Followlah blog ini sekiranya berbaloi untuk difollow. Sebarang ulasan adalah amat amat amat amat diharapkan.

Manusia

12031436H
Bismillah,
Assalamualaikum W.B.T.

Manusia,
Kelemahan aku.

Dari dulu tak suka jadi perhatian, jadi tumpuan.
Kerana aku, mama tak dapat ke masjid lagi.
Bimbang aku yang asyik menangis di masjid,
bimbang aku terlihat something that cannot be seen by naked eyes.
Sebenarnya aku takut bila makcik-makcik menoleh ke arahku.

I don't talk much.
Even with my own parents.
I only talked to my big brother.
Dari dulu sampai sekarang,
nak masuk mana-mana ajak dia teman.
Nak masuk tadika, sekolah, my previous university,
even UJ. tapi UJ, hantar sampai tangga je. sebab tangga perempuan.

Kerana manusia, aku difitnah,
dengan kisah-kisah rekaan dari mulut ke mulut.
Kerana manusia, aku dikecewakan,
dengan janji-janji palsu.
Kerana manusia, aku dikhianati,
di sebalik persahabatan yang palsu.
Indeed, people do change.
(Berjaya jua habiskan diploma yang perit. Dalam derita ada bahagia.)

Menyendiri kadangkala lebih bahagia.

Namun...
Kerana manusia juga, aku menjadi aku.

Kerana manusia, aku mendapat tarbiyah.
Kerana manusia, aku mendapat ilmu.
Kerana manusia, aku masih bersama keluargaku.
Kerana manusia, aku masih dapat bertahan.
Kerana manusia, aku masih mampu hidup.
Kerana manusia, aku tersenyum melupakan derita.
Kerana manusia, aku gagah melangkah.
Kerana manusia, mewarnai hidupku.
Kerana manusia, aku mendapat ISLAM.
Kerana manusia-manusia itu kiriman Allah.

Bukanlah bermaksud manusia adalah segala-galanya.
Bukanlah manusia itu tuhan.
Pastinya semua kerana ALLAH dan manusia hanya wasilahNya.

Makhluk yang paling hebat itu,
manusia.
Seburuk-buruk makhluk juga,
manusia.
Yang membezakan mereka adalah TAQWA.

Kalau kau 'nampak' ALLAH,
Kau akan jaga semuanya.
Jaga hubungan dengan Allah,
Jaga hubungan sesama manusia.
Hablun minallah, hablun minannas.

Allah kekuatan aku.
Manusia juga,
kekuatan aku.

Aku tak benci manusia.
Aku suka perhati manusia.


Macam yang ustaz Hasrizal kata kan:
BERMINAT DENGAN MANUSIA

Saya suka menelaah kelakuan manusia, mengkaji kecenderungan yang mencorakkan kehidupan manusia malah meyakini bahawa warna-warna alam sekitar hari ini adalah terjemahan kepada kemanusiaan manusia.

Berminat dengan manusia, adalah pra syarat seorang pendakwah.

Pendakwah perlu sedar bahawa tugasnya adalah untuk menterjemahkan kehendak titah Pencipta manusia untuk ditempa ke atas manusia ciptaan Dia. Pendakwah harus kenal Allah dan kenal manusia. Mesejnya mesti Rabbani, pendekatannya mesti manusiawi.

Apabila pendakwah tidak menjaga kemanusiaan manusia, dia telah melanggar sehimpun sunnatullah aturan-Nya.

Justeru untuk menyampaikan dakwah yang manusiawi, pendakwah mestilah berminat dengan manusia.




Rabbuna yusahhil.

Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

0 responses:

Berkatalah dengan akal dan jiwa, kerana itu anugerah Pencipta dan ternyata natijahnya akan lebih bahagia. ^_^

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2008-2017 Aisyah Ameelah ^_^: Manusia
Design by a.a.ghariib