Sekiranya anda berminat untuk mengetahui apa-apa berkenaan dengan blog, bolehlah pergi ke Bloggers Tutorial ^_^
Followlah blog ini sekiranya berbaloi untuk difollow. Sebarang ulasan adalah amat amat amat amat diharapkan.

Allah Tidak Mensia-siakanmu

27071435H
Bismillah,
Assalamualaikum W.B.T.

"Lalu Kami wahyukan kepada Nabi Musa: "Pukullah laut itu dengan tongkatmu". (Setelah dipukul) maka terbelahlah laut itu (kepada beberapa bahagian), lalu menjadilah air tiap-tiap bahagian yang terbelah itu terangkat seperti gunung yang besar." [Q:26:63]

Apa yang ingin dibincangkan di sini adalah pada ayat suruhan Allah kepada Nabi Musa agar memukul laut dengan menggunakan tongkatnya. Pukul. Tongkat. Senang je kan kalau nak dibandingkan dengan menukul paku. Pukul guna tongkat. Sekali pukulan, laut terbelah. Setiap belahan itu seperti gunung yang besar. Mengikut riwayat, terjadinya 12 lorong.

Padahal kalau Allah nak jadikan laut itu terbelah sendiri, boleh. Boleh sangat. Tapi kenapa Allah suruh Nabi Musa yang pukul guna tongkat dia? Allah nak ajar, suruh usaha dulu. Keputusannya, serah pada Allah.

Contoh lain lagi, kisah Maryam ketika hendak bersalin. Rasa sakitnya nak bersalin memaksa beliau bersandar pada pohon tamar dan sehingga beliau berkata:

"...alangkah baiknya kalau aku mati sebelum ini dan menjadilah aku sesuatu yang dilupakan orang dan tidak dikenang-kenang." [Q:19:23]

Pada saat-saat seperti itu, Allah menyuruhnya berusaha.

"Dan gegarlah ke arahmu batang pohon tamar itu, supaya gugur kepadamu buah tamar yang masak." [Q:19:25]

Weyh, pokok kurma tu bukanlah pokok kecik. Pokok kurma tu macam pokok kelapa sawit. Dengan keadaannya yang sarat mengandung lagi. Kalau ikut akal, tak logik nak buat gitu. Tapi Allah suruh juga usaha. Resultnya kemudian. Serah pada Allah.

Begitulah seharusnya sifat yang perlu ada pada setiap mukmin itu. Dan banyak lagi contoh-contoh lain yang boleh didapati dalam Al-Quran.

Buatlah apa pun cara untuk berdakwah kepada manusia menuju Allah. Usahalah. Apalah sangat kalau nak dibandingkan ujian kita dengan para nabi dan rasul. Rasul-rasul terdahulu berdakwah beratus tahun kot. Sahabat yang kena seksa teruk pun, nabi kata teruk lagi umat terdahulu kena. Ada nabi dan rasul yang dibunuh, digergaji... Allah. Kuatkanlah kami. Teguhkan kami di atas jalanMu. Jangan Engkau tapis kami dari jalan ini.



Berusahalah walau sekecil mana pun usahamu.

"...Sesungguhnya Aku tidak akan sia-siakan amal orang-orang yang beramal dari kalangan kamu, sama ada lelaki atau perempuan..." [Q:3:195]

Walau lelah, walau payah, penat jerih, biar Allah dan Rasul menjadi saksi.

"Dan katakanlah (wahai Muhammad): Beramalah kamu (akan segala yang diperintahkan), maka Allah dan RasulNya serta orang-orang yang beriman akan melihat apa yang kamu kerjakan..." [Q:9:105]

Never give up.

"...Sesungguhnya tidak berputus asa dari rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum yang kafir." [Q:12:87]


Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

0 responses:

Berkatalah dengan akal dan jiwa, kerana itu anugerah Pencipta dan ternyata natijahnya akan lebih bahagia. ^_^

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2008-2017 Aisyah Ameelah ^_^: Allah Tidak Mensia-siakanmu
Design by a.a.ghariib