Sekiranya anda berminat untuk mengetahui apa-apa berkenaan dengan blog, bolehlah pergi ke Bloggers Tutorial ^_^
Followlah blog ini sekiranya berbaloi untuk difollow. Sebarang ulasan adalah amat amat amat amat diharapkan.

Adab Menuntut Ilmu (1)

20061435H
Bismillah,
Assalamualaikum W.B.T.

Lama tak post di sini. Hari tu janji nak mula balik berblogging dalam bulan 4 ni. Maka ini sedikit perkongsian daripada apa yang telah dipelajari dalam subjek ulum al-hadits. Mungkin semua ini perkara basic, dan ramai memandang enteng terhadapnya. Namun, ku kira semua ini amat penting untuk diamalkan.


1-Niat Ikhlas Kerana Allah

Menuntut ilmu merupakan ketaatan dan ibadah, sementara ikhlas hanya kerana Allah itu wajib ada pada seluruh bentuk ibadah dan ketaatan lainnya. Allah Ta'ala berfirman:
"Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya, lagi tetap teguh di atas tauhid; dan supaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat. Dan yang demikian itulah agama yang benar." [Q:98:5]

Inilah asas-asas agama Allah secara umumnya; ibadah kepada Allah yang Esa, mengikhlaskan ketaatan kepada Allah, menjauhi syirik, mendirikan solat dan menunaikan zakat itulah agama yang benar. Pendeknya, ciri agama yang benar ialah aqidah yang bersih dalam hati. Dan ibadah yang ikhlas kepada Allah adalah juru bahasa yang menterjemahkan aqidah itu. Menunaikan zakat ialah membelanjakan harta untuk jalan Allah. Oleh itu, barangsiapa yang menegakkan asas-asas ini bererti dia telah menegakkan iman. [Tafsir Fi Zhilal]

Ikhlas dalam menuntut ilmu dengan erti mengharapkan keredhaan Allah. Sekiranya penuntut ilmu mengharapkan sijil atau kebaikan yang bersifat materialistik semata-mata, maka dia tidak dikatakan sebagai seorang yang ikhlas dalam menuntut ilmu.

Dari Abi Hurairah r.a. berkata: Rasulullah s.a.w. telah bersabda: "Barangsiapa yang mempelajari ilmu yang seharusnya ia niatkan untuk mengharap wajah (redha) Allah, namun ia niatkan untuk mendapatkan perhiasan dunia dengan ilmu tersebut, maka dia tidak akan mendapatkan 'urf Jannah' pada hari kiamat." iaitu bau syurga.
[Dikeluarkan oleh Ahmad (2/338), Abu Daud (3664), Ibn Majah (252), Hakim menilainya sohih (1/160), Nawawi dalam Riyaadh as-Solihiin]

Nabi s.a.w. telah menggalakkan kepada kita supaya ikhlas kerana Allah, sebagaimana yang disebut dalam hadits Umar muttafaq 'alaih:
"Sesungguhnya setiap amalan adalah dengan niat dan sesungguhnya bagi setiap orang itu apa yang telah diniatkannya..."
[Sohih Bukhari (1), Sohih Muslim (1907)]

Para ulama' sangat mengambil berat tentang hadits ini dan menjadikannya sebagai pembuka dalam kitab mereka kerana hadits tersebut diperlukan secara umum dalam setiap perkara. Sebagaimana yang telah dikatakan oleh Imam al-Khattabi, perhatikan Imam Bukhari, beliau memulakan kitab sohihnya dengan hadits ini. Maka para ulama' berkata: "Ia ibarat sebagai muqaddimah, kerana Bukhari tidak menulis kitabnya dengan sebuah muqaddimah. Tujuannya untuk memberi peringatan kepada para penuntut ilmu agar memperbetulkan niat, mengharapkan keredhaan Allah. Metode ini diikuti oleh Imam Nawawi, Imam Baghawi dalam beberapa kitab mereka. Begitu juga ulama'-ulama lain.

Abdul Rahman bin Mahdi berkata: "Sekiranya saya menulis sebuah kitab tentu saya mulakan pada awal setiap kitab tersebut dengan hadits Umar ini."

Imam Ahmad berkata: "Tidak ada sesuatu yang mengungguli ilmu jika niatnya benar." Murid-muridnya bertanya: "Bagaimana orang yang benar niatnya itu?" Beliau berkata: "Dia berniat menghilangkan kejahilan dari dirinya dan orang lain."

Ibnu Jama'ah Al Kinani berkata setelah menjelaskan keutamaan ilmu:
"Ketahuilah, bahawa semua hal yang disebutkan dari keutamaan ilmu dan ulama', hanya terbatas bagi para ulama', yang mengamalkan ilmunya, yang sentiasa melakukan kebaikan serta bertaqwa, mereka yang hanya mengharapkan wajah Allah yang Mulia, dan mengharapkan dekat denganNya di syurga yang penuh kenikmatan. Bukan bagi orang yang menuntut ilmu dengan niat yang buruk dan hati yang busuk atau kerana tujuan-tujuan duniawi berupa kedudukan, harta atau banyaknya pengikut dan murid."

Abu Yusuf berkata:
"Jadikanlah Allah Ta'ala sebagai matlamat dalam menuntut ilmu kerana sesungguhnya aku tidak pernah duduk di dalam satu majlis yang aku berniat di dalamnya untuk tawadhu' kecuali aku tidak akan berdiri sehingga mengalahkan mereka, dan aku tidak pernah duduk di dalam satu majlis yang aku niatkan di dalamnya untuk mengalahkan mereka kecuali aku tidak berdiri sehingga aku terdedah dengan aib."


Kadangkala keikhlasan kita teruji. Contoh:

Situasi 1: Mula terdetik nak guna taktik agar markah tinggi

Ketika ustaz membuat kuiz secara online, pelbagai ragam pelajarnya.

P1: Rilek la, ustaz tak kata tak boleh tengok buku masa jawab. *gurau
AA: Ana, rilek sokmo (muka selalu bajet tenang). Hai, takkan nak tunggu ustaz kata gitu, nama pun kuiz.

P2: Masa menjawab 10 minit je? Aku dah lah tak habis lagi baca.
AA: Ha, nanti masa jawab, sibuk duk belek2 buku...tup tup...habis masa.
P2: Kau ni suka menakutkan aku bila aku nak buat jahat. *guraunya
AA: *tergelak. Aku kan. Sebab aku tak nak kau buat jahat.
P2: *tersengih


Situasi 2: Menyalahkan lecturer apabila ditegur

P1: Lecehlah lecturer ni, strict betul. Banyak dia komen assignment aku ni.
AA: Rileklah. Kau rasa kan, kalau dia tak tegur kesalahan kita sekarang, nanti mesti kita buat lagi walaupun dah sambung ke peringkat yang lebih tinggi. Kau lebih suka yang macam mana?
P1: Betul juga ek.
AA: Kita pandanglah dari sudut positif :)


Situasi 3: Study hanya sebelum test atau kuiz

Ustaz: Ok, kita buat test hari ni.
Pelajar: Ha? Mana boleh. Ustaz kata nak bagi slide dulu.
Ustaz: Jangan risau, soalan sahlan jiddan. Berapa orang pelajar perempuan?
AA: 20.
Pelajar: *kedengaran pelbagai bantahan*
"Aku nak teriak."
"Tak nak lah ustaz..."

Ana dan seorang lagi sahabat ana tersengih melihat gelagat mereka. Lantas sahabat ana berkata, "Apa yang korang tak nak, tak nak ni? Ustaz nak bagi nota lah."

Barulah masing-masing tersengih tersipu malu.

Ustaz kata time ustaz belajar kat Jordan, selalu ada ujian mengejut.

Pelajar: Aku nak jawab apa?
Dr.: Tenang, jawab sahaja apa yang kau mampu.


Manusia sering diuji. Keikhlasan kita sering diuji. Maka, hendaklah kita saling memperingatkan antara satu sama lain. Sahabat yang baik adalah sahabat yang menolak kita ke arah keimanan dan ketaqwaan.


Ada seorang ukhti pernah berkata,
Kita akan sedar
kita kehilangan sebuah keikhlasan dalam menimba ilmu,
...
Apabila kita lebih banyak membaca buku pada musim peperiksaan berbanding biasa.
Moga Allah kekalkan niat hati kita. 


Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

1 Comments
Comments

1 responses:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2008-2014 Aisyah Ameelah ^_^: Adab Menuntut Ilmu (1)
Design by a.a.ghariib