Sekiranya anda berminat untuk mengetahui apa-apa berkenaan dengan blog, bolehlah pergi ke Bloggers Tutorial ^_^
Followlah blog ini sekiranya berbaloi untuk difollow. Sebarang ulasan adalah amat amat amat amat diharapkan.

Rehlah Form 5

23031432H
Kami telah mengadakan rehlah tingkatan 5 di Pantai Kemasik. Semua sekali 33 orang yang hadir. 2 orang lagi, Dayana dan Aqilah tak dapat hadir atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan.

Bangun pagi, terasa sakit seluruh badan. Izyan ambil ana pada jam 7:05 pagi. Sampai sekolah pada jam 7:15 pagi. Semalam muallim suruh berkumpul jam 7:00, tapi bila sampai sekolah, muallim pun tak sampai lagi. Nampak Wafaa' je. Tengok-tengok, muallim datang pada jam 7:30 pagi. Bawa semua peralatan yang nak dibawa. Kemudian, Marsha pun datang. Ingatkan dia nak tunggu depan simpang dengan Mardhiyyah.

Marsha: Ana takut ana tunggu sorang-sorang. Dia cakap semalam macam tak serius, tak confirm betul-betul.
Ana: Ha, ye lah, ana kan ada juga masa tu. Dia kata, Marsha, esok kita tunggu depan simpanglah.
Marsha: Ha, dia cakap macam tu je. Macam ye tak ye. Ana pun datang je lah sekolah.
Ana: Tengok ni eh,

Mar: Assalamualaikum. Nti kat mane? Bas dah bertolak? Klu bertolak bg tau ye
-07:13-

Ana: Waalaikumussalam. Nti tunggu dkt dpn tu ye.
-07:14-

Mar: Ya ngan Marsha sekali.
-07:16-

Marsha: (suka je)
Ana: Confident dia cakap nti tunggu dengan dia. Tengok-tengok dah sampai sekolah dah. Tadi dah beritahu dia dah lah yang nti dah sampai sekolah.

Bertolak dalam pukul 8:00 pagi. Singgah kedai, beli kordial air dan apa-apa yang patut. Ambil Mardhiyyah. Dalam bas, bercerita pasal kem kepimpinan. Baru tau apa yang AMT kena masa dipanggil tu. Kelakar pula dengar.

Sampai-sampai, angkat barang, letak barang, terus pergi tepi pantai. Banin bawa khemah (untuk dioranglah). Banyak kucing bunting dekat sini. Comel-comel. Bergambar. Kemudian, muallim Nadhir datang panjat bukit batu dekat situ. Laju muallim panjat, dahlah sebelah tangan pegang Cheezels. Main baling-baling bola ragbi Marsha. Main 'bola monyet'. Syifa'lah orang pertama yang basah sebab kena air laut.

Seterusnya, main bola tampar. Best main. Menanglah juga sekali. Biar jari-jari dekat sebelah kiri masih sakit sebab semalam pun. Main 3 pusingan. Kamera ana sentiasa pada tangan orang lain. Di mana ada pelajar asrama, di situlah ada kamera. Kata mereka, bukan senang nak jumpa kamera dekat asrama. Lepas dah habis, pergi dekat tempat tadi. Banin dah mula bakar ayam. Cawan pula takde sebab Aqilah tak jadi datang. Haziqah telefon ibu. Kemudian, diorang pergi kedai, beli air. Mula-mula, ana, Mardhiyyah, Wafaa' dan Izyan duduk dekat batu berdekatan dengan lagun. Cakap pasal cerita The Curse. Kemudian, Ana, Mardhiyyah dan Wafaa' pergi potong tembikai.

Mar: Macam mana eh, orang potong tembikai jadi bakul? Macam kalau orang kahwin, kan biasa ada.
Ana: Potong je lah macam ni, lepas tu macam ni.
Wafaa': Cuba buat Nad.
Ana: Nak buat ke?
Wafaa': Buatlah.
Mar: Boleh juga.
Ana: Ana pun tak pernah buat sebenarnya. Ana kan suka buat teori sendiri.
Wafaa': Takpe, buat je lah.

Jadilah juga. Cumanya takde sudu besi. Kalau ada, senang sikit nak korek. Air dia, kami tuang dalam cawan, sedap. Ada sekali tu, Wafaa' datang,

Wafaa': Tadi muallim kata, Ni Mardhiyyah dengan Syaza buat. Tak sebut pun nama ana.
Kami: Ye ke? Muallim sebut?
Ana: Takpe Faa', nanti ana sebut dalam blog eh. Nak ana sebut nama nti sorang je ke?
Mereka: (senyum)

Kemudian, diorang pergi beli layang-layang. Lama tak main. Ibu pun datang dengan Hasbullah. Pagi ni, banat asyik main je. Tapi buatlah juga kerja, bancuh air, pasang tempat nak bakar ayam tu. Bila ibu dah balik, mak Amalina pula datang. Jumpa kakak Amalina, pernah sekolah dekat Al-Amin Kemaman, batch 2. Kak Farhanah namanya kalau tak salah. Jumpa adik dia sekali, Syikin, 6 tahun. Syikin, 17 tahun ni, apa lagi, seronoklah jumpa budak ni.

Masa tengah hari, sambil makan, muallim datang dekat banat, bercerita, bercakap, beri nasihat dll.

Tak berapa lama kemudian, banat minta tukar giliran untuk bakar ayam. Banin pun pergi tepi pantai. Mula-mula Auni dengan Robiatul pergi. Makin lama, makin ramai pergi situ, tempat pembakar. Tinggal ana dengan Marsha je duduk situ. Tengah-tengah duduk, Marsha terdengar muallim cakap pasal kami. Rupa-rupanya, muallim kata, ana, Marsha dan Mardhiyyah macam tak lepaskan tekanan dengan habis, muka kami macam ada masalah. Memang gaya kami, cara kami begitulah muallim. Banat yang lain terkejut dengar muallim sebut macam tu kecuali 'banat sorang tu' je yang mengiyakan.

Dahlah masa tu Marsha baru bangun tidur. Ana pula tengah fikir sesuatu. Kalau ana tengah berfikir, memang macam tu lah gaya ana (macam sifat ayah ana). Ana jenis orang berfikir. Hampir sepanjang masa berfikir. Tapi bukanlah bermakna ana berfikiran serius sepanjang masa.

Muallim pun ajak solat Zohor berjemaah. Ana ajak Wafaa' ambil wudhu' tepi pantai. Yang ambil wudhu' dekat pantai, Izyan, Izzah, Nasyitah, Syifa' dan Wafaa'. Ana tak ambil pun, teman je sebab dah ada wudhu'. Dari sekolah rendah, ana belajar jaga wudhu'.
Teringat semalam, ada orang hantar surat, macam mana nak jadi bijak macam nti? Bila ana fikir-fikir balik, ana cuba beri tumpuan dalam kelas. Ana tak pernah tidur dalam kelas, waktu persekolahan kecuali 2 kali sahaja seumur hidup ana. Dan dua-dua tu waktu subjek KH, sekali masa form 1 (dahlah duduk depan sekali), sekali lagi masa form 3. Sorry muallimah Roshayati! Wudhu' sentiasa dijaga. Jarang-jarang sangat ana ambil wudhu' dekat sekolah. Tak percaya, boleh tanya sahabat ana. Itulah pesanan ayahku suatu ketika dahulu, Wudhu' kena sentiasa ada pada badan kita. Baru malaikat pun datang. Allah pun suka.

Berbalik kepada kisah tadi. Ada sekali tu, tengah-tengah diorang ambil wudhu', muallim dan banin lalu dekat situ. Ana pun cepat-cepatlah,

Ana: Biar ana tolong halang.
Kami: Jangan pandang! Jangan tengok sini.

Muallim dengan banin tunggu dekat kawasan berumput, bawah teduhan pokok-pokok.

Pada petang harinya, beberapa orang daripada kami ikut muallim tengok ekosistem dekat kawasan tersebut. Dapat tengok vivipariti dll. Banin dah selamat dengan 'ombak mereka' bersama muallim Hanif. Masa nak balik,

M.Nadhir: Tengok banin ni, habis basah. Main air pulak dia. Muallim Hanif pun sama je.
Ana: Alah, beza setahun je pun.
Others: Sekepala je.
M.Nadhir: Beza setahun je ok.

Akhir sekali, kami bergambar beramai-ramai di depat sana.

Bertolak balik ke sekolah pada jam 5:00 petang. Dalam bas, semua tertidur. Hampir semua lah. Sampai sekolah pada jam 5:40 petang.

Wafaa': Semua tidur. Ana dengan Izyan je tak tidur.
Izyan: Sedap nti tidur.

Solat Asar sekejap. Marsha balik tumpang ana. Tengok pelajar asrama main bola jaring semenetara menunggu. Jumpa kucing baru, bulu dia, macam kucing Siam. Ana dan Marsha pergi tengok anak Lolly, 3 ekor. Pukul 6:10 petang, baru kami balik. Khadijah pun tak balik lagi masa tu. Kesian pula. Offer lah dekat dia, ajak balik sekali.

Ana: Jomlah, balik sekali dengan ana.
K: Tapi rumah ana jauh.
Ana: Takpe, rumah Marsha dah jauh dah, rumah nti lagi jauh. (Alamak, apa aku merepek ni? Marsha dan ana berpandangan.) Eh, apa melalut ni. Balik je lah dengan ana tapi beritahulah dekat ayah nti yang nti balik dengan ana.

Masa nak ambil beg dengan Marsha, (tersenyum teringat kata-kata tadi)

Ana: Silap ayat pulak.
Marsha: Tu lah pasal. Membawa maksud yang bertentangan pula.
Ana: Ntah kenapa tiba-tiba melalut. Ana nak cakap macam ni sebenarnya, "Alang-alang dah hantar Marsha jauh, baik hantar nti sekali." Sorrylah Khadijah.

Baru je dia nak balik dengan ana, ustaz Idris pun datang ambil dia.


Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

0 responses:

Berkatalah dengan akal dan jiwa, kerana itu anugerah Pencipta dan ternyata natijahnya akan lebih bahagia. ^_^

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2008-2014 Aisyah Ameelah ^_^: Rehlah Form 5
Design by a.a.ghariib