Sekiranya anda berminat untuk mengetahui apa-apa berkenaan dengan blog, bolehlah pergi ke Bloggers Tutorial ^_^
Followlah blog ini sekiranya berbaloi untuk difollow. Sebarang ulasan adalah amat amat amat amat diharapkan.

Kelas Hifz Al-Quran ku

07091433H
Assalamualaikum W.B.T.

Baru diberi kesempatan untuk mencoret di sini pada bulan ini. Macam mana tilawah al-Quran? Ana yakin masing-masing dah letak matlamat, nak khatam al-Quran pada bulan Ramadhan kali ini.

Bercakap pasal al-Quran, mengingatkan ana tentang temuduga untuk masuk kelas Hifz al-Quran di sini. Pada minggu orientasi, ada 2 hari kami berorientasi mengikut fakulti masing-masing. Jadi, ketua jabatan (KJ) bagi bidang al-Quran dan as-Sunnah telah meuar-uarkan satu kursus elektif iaitu kursus Hifz al-Quran. Sesiapa yang berminat untuk memasuki kursus ini, serahkan nama beserta no hp kepada KJ. Kami difahamkan bahawa kami akan dihubungi oleh pihak pengurusan untuk menghadiri temuduga tersebut. Jadi, dalam tempoh seminggu tu, kami menunggu sahaja panggilan untuk temuduga.

Temuduganya begini, kami akan disuruh menghafal satu muka surat dalam masa 30minit. Kemudian tasmi' hafazan di depan ustaz/ah yang terlibat. Satu sem, hafal 5 juzu'. Habis diploma, insyaAllah dah habis 30 juzu'.

Hari Khamis, baru tahu, sebahagiannya telah menghadiri temuduga malam semalam. Tapi macam pelik sebab tak dapat apa-apa maklumat atau panggilan pun. Lagipun, malam semalamnya itu ada kelas Dakwah Islamiyyah.

Check nama pelajar yang akan ditemuduga hari Sabtu dekat pejabat KJ. Lah, nama aku tak ada. Entah-entah aku patut datang yang semalam punya. Fikir~

Cuba dapatkan no hp ustazah yang mengajar Hifz alQuran. Tanya zaujah ustaz Zawawi Ali, akhirnya berjaya dapatkan. Telefon ustazah, tanya boleh tak nak datang temuduga hari Sabtu. Ada juga seorang sahabat ana yang terlepas juga temuduga. Tapi, pada saat-saat akhir, dia menyatakan hasratnya untuk menarik diri.

Ustazah pun suruh datang hari Sabtu, jam 10:00 pagi di bilik ustazah. Kalau ikut jadual, hari Sabtu, pelajar dari course Bahasa Arab dan Kesusasteraan akan ditemuduga pada jam 11:00 pagi.

Petang Khamis tu, perasaan bercampur baur. Izyan ada singgah kat bilik ana, alang-alang teman kawan dia jumpa kawan dia dekat sini, di datang bilik ana. Hee~Berbelit-belit ayat.

Pagi Sabtu, melangkah dengan satu pengharapan kepadaNya. Diberi surah Asy-Syura, ms 484, ayat 11-15 untuk dihafal dalam masa 30minit. Dipendekkan cerita, habis tasmi', ustazah tanya, "Memang betul-betul nak masuk ke? Sebelum ni dah hafal berapa juzu'?" Ustazah tahu yang ana dah pernah menghafal dekat sekolah dulu sebab ustazah pun pernah sekolah dekat al-Amin Keramat, tapi sekolah rendah je lah.

Akhirnya, LULUS. Alhamdulillah~
1 hari kena tasmi' 1 maqra'.
1 minggu=1/2 juzu'
2 minggu=1 juzu'
1 sem=5 juzu'
5 sem+2 sem khas=30 juzu'

InsyaAllah, ameen. Doakan ana.
Salah satu cara untuk tambah vocab BA adalah melalui al-Quran di samping dapat belajar/memantapkan pemahaman berkenaan nahu/qawa'id dengan memerhati baris bacaannya. Bukankah wasiat ke-3 IHAB berbunyi begini, "Berusahalah bercapai dalam bahasa Arab fusha, kerana ia merupakan salah satu syiar Islam." Nak hafal, kena faham makna, baru mudah untuk ingat. Setiap hari dapat tadabbur ayat. Rasa macam Allah bercerita kepada kita, kadang-kadang nasihat, amaran dll.

"Kita berkata-kata dengan Allah ketika solat. Allah berkata-kata kepada kita melalui al-Quran."

Yang datang temuduga, semua dapat mesej. Pelajar usuluddin semua terlepas temuduga. Ingatkan ana je yang terlepas. Tapi ada buat second intake hari tu. Jadi, pelajar kelas ana ada 9 orang. Pelajar lelaki dan perempuan asing kelas. 4 dari AQSA, 3 Usul, seorang Syari'ah dan seorang BAHTERA (pelajar sek MUSLEH).


Mak ana kata, "Dia nak tengok kesungguhanlah tu." Memang Allah uji, uji kesungguhan hambaNya.

Roommate ana tanya,
"Orang yang biasa/pernah hafal al-Quran memang sedih eh kalau tak dapat hafal dah."
"Bergantung. Tapi kalau ana, memang ana sedih kalau tak dapat masuk kelas tu. Rasa macam kosong."
*Dia tanya sbb ada classmate dia (sek Musleh) yang nak masuk, tapi terpaksa mengalah sebab pelajar kelas tu semua tak ambil HQ. Jadi, diorang semua nak anjak jadual kelas.

Macam kelas ana, yang tak ambil HQ, diorang start kelas pukul 10 ke atas. Ana dan pelajar yang masuk HQ, memang setiap hari pergi kelas awal, 8:00AM-10:00AM.
#Berazam nak khatam al-Quran sekali dengan tadabbur ayat untuk Ramadhan kali ini.

Jom baca Tips Menyegarkan di Bulan Ramadhan dan Cabaran Ramadhan 1433H APG.


Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2008-2017 Aisyah Ameelah ^_^: July 2012
Design by a.a.ghariib