar je tengok budak-budak tu.

Tak sedar Robi sms, [29-04-12 07:47]
Da tolak? slamat b'jln.smoge slmat.mudah sgalanya.jage diri.hehe.


Ada orang tanya nak beli buku apa nanti? Ana tak beli banyak kot. Anis, "Bayar duit bas RM50, belilah banyak-banyak." "Ana ada misi ana ikut lawatan ni tau. (selain beli buku, ada matlamat lain)" Monolog, setakat ni, ada 2 buku yang ingin dicari iaitu Jom Berdakwah dan Komik-M (jangan gelak). "Apa?" "Adalah."
"Kita adalah apa yang kita baca."

Syifa' tanya pasal program LKD. Diorang ingat program LKD ni ada kembara dakwah je.

Berkumpul sekejap untuk taklimat sebab ada beberapa perubahan. Mereka dibahagikan kepada beberapa kumpulan. Alumni pun turut dipecahkan mengikut kumpulan. Banat ada 4 kumpulan. Antara ketuanya adalah m.Zu, m.Hajar dan kak Husna. Kumpulan ana ada 7 orang ahli dan ana dilantik menjadi ketua.
-Afiah, Ain Zahidah, Hafidzah, Nurin, Izzati f2 dan Marsha

Sarapan (orang belanja). Singgah Putrajaya. Muallimah Zu ajak turun. Ikutlah muallimah Zu dan muallimah Hajar. Nampak papan tanda yang mengandungi 6 bahasa. Cuba baca bahasa Korea (tapi merangkaklah juga kalau suruh baca, tulis ok). 무슬림 punyalah mengeja mu-seul-lim. Oh, muslim~

Baca mathurat ramai-ramai dalam bas. Sepanjang perjalanan, CD ceramah ustaz Azhar dipasang. Lebih kurang jam 11:00 pagi kami tiba di PWTC. Oh ye, setiap orang dikehendaki untuk mencari sebuah buku untuk perpustakaan sekolah.

Marsha minta tolong cari buku Takdir Itu Milik Aku, makcik La pesan. Marsha pun macam tak tahu lagi nak beli buku apa. Ni first time dia datang sini. Anis lagi best, dia bawa beg roda untuk isi buku-buku yang dibelinya. Ramai orang kirim dekat dia.

Kumpulan ana selalu terpecah dua. Depa ni pantang betui nampak novel. Terus lekat di sana. Akhirnya yang jalan bersamaku cumalah Marsha dan Afiah. Masuk dekat Galeri Ilmu, wah, ramainya orang. Terpecah lagi dengan diorang, tinggal Afiah dan Anis sahaja disisiku. Sekali Afiah tepuk, "Bukan tu ke buku yang kak Marsha cari?" Telefon Marsha sat, dia suruh beli 2 buah.

Lepas tu, terus ikut diorang pergi ke booth Gempak Starz. Jumpa Marsha dan muallimah Zu di sini. Ana dan muallimah tunggu je di situ sementara diorang memilih buku. Sebab semua buku ikhtiar hidup tu ana dah ada. Dekat sini, kita tak ambil sendiri buku. Tulis kod buku tersebut dan kuantitinya, hantar ke kaunter, tunggu nombor giliran. Bila dipanggil baru bayar. Muallimah Zu, "Jom kita angkat tangang, biar dia bolok." Bila orang sebut nombor, "Kabo nok angkat tangang." "Amboh eh."

Dah keluar, letak barang, duduk di situ. Ada yang pergi cari surau untuk solat. Kemudian, jalan dengan muallimah Zu ke booth Ana Muslim. Muallimah beli t-shirt dan buku nota untuk Aisyah. Duduk semula di tempat tadi. Marsha tak datang-datang lagi. Rupanya dia ke Telaga Biru dan pergi semula ke Gempak Starz untuk beli buku Jejak Libasan Jaguh.

Bila diorang dah datang ke sini. Kami pula berjalan, ana dan muallimah Zu. Jumpa buku yang ana cari di booth Aqsa Syarif, beli 3 buah buku di situ. Dekat booth apa ye, beli CD Maher Zain album Forgive Me. Baru beli walaupun dah dengar sebelum ni. Teringat Ibrahim je, dia yang minat sangat. RM27+poster. Beritahu dia, dia pun balas.
XD U R DA BEST!

Sambil berjalan dengan muallimah,
"Ramainya manusia. Macam-macam jenis."
"Emm."
Nanti bagaimanalah di padang mahsyar, sarat dengan seluruh manusia dari manusia pertama sehingga yang terakhir. Tapi semua tiada masa untuk kisah pasal orang lain, semua fikir keadaan diri masing-masing. Agak-agak bagaimana keadaan kita di sana nanti?

Kak Maisarah pun ada di sini. Jam 2:30, kami keluar. Hampir 4 jam juga ya di sini.

Antara buku yang kumpulan ana beli,
Matahari, Kamus BI, Kamus Dewan, Komik-M (6 buah), Ikhtiar Hidup (banyak juga).

Letak buku-buku dalam bas. Marsha kata dia pun jumpa buku yang dia kata nak beli sebelum kembara dakwah hari tu. Buku feqah berinteraksi dengan non-muslim. Wah, nanti nak pinjam.



Makan di Putra Mall. (Jumpa seorang budak yang agak terkenal) Ikut Mardhiyyah beli USB dan earphone untuk hp dia. Nak pergi ke bas, nampak Sir Malik dan adik-beradik Marsha di kedai kasut.

"Kata nak beli USB?"
"Dah beli dah dengan kak Husna tadi."
"Kenapa tiba-tiba nak beli earphone pulak?"
"Nak letak bacaan al-Quran dalam hp. Boleh ulang hafazan. Ana takutlah jadi tokoh Hafazan hari tu."
"Tu lah kan. Eh, muat ke nak letak semua?"
"Ana masukkan ikut juzu'lah. Sikit-sikit."
"Wah, nak buat jugalah."
Teringat satu entri kak Jidah di blognya.

Singgah KLCC. Tapi waktu ni, ana tak turun. Kirim barang dekat Mardhiyyah dan Izyan je. Bukan barang sangat pun, roti dan air mineral je. Muallimah Hajar cari buku yang muallimah beli tadi. Cari merata, tak jumpa. Teringat Marsha ada pegang juga plastik buku-buku yang muallimah beli. Check dekat tempat dia, jumpa. Beri pada muallimah. Sms nak confirmkan dengan dia,
Buku aku terima nikahnya tu bkn nti pnye kan?
Bkn. Ana x nak nikah lg

Dan lagi tu nak buat lawak

Terus otw balik ke sekolah. Dekat R&R pun jalan dengan muallimah Zu. "Mana Hajar, kesian dia." Rasa macam rapat je dengan muallimah Zu dan muallimah Hajar. Best. Kenangan sebelum masuk U^^
"Orang yang bahagia itu akan selalu menyediakan waktu untuk membaca kerana membaca itu sumber hikmah menyediakan waktu tertawa kerana tertawa itu muziknya jiwa, menyediakan waktu untuk berfikir kerana berfikir itu pokok kemajuan, menyediakan waktu untuk beramal kerana beramal itu pangkal kejayaan, menyediakan waktu untuk bersenda kerana bersenda itu akan membuat muda selalu dan menyediakan waktu beribadat kerana beribadat itu adalah ibu dari segala ketenangan jiwa."


Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2008-2014 Aisyah Ameelah ^_^: May 2012
Design by a.a.ghariib