Followlah blog ini sekiranya berbaloi untuk difollow. Sebarang ulasan adalah amat amat amat amat diharapkan.

Program kami dan UPSR!

06121431H
Alhamdulillah, rancangan yang direncanakan dua hari lepas dapat dijalankan dengan baik pada semalam. Selepas bacaan mathurat, muallimah suruh banat form 4 berkumpul depan asrama. Nak main bola jaring. Bahagi kepada dua kumpulan, kumpulan nasaie dan saiena. Ana kumpulan nasaie dengan muallimah An (purple). Rasanya, saingannya taklah sehebat macam waktu permainan bola jaring hari Isnin tu. Dengan mudah muallimah shootkan bola. Pada waktu akhir-akhir, kumpulan saiena mula menunjukkan kehebatannya. Akhir sekali, seri!

Kemudian, kami pun (banat) segera menyiapkan segala macam benda untuk jamuan. Buat air, potong makanan, bahagi dan susun makanan. Kemudian, kami pun menjamu seleralah dalam bengkel tersebut sehinggalah pukul 9:45 pagi.

Setelah itu, kami disuruh bergegas ke bilik mesyuarat untuk aktiviti tayangan. Cerita Alangkah Lucunya Negeri Ini. CD yang dibawa oleh Marsha. Kalau bab-bab cerita, CD, serah sahaja pada Marsha. Tapi, kadang-kadang dengar juga ada yang kata tak faham sebab bahasa Indonesia. Sedang-sedang menonton, dipanggil atas urusan lawatan. Bagi duit kelas. HA, SIAPA BELUM HABIS BAYAR LAGI??

Keluar-keluar dari bilik mesyuarat, nampak ramai ibu bapa dekat depan pejabat. A'ahlah, keputusan UPSR keluar hari ini. Masa tu, tak ada perasaan apa-apa lagi. Cari Aqilah sekejap sebab muallimah Ainon nak minta tolong pasal duit hafazan. Selepas itu, jumpa dengan kakak-kakak form 5 sekejap yang sedang membuat hafazan. Tak terus masuk bilik mesyuarat sebab ramai orang lain depan bilik itu kerana bersebelahan dengan pejabat.

Kak Shaidatul ada terdengar beberapa orang punya keputusan UPSR. Dia pun beritahu masa tu. Diri ini menyibuk juga ketika itu. "5 orang je dapat 5A." "Ha? 5 orang je?" "A'ah, ramai dapat 3A. Oh, nti pun ada adik tahun 6 kan." "Hm." Dalam hatiku, ada harapan ke. Sebab biasa dia bukanlah antara top 10 pun. Biarlah dia dapat berapa-berapa pun, tapi ana curious sangat. Sarah Mazlan dapatlah macam yang ditargetnya.

Ana pun terus pergi masuk semula bilik mesyuarat sebab dah kurang sikit orang depan tu. Masuk-masuk, cakap dengan Wafaa' result adik dia. Orang lain pun sibuk tanya adik ana punya result. Ana tak tahu lagi masalahnya. Tak berapa lama kemudian, Tasha cakap, adik ana dapat 5A. Bila dengar tu, rasa macam tak percaya. Tanya dia banyak kali juga. Seronok tapi tak percaya. Ye ke adik aku tu? Mendadaknya. Dalam pukul 11:15 pagi, AJK yang berkaitan dengan permainan, pergi keluar dulu. Nak buat persiapan.

Sambil-sambil kami menyiapkan kertas-kertas untuk explorace, Sofia Idris tahun 5 datang, "Kak Syaza, Sarah dapat 5A." "Ok ^_^ " Tak tahu nak kata apa. Percaya sikitlah bila dah dengar dari mulut orang kedua. Sambil-sambil bersiap, pergi dekat kelas dia sekejap. "Sarah, betul ke dapat 5A?" Muka dia muka selamba je. "A'ah." Muka dia macam tak percaya pun ada. Muka selamba dan cool pun ada. Memang sebiji sifat dia dengan abang ana. Cumanya tak rajin je. Tapi, keputusan UPSR kali ini menurun dari tahun-tahun sebelumnya sebab 5 orang dapat 5A daripada 41 orang. SRIAAKertih macam menaik mendadak pula. Dengar-dengarnya 20 orang lebih dapat 5A.

Berbalik kepada explorace tadi, mula-mula ada taklimat dekat kelas oleh Syifa'. Haziqah, jaga checkpoint depan asrama, Villa idaman SMIAAK. Dalam kumpulan, kena ada sorang yang pergi ambil kad yang ditulis nama lagu dan penyanyinya. Orang tersebut perlu menyanyi dan diteka oleh ahlinya yang lain lagu apakah itu dan dinyanyikan oleh siapa. Kebanyakannya lagu Maher Zain. Tapi, tak semudah itu. Sambil dia menyanyi, Syifa' sumbat sagoon banyak-banyak dalam mulut dia. Kumpulan paling sporting adalah kumpulan Izzah.

Seterusnya, ana dan Wafaa' jaga di depan bilik pengawas, Tingginya view, I believe I can fly. Mereka dikehendaki untuk meneka rasa (pejam mata). Ada 3 jenis dan dalam setiap satu jenis itu mengandungi banyak bahan campuran. Dekat sini, kumpulan Nasyitah yang paling banyak betul.

Yang pertama, bawang merah, bawang putih, halia dan kunyit.
Kedua, bawang merah, bawang putih dan halia.
Ketiga, kicap dan cuka. (Ramai kata sedap yang ni)

Kemudian, Mardhiyyah jaga dekat tepi sekolah, Jom Lepak! Kena putuskan tali rafia untuk dapatkan bendera rasanya menggunakan api. Bahagian ini dimenangi oleh kumpulan muallimah An.

Dan akhir sekali, Nurul jaga di kantin, Santapan Jasad. Setiap kumpulan kena pilih satu botol air yang mana setiap daripadanya mempunyai kandungan yang berlainan. Lumba minum air dan dimenangi oleh kumpulan muallimah An.

Sambil menyiapkan hadiah, mereka yang lain main dulu sambut-menyambut belon air. Siapa yang gagal tangkap dan menyebabkannya pecah dikira kalah dan tersingkir. Sebelum sesi penyampaian hadiah, siapa yang masuk hafazan dengan yayasan hari itu dipanggil oleh muallimah Ainon. Banyak juga peristiwa yang berlaku ketika itu.

Buat majlis penyampaian hadiah dalam bilik mesyuarat. Waktu itu, sempat lagi muallimah Ainon dan muallimah An membuat pakatan mengenakan sorang banin ni. Apa-apa pun, tempat pertama dimenangi oleh kumpulan muallimah An. Kedua, kumpulan Nasyitah dan ketiga, kumpulan Izzah. Selepas itu, kami mengemas bengkel dan solat.

Balik rumah, mak ana skype dengan abang ana pasal keputusan UPSR. Dia pun suspens je. Mak ana pun saja buat dia berdebar. Katanya,
Alhamdulillah.. adik yang tak pernah dapat straight A muncul top 5 dalam UPSR sebagai 5 orang yang dapat 5A daripada 60+ calon Al-Amin.. Semua guru terperanjat.. yalah, dapat nombor belas2 tu biasa baginya, hihi.. tapi UPSR kali ini ana naik saksi yang ana tak pernah tengok dia serajin ni belajar.. Omedetou gozaimas imouto chan. Bertambah rajinlah untuk sekolah menengah..^^

Oklah, nak pergi ihtifal TNI.


Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

2 Comments
Comments

2 responses:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2008-2017 Aisyah Ameelah ^_^: Program kami dan UPSR!
Design by a.a.ghariib