Sekiranya anda berminat untuk mengetahui apa-apa berkenaan dengan blog, bolehlah pergi ke Bloggers Tutorial ^_^
Followlah blog ini sekiranya berbaloi untuk difollow. Sebarang ulasan adalah amat amat amat amat diharapkan.

Semalu?

16111432H
Artikel:

sEPOHOn sEMALu--------------Untuk renungan bersama.... ...

a|s|s|a|l|a|m|u|a|l|a|i|k|u|m... Pada suatu hari, Rasulullah s.a.w berjalan-jalan bersama puteri baginda, Saidatina Fatimah r.a.

Setibanya mereka berdua di bawah sebatang pohon tamar, Fatimah terpijak pohon semalu, kakinya berdarah lalu mengadu kesakitan.

Fatimah mengatakan kepada bapanya apalah gunanya pohon semalu itu berada di situ dengan nada yang sedikit marah.

Rasulullah dengan tenang berkata kepada puteri kesayangannya itu bahawasanya pohon semalu itu amat berkait rapat dengan wanita.

Fatimah terkejut.

Rasulullah menyambung kata-katanya lagi. Para wanita hendaklah mengambil pengajaran daripada pohon semalu ini dari 4 aspek.


Pertama, pohon semalu akan kuncup apabila disentuh. Ini boleh diibaratkan bahawa wanita perlu mempunyai perasaan malu (pada tempatnya).

Kedua, semalu mempunyai duri yang tajam untuk mempertahankan dirinya. Oleh itu, wanita perlu tahu mempertahankan diri dan maruah sebagai seorang wanita muslim.

Ketiga, semalu juga mempunyai akar tunjang yang sangat kuat dan mencengkam bumi. Ini bermakna wanita solehah hendaklah mempunyai keterikatan yang sangat kuat dengan Allah Rabbul Alamin.

Dan akhir sekali, semalu akan kuncup dengan sendirinya apabila senja menjelang. Oleh itu, para wanita sekalian, kembalilah ke rumahmu apabila waktu semakin senja. Ambillah pengajaran dari semalu walau pun ia hanya sepohon tumbuhan yang kecil.
Ulasan:

Audzubillahiminassyaitanirrajim, bismillahirrahmanirrahim,

Artikel ini adalah artikel yang saya temui di Facebook, disebarkan oleh orang yang saya hormati sebagai sahabat. Saya tidak menafikan keikhlasan mereka, mereka orang baik, cuma ada kalanya kita perlu berjaga-jaga, kerana biarpun kita berniat baik ingin menyebarkan kebaikan, ada kalanya kita tersalah maklumat.

Pokok semalu asalnya dari Amerika Selatan. Ia hanya tersebar ke seluruh dunia selepas zaman Barat menemui Amerika abad ke-16 bererti tidak logik ada pohon semalu di Arab pada zaman Rasul SAW. Malah hadith ini ftidak pernah menyebut ia termaktub dalam mana-mana kitab hadith yang thiqah. Siapa rawinya? Malah, matan Arabnya (kalimah asal hadith dalam bahasa Arab) pun tiada.

Kesimpulannya?

Matlamat tidak menghalalkan cara.

Mengenai artikel ini, berwaspadalah dengan kata-kata yang bunyi macam hadith, tapi bukan hadith. Sebarkan pengajarannya, tetapi jika bukan dari Rasul SAW, jangan kita sebut ia dari Rasul SAW, atau kita seburuk-buruk pendusta (jika kita tahu ia bukan hadith). Jika kita tidak sengaja, tidak mengapa, tapi perbetulkan, beritahu orang lain, ambil pengajaran, tetapi ia bukan hadith. Sekadar kisah. Pengajarannya bagus, sebarkan, tetapi ia bukan hadith.

"Barangsiapa berdusta dengan namaku dengan sengaja,maka persiapkanlah tempat duduknya di neraka." (aw kama qal rasul SAW)

Wallahu a'lam.. Semoga Allah membenarkan yang hak, dan membatilkan yang batil. Semoga Allah memberi petunjuk buat kita semua.

Sumber: Muhammad I Ghariib

Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

0 responses:

Berkatalah dengan akal dan jiwa, kerana itu anugerah Pencipta dan ternyata natijahnya akan lebih bahagia. ^_^

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2008-2017 Aisyah Ameelah ^_^: Semalu?
Design by a.a.ghariib