Followlah blog ini sekiranya berbaloi untuk difollow. Sebarang ulasan adalah amat amat amat amat diharapkan.

Kem Kepimpinan 2011

22031432H
Seperti yang telah diketahui, Kem Kepimpinan SMI Al-Amin telah diadakan pada 24-25 Februari 2011 di Lagoona Resort, Cherating. Mereka yang menyertai kem ini adalah seramai 50 orang, 25 ikhwah dan 25 akhawat yang terdiri daripada barisan-barisan kepimpinan pelajar seperti AMT, MPP, pengawas sekolah dan pengawas perpustakaan.

Kisahnya bermula di sini...

24 Februari 2011, Khamis
Pada jam 12:00 tengah hari, kami dikehendaki untuk turun ke kantin untuk makan tengah hari dan seterusnya bersiap untuk ke Lagoona. Form 5 keluar lambat sikit sebab ada perbincangan dengan guru-guru berkenaan kelas tambahan. Masa mula-mula turun, terserempak dengan muallim Nadhir. Muallim pun kata, "Muka tension je belaka. Senyum!" Ada lagi orang lain dekat situ. "Mana ada muka tension, kitorang buat muka biasa je." "Antunna kena sentiasa positif. SMILE!!!" Naik bas ke Lagoona.

Sampai di Lagoona dalam jam 1:20 petang. Undian untuk menentukan penghulu dan penghuluwati. Umar dan Adibah. Seterusnya pembahagian kumpulan. Ana kumpulan muallimah Ain bersama Afiah, Izzah, Marsha, Mutmainnah, Nurhaziqah dan Nurin. Solat. Slot pertama dikendalikan oleh muallimah Roshayati. Kami diberikan 3 helai kertas A4. 1 daripadanya digunakan untuk membuat sampul surat manakala 2 lagi untuk tulis surat. Setiap orang diberikan buddy mengikut nama yang kita dapat melalui cabutan. Kena ambil beratlah pasal buddy masing-masing. Tapi, mereka tak tahu siapa buddy mereka. Maksudnya, kita tak boleh beritahu siapa buddy kita. Sampul surat tersebut ditampal di sekitar dewan tersebut. Minum petang. Sebelum solat Asar, ada beberapa soalan yang diajukan oleh Ustaz Khairuddin. Antaranya berkenaan Ihsan, Ithar, Qanaah, Zuhud, Jamaah dll. (Boleh rujuk buku akhlak SRI) Solat dan mathurat.

Selepas itu, kami beriadah. Main galah panjang. Mula-mula kami bahagi kepada dua kumpulan, 12 dan 13 orang. Kemudian, semua orang kena main 'o-som', siapa yang kalah, dia kena masuk kumpulan pihak lawan. Apa yang menariknya ialah permainan ini tidak menggunakan burung, batu dan air atau air, batu dan gunting. Sebaliknya, kami menggunakan lelaki, perempuan dan beruk.
Lelaki kalah dengan perempuan
Perempuan kalah dengan beruk
Beruk kalah dengan lelaki

Akhir sekali, kumpulan 1 tinggal 10 orang dan kumpulan 2, 15 orang. Kita dikehendaki untuk melepasi halangan-halangan tersebut dan patah balik. Sekiranya berjaya, boleh minta soalan daripada kak Mursyidah. Seronok sangat main. Ana kumpulan 1. Banyak kali berjaya sampai ke hujung tapi tak berjaya patah balik. Fatimah, Marsha dan dua orang lagi jaga dekat hujung tu.

Selesai beriadah, kami bersiap-siap untuk program seterusnya. Makan malam. Solat maghrib. Masa ni, ana perasan adik ana masuk solat lambat, rakaat kedua baru dia datang. Kemudian waktu orang dah habis solat sunat, dia masih tak habis lagi. Lama sangat dia solat. Ana dah berdebar. Malam ni, macam pelik je tengok dia. Biasa tak macam ni. Bukan apa, baguslah solat sunat tapi utamakan yang lebih penting dari yang penting. Bila waktu tazkirah, orang suruh dia bagi tazkirah tapi dia geleng je, dia tak nak. Lagilah ana rasa pelik. Dalam fikiranku, dia bukanlah seperti adik yang aku kenal.

Kini barulah ana tahu kisah sebenarnya setelah menyoal selidiknya:
Katanya,
Dia lambat ke dewan untuk solat maghrib sebab dia dikehendaki berurusan dengan muallimah An. Kemudian, muallimah melarangnya daripada bercakap dengan orang lain, sebab itulah dia mengasingkan diri. Dan dia tidak dibenarkan untuk memberi tazkirah. Kalau ada orang suruh, dia hanya boleh menggelengkan kepalanya sahaja. Dia boleh bercakap dengan muallimah An sahaja. Sebab itulah dia solat sunat agak lama, untuk mengelakkan daripada disuruh oleh orang lain untuk memberi tazkirah.

Akhirnya, tazkirah telah disampaikan oleh akh Syafiq Akram berkenaan tanggungjawab. Solat Isya'. Program diteruskan dengan slot Bahtera Khalifah Muda. Mula-mula, muallimah Roshayati beri 9 jenis pekerjaan:
  1. Tukang kayu
  2. Doktor/Saintis
  3. Tukang masak
  4. Ulama'
  5. Petani
  6. Nelayan
  7. Polis
  8. Guru
Kumpulan yang ahli dia 8 orang, kena pilih antara saintis dan doktor. Kemudian, kami ditayangkan video mengenai Bahtera Khalifah Muda yang karam akibat terlanggar iceberg. Terdapat sebuah bot yang hanya mampu menampung 7 orang sahaja untuk pergi ke sebuah pulau dan memulakan hidup baru. Oleh itu, semua orang Kena cakap kenapa mereka perlu naik bot tersebut, kenapa mereka penting dan diperlukan, apa sumbangan atau kelebihan yang boleh diberikan nanti.

Kumpulan ana, mula-mula guru, Innah dulu bagi hujah mengapa dia diperlukan. Kemudian Marsha, tukang kayu, Sir Malik terus datang dekat-dekat. Marsha kata dia rasa nak ketawa sebenarnya masa tu bila nampak ayah dia datang. Perbincangan menjadi semakin hangat. Afiah, nelayan. Nurin, tukang masak. Yang ni, hujahnya agak 'mengarut'lah, main hentam je lah. Tapi semangat. Kebetulan masa tu dia pegang bekas pensel, habis dia ketuk-ketuk lantai guna bekas pensel. Mula-mula ok je duduk. Makin lama, dia makin tinggi. Melutut. Kemudian Izzah yang bangkang dia pun berdiri. Dia apa lagi, terus berdiri, siap berjalan lagi sampai ke tengah bulatan tu. Masa ni, ramailah guru-guru yang datang dengar. Bagus Nurin, confident! Waktu Izzah, polis pun ramai juga orang bangkang. Haziqah, doktor. Ana, ulama'. Aisyah Humaira', petani.

Dipendekkan cerita, apabila membuat cabutan, undian, kumpulan kami memutuskan untuk membuang polis. Mereka yang dibuang kena naik pentas. Semua sekali 6 orang. Banat, Izzah, Robi'ah dan Farhanim. Yang kena buang tu, semua polis. Mereka perlu memberikan amanat terakhir mereka. Izzah masih mempertahankan dirinya di atas pentas.

Izzah: Kepada kumpulan 3 (padahal kami kumpulan 2), kalau korang hidup tak aman ke, ada jenayah, siapa suruh buang ana.

Balik ke tapak perkhemahan untuk tidur. Sebelum tidur, ada disediakan supper. Kemudian, kami membaca surah Al-Mulk bersama-sama. Hirosah diteruskan.

25 Februari 2011, Jumaat
Bangun pada jam 3:30 pagi untuk hirosah sehingga jam 4:30 pagi. Jam 5:00 pagi dah kena ada di dewan untuh qiamullail. Mengantuk, minggu ni asyik tidur lewat. Tapi takdelah sampai tertidur masa solat. Masa baca mathurat, minta Mardhiyyah urutkan. Sekali, dia terketawa. Ana pun tengoklah apa yang ditengoknya. Tengok Izyan tengah buat mata bulat, dia buka mata dia guna jari, teringat macam Mr Bean. Ana pun tergelak. Perlahan je lah. Terus hilang mengantuk. Orang kata, laugh is the best medicine.

Dalam jam 7:00 pagi, kami beratur mengikut ketinggian. Yang tinggi 'gendong' yang rendah, pergi ke tapak kami beriadah semalam. Buat dua barisan. Satu barisan, orang yang digendong, dan satu lagi barisan, orang yang mengendong. Buat stretching. Kemudian, satu kumpulan kena buat bulatan. Satu kumpulan lagi buat bulatan pada bahagian dalam. Muallimah An pasang lagu 'Ku Berlari'. Orang dekat luar kena lari. Bila lagu tersebut diberhentikan, orang luar kena peluk orang dalam. Siapa yang tiada pasangan, kena keluar. Denda, jadi kambing, pergi dekat pengembala, muallimah Ain.

Ana dengan Nurin adalah orang ketiga terakhir yang terkeluar. Jadilah kambing, mengembek, last sekali, kena peluk pokok ramai-ramai sampailah muallimah An datang. Beratur. Auni dan Izzah pemenangnya. Tapi sebab dia dua orang seronok sangat peluk dekat situ, muallimah An ikat dan sambungkan tudung mereka berdua, lengan baju serta hujung tepi baju. Jadilah kembar siam. Kena jadi kambing juga. Muallimah Ain suka sangat, "Tak pernah tengok kambing kembar siam."

Ada tiga orang kena berdiri di depan dan anak-anak buah dia kena beratur ikut apa yang telah ditetapkan oleh muallimah. TYDP AMT, Marsha dan diikuti oleh AMT. MPP, Farhanim dan diikuti oleh pengawas sekolah. Penolong pustakawati, Auni dan diikuti oleh pustakawati. Semua anak-anak buah kena angkat ketua mereka menuju ke pergigian air. Kami, pustakawati lambat sekali. Izzah kena berdiri, angkat Auni je. Dia berdebar sangat masa lalu dekat ceracak-ceracak kayu tu. Kemudian, kami kena berguling dalam air. Auni dengan Izzah lagilah, bila berguling, sekejap yang tu hempap yang ni, sekejap yang ni hempap yang tu.

Balik ke tapak perkhemahan, pergi tandas, bilas pakaian, buang pasir. Sarapan pagi. Izzah kena ikut sahaja ke mana Auni pergi. Dia makan dekat kumpulan Auni. Adibah kena makan atas pokok dan diberi layanan oleh AMT. Start daripada sini, AMT selalu kena. Kemudian, kena berkumpul di dewan untuk slot yang seterusnya. Kena tekan tubi, berguling, lompat bintang dll. Syaratnya, kena sama, tak sama, ulang lagi.

Kami dikehendaki untuk beratur di luar dewan mengikut kumpulan fasilitator. Mereka yang dibuang pada slot Bahtera Khalifah Muda semalam, jadi ketua untuk program ini. Izzah jadi ketua untuk kumpulan ana. Semua diberi kain tutup mata. Kami berpegangan tangan antara ahli-ahli kumpulan. Tak boleh lepas, nanti hilang hala tuju. Kena ikut arahan ketua, dengar elok-elok suara dia. Banyak halangan yang perlu dihadapi. Muallim muallimah juga merupakan halangan. Bila ada je guru-guru yang datang nak kacau,

Izzah: Jaga-jaga, hantu datang!

Ada tu, baca ayat kursi, baca doa minta dijauhkan daripada kemudharatan, minta perlindungan daripada Allah dll. Memang lepas tu, muallimah tak kacau. Kadang-kadang 'hantu-hantu' ni beri arahan yang salah, menyamar jadi ketua kitalah dll.

Izzah: Cepat, ikut suara ana, suara ana ROCK!!
M.Roshayati: Cepat, ikut suara ana, suara ana ROCK!!

Tapi, semua dah tahu suara siapa tu. Gelak je lah. Ada kena tarik kaki, kena tolak badan, kena tarik badan, kena baling pasir, kena pukul dengan pelepah, kena ketuk kepala dll. Depan ana Haziqah, belakang ana Marsha. Takut sangat kalau dah nak terlepas. Walaupun jari ni rasa sakit, takpe yang penting, jangan putus barisan yang melambangkan ukhuwwah antara kami. Kena lalu sungailah, kawasan pokok-pokok berduri, lalu dekat ceracak-ceracak kayu, kawasan yang banyak kerengga, lalu atas jambatan yang tak ada penghadang dll.

Akhirnya, kamilah kumpulan pertama yang sampai di dewan tersebut. Bercerita sesama kami. Masa ni, tak ada sesiapa pun yang kacau. Jadi, kami ingat tak ada 'hantu' sebab tak boleh buka mata lagi.

Afiah: Tadi, ustaz Khair dengan muallim Nadhir kan.
Kami: Ye ke?
Ana: Ana tau ustaz Khair sebab ana dengar suara ustaz.
Afiah: Ana kenal bau muallim Nadhir. Bau minyak atar.
Kami: Dahsyatlah hidung nti Afiah.
Afiah: Ana bau juga muallimah An, muallimah Syu dan kak Syidah. Ana kenal bau diorang.

Marsha: Tadi, ana kena tarik kaki, rasa macam nak terbang je.
Ana: Marsha, ada sekali tu kan kita pegang hujung jari je. Debar sangat, takut terlepas.
Marsha: Ho, yelah. Masa tu, Afiah kena tarik. Ana takut terlepas, jadi ana putuskan untuk renggangkan sikit tangan ana dengan nti.
Ana: Mujur dapat pegang balik. Ana banyak kali kena tarik nti dengan Haziqah tak nak bagi putus. Kuat sangat, sakit jari ana.
Haziqah: Ye lah, ana dengar, jari nti semua berbunyi. Takut ana.
Ana: Oh ye ke? Berbunyi? Tapi ana rasalah tegangan jari-jari ana tu. (sampai sekarang masih sakit terutamanya jari telunjuk, tangan kirilah)

Ada sekali, kena meniarap, lalu bawah besi, bila dah lepas kepala, kena ketuk. Lepas ana, Marsha pula kena ketuk, "Aduh!" "Nti kena ketuk juga ke?" "A'ah." Memang tak dapat diduga. Terkejut bila kena ketuk tu. Tapi kami senyum je.

Izzah: Tau tak, muallimah sakit hati dengan kumpulan kita sebab macam tak terkesan dengan halangan-halangan tadi. Kita semua suka je, senyum je.

Bila kumpulan 3 dah datang, macam bisinglah sekejap. Sekali ada 'hantu-hantu' datang kacau. Baca ayat kursi. Bila dah habis, kumpulan 3 sambung terus sampailah habis mathurat sughra. Sambil-sambil tu, kami kena kacau. Bila dah habis baca, kumpulan 3 cakaplah, "Takpe, kalau kena apa-apa senyum je." Haziqah pun cakap, "Kalau kena apa-apa, sengih!" Habis je dia sebut, sengih, terus kena pukul guna pelepah dekat muka dia. Tapi, ketawa je. Macam-macam kena. Oh, ada tu, masa tengah baca mathurat, muallim simbah air dekat muka. Lemas sekejap.

Bila kena apa-apa je, mesti tanya sesama kita, "siapa?" "Guru kelas form 5." Kemudian campak air dekat analah, kan tengah duduk, habis basah semua. Kena 'rotan' tanganlah, kena ketuk kepalalah. Afiah kena tarik, Marsha cuba tarik dia semula. Ada juga kena campak gulungan tikar antara ana dengan Haziqah. "Huish, tikar." "Dahsyat." Kemudian, datang pula tikar kedua. "Dua tikar." Kena ketuk pula guna tikar tu. Lama juga tunggu kumpulan lain, tunggu sampai semua kumpulan siap.

Bila dah habis, dah dibuka mata. Terangnya rasa. Buat resolusi. Orang yang kita pandang rendah, orang yang kita nampak tak ada manfaat padanya, mungkin akan jadi pemimpin pada esok hari. Buktinya, polis yang kita buang semalam telah jadi ketua pada hari ini. Muallimah nak sorang banin dan sorang banat untuk beri pendapat daripada slot ini. Ana dan Marsha nak sangat Nurin bercakap bagi pihak banat. Kami bagilah isi-isi yang perlu disebut. Sebab sebelum ni Nurin kata, dia nak juga cakap tapi tak ada idea. Penghulu dan penghuluwati turut diberi peluang untuk bercakap. Perasmian penutup oleh muallimah Ainon. Kemas khemah, naik bas. Makan dekat sekolah. Kendiri. Diorang main ping pong sekejap.

Auni dan Mardhiyyah tumpang balik dengan ana. Balik dalam pukul 3:10 petang. Tengah-tengah tunggu dekat pondok dengan Auni, banin form 5 panggil. Banin bagi ayam yang siap dipotong dan dibersihkan untuk hantar ke asrama banat. 7 ekor tu. Angkat besen tu dengan Auni. Terserempak dengan Mardhiyyah, dia pun ikut sekali ke asrama. Sampai dekat asrama, tunggu dekat tangga. Nampak sekumpulan beruk datang ke arah kami.

Ana: Eh, beruk tu.

Diorang buat tak kisah je. Ana diri jauh sikit. Trauma kot. Dulu pertama kali kena kejar dengan beruk masa darjah 4 dekat rumah Marsha, dia, ana, Mardhiyyah dengan kak Humaira' . Kelakar bila ingat-ingat balik. Kali kedua, kena masa dekat Pulau Dayang Bunting, lawatan form 4 tahun lepas.

Sekali dengar diorang jerit, dengar bunyi besen macam terhempas/terjatuh. Pusing belakang tengok, dua-dua tengah takut, peluk satu sama lain. Huh, beruk dah datang dekat baru nak terkejut. Ana pun pergilah sekali dekat diorang. Auni jerit-jerit panggil budak asrama. Yang kelakarnya, dia boleh angkat besen tu sorang-sorang, takut punya pasal. Tadi punyalah berat walaupun angkat berdua. Keesokan harinya, rehlah form 5.

Update:
Kumpulan terbaik:
1. Banin - Kumpulan muallim Nadhir.
2. Banat - Kumpulan muallimah Ain.

Alhamdulillah. Kumpulan kami takde main tolak-tolak/ sepak-sepak/ berkasar dengan 'hantu-hantu' a.k.a. guru-guru.


Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

2 Comments
Comments

2 responses:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2008-2017 Aisyah Ameelah ^_^: Kem Kepimpinan 2011
Design by a.a.ghariib