Followlah blog ini sekiranya berbaloi untuk difollow. Sebarang ulasan adalah amat amat amat amat diharapkan.

Minat Manusia

16031436H
Bismillah,
Assalamualaikum W.B.T.

(Full version dari ig)
Manusia.
Makhluk yang sangat interesting.

Somebody asked me how to do DF. This is my answer.

"Berminat dengan manusia, adalah pra syarat seorang pendakwah.

Pendakwah perlu sedar bahawa tugasnya adalah untuk menterjemahkan kehendak titah Pencipta manusia untuk ditempa ke atas manusia ciptaan Dia. Pendakwah harus kenal Allah dan kenal manusia. Mesejnya mesti Rabbani, pendekatannya mesti manusiawi.

Apabila pendakwah tidak menjaga kemanusiaan manusia, dia telah melanggar sehimpun sunnatullah aturan-Nya.

Justeru untuk menyampaikan dakwah yang manusiawi, pendakwah mestilah berminat dengan manusia."
-ustaz Hasrizal-

Minat dengan manusia.

Walau banyak persoalan yang timbul.
Kenapa manusia begitu?
Kenapa manusia begini?
Walau you are totally different dengannya, cuba cari satu titik persamaan.

Bermacam manusia sudah ku temui.
Punyai pelbagai sejarah dan latar.
Dari yang aku rapat sampai yang aku tak kenal.
Kadang pernah rasa macam regret jumpa orang tu.
Istighfar.
Allah bukan saje2 puts us in that situation.

Tak pelik orang yang kita rapat berkongsi cerita. Berkongsi masalah.
Tapi banyak pengalaman2 aku bersama orang yang tak ku rapati atau kenali langsung.

Masakan orang yang tak pernah ku kenali menemanku travel beratus2 km tatkala tok meninggal.
Masakan orang yang tak ku kenali pegang tangan aku, minta dipimpin, cerita segala sejarahnya berubah.
Dan bermacam lagi yang kalau ku cerita, kadang seperti tidak masuk akal.

Kadang tertanya kenapa selalu datang manusia menceritakan masalah2 atau kisah2 mereka kepadaku?
(Dulu abah pernah kata, aku boleh kerja jadi kaunselor. *walau aku tak pandai bercakap.)

Semuanya kerana Allah. Yes, Allah.
Allah yang menggerakkan hati mereka menemuiku.
Ada hikmahnya untuk aku.
Ada yang Allah nak ajarkan.
Aku cuba melihat dari perspektif yang berbeza.
Don't get me wrong.
Salah tetap aku marah.
Dakwah itu seni.
Daie harus kreatif.
Bagi aku, dakwah bil hal paling berkesan.

The most important thing, kau jaga hubungan dengan Allah.
Kerana akhirnya, yang memegang hati manusia itu Allah.
Dan kita mahu membawa kepada Allah.
Hakikatnya, aku masih jauh ketinggalan.
Moga Allah pandu aku.
Tsabat atas jalanNya.

Mungkin sebab tu ig aku banyak gambar manusia. Minat dengan manusia. Mungkin aku yang pendiam ini membuatkan people tends to forget me. Takpe, yang penting aku tak lupa.

Ps. Aku jarang bercakap. Tapi suka berfikir, menulis dan bercerita. Cerita yang bukan penuh dengan khayalan tetapi realiti. Rasa nak terbitkan buku. Haha. Will try to post something on blog regularly asap. Draf banyak terkumpul sudah.



Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

0 responses:

Berkatalah dengan akal dan jiwa, kerana itu anugerah Pencipta dan ternyata natijahnya akan lebih bahagia. ^_^

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2008-2017 Aisyah Ameelah ^_^: Minat Manusia
Design by a.a.ghariib