Followlah blog ini sekiranya berbaloi untuk difollow. Sebarang ulasan adalah amat amat amat amat diharapkan.

Adab Menuntut Ilmu (2)

21061435H
Bismillah,
Assalamualaikum W.B.T.

2-Bertaqwa Kepada Allah

"Apa itu taqwa?" tanya Umar al-Khattab kepada Ubai bin Ka’ab.

"Pernahkah kamu meyusuri jalan yang penuh berduri?" balas Ubai dengan suatu pertanyaan yang menduga.

"Pernah." jawab Umar.

"Apa yang kamu lakukan?" pintas Ubai.

"Aku angkat sedikit pakaianku, dan melangkah dengan hati-hati," jawab Umar lagi.

"Itulah taqwa." simpul Ubai bin Ka’ab terhadap soalan Umar al-Khattab tentang taqwa.


Allah telah berfirman: "Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kamu kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa dan jangan sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan Islam." [Q:3:102]

Para ulama' adalah manusia yang paling mengenal Allah dan paling bertaqwa kepadaNya, Allah berfirman:
"Sesungguhnya yang takut kepada Allah di antara hamba-hambaNya, hanyalah ulama'. Sesungguhnya Allah Maha perkasa lagi Maha Pengampun." [Q:35:28]

Dalam menuntut ilmu, jangan lupa soal taqwa. Orang yang 'alim tak semestinya muttaqi (bertaqwa), dan orang yang muttaqi tak semestinya orang yang 'alim.

Dengan taqwa, seorang 'alim akan bertambah ilmunya dan dengan ilmu orang yang bertaqwa akan bertambah ketaqwaannya, Allah berfirman:
"Dan bertaqwalah kepada Allah; Allah mengajarmu; dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu." [Q:2:282]

Allah berfirman:
"Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan ke luar. Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya." [Q:65:2&3]

Rezeki tidak semestinya duit. Ilmu juga merupakan rezeki dan rezeki yang paling agung adalah ilmu yang bermanfaat.

Taqwa adalah himpunan seluruh kebaikan dan wasiat Allah kepada umat terdahulu dan kemudian, Allah berfirman:
"Dan kepunyaan Allah-lah apa yang di langit dan yang di bumi, dan sungguh Kami telah memerintahkan kepada orang-orang yang diberi kitab sebelum kamu dan (juga) kepada kamu; bertaqwalah kepada Allah. Tetapi jika kamu kafir, maka (ketahuilah), sesungguhnya apa yang di langit dan apa yang di bumi hanyalah kepunyaan Allah dan Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji. "[Q:4:131]

Ada Tuhan kisah kalau kamu kufur? Tak. Tuhan tak kisah pun. Apa yang ada di langit, apa yang ada di bumi, semua milik Allah. Kamu nak kufur, kamu nak beriman, tak ada kesan pun kepadaNya. Allah Maha Kaya dan Maha Terpuji.

Allah berfirman dalam surah Al-Anfal :
"Wahai orang-orang yang beriman, jika kamu bertaqwa kepada Allah, nescaya Dia akan memberikan kepadamu furqaan dan menghapuskan segala kesalahan-kesalahanmu dan mengampuni (dosa-dosa) mu. Dan Allah mempunyai kurnia yang besar." [Q:8:29]

Dia akan memberikan kepadamu furqaan iaitu memberikan kepadamu sesuatu yang boleh membezakan antara yang haq dan batil, antara yang sihat dan sakit, antara yang bermanfaat dan sia-sia, semua itu hanya ada dengan adanya cahaya dan timbangan ilmu, pelita dan ukuran ilmu. Jadi ilmu itu adalah buah dari buah-buah taqwa, taqwa merupakan jalan untuk memperoleh ilmu, dan ilmu itu mengangkat darjat pemiliknya ke darjat ma'rifatullah yang paling tinggi serta takut kepada Allah. Oleh kerana itu diwariskan dari Imam Syafi'i Rahimahullah bahawa beliau berkata:
"Aku adukan kepada Waki' tentang buruknya hafalanku, maka dia membimbingku agar meninggalkan maksiat.
Dan memberitahuku bahawasanya ilmu itu adalah cahaya dan cahaya Allah tidak akan diberikan kepada pelaku maksiat."

Perkara yang pertama sekali masuk dalam bentuk-bentuk taqwa adalah menegakkan syiar-syiar Islam dan hukum-hukum Islam yang zahir. Antaranya adalah menjaga solat lima waktu di masjid, menyebarkan salam kepada orang-orang tertentu dan kepada kaum muslimin secara umum, amar ma'ruf nahi mungkar, menampakkan sunnah, memadamkan bid'ah, dan menampakkan hukum-hukum Islam lainnya agar dia dijadikan ikutan dan contoh serta terjaga kehormatannya, tidak dilecehkan dan tidak memunculkan persangkaan buruk.

Termasuk juga dalam bentuk ketaqwaan adalah menjaga syariat-syariat yang dianjurkan baik dalam bentuk ucapan lisan atau perbuatan anggota badan: Antaranya adalah membaca Al-Qur'an Al-Karim dengan tafakkur dan tadabbur; memperbanyakkan zikir dengan hati dan lisan; sentiasa berdoa dengan penuh ketundukan disertai dengan keikhlasan dan kejujuran; perhatian terhadap ibadah-ibadah sunnah sama ada solat, puasa, sedekah dan haji (umrah) ke Baitullah; serta berselawat kepada Nabi s.a.w, dan ibadah-ibadah lainnya yang memiliki keutamaan-keutamaan sama ada dalam bentuk perkataan ataupun perbuatan yang dengannya diharapkan semakin bertambahnya ilmu.


Perkongsian akhi:
Tertera di notice board kuliah syariah:
(Terjemahan:)

"Para pelajar yang dihormati sekalian: Ketahuilah yang seluruh sijil kelulusan di dunia tiada maknanya kalau Rasulullah s.a.w. berlepas tangan darimu (Bak kata orang Melayu, tidak mengaku umat).

Sabda Baginda: "Barangsiapa yang menipu (dalam bermuamalah) maka bukanlah dari golongan kami."

Oh, minggu exam rupanya. Ya putting things in perspective. Bukti cinta Rasulullah. Bukti kita beriman dengan hari akhirat. Bukti kita benar mengikut baginda, dan kita tak akan menjual identiti sebagai umat baginda demi kepentingan duniawi!


Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

0 responses:

Berkatalah dengan akal dan jiwa, kerana itu anugerah Pencipta dan ternyata natijahnya akan lebih bahagia. ^_^

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2008-2017 Aisyah Ameelah ^_^: Adab Menuntut Ilmu (2)
Design by a.a.ghariib