Followlah blog ini sekiranya berbaloi untuk difollow. Sebarang ulasan adalah amat amat amat amat diharapkan.

3 M; Murshidah Ma'a Majah

17 Julai 2009, Jumaat
Perasmian program ini dilakukan pada pukul 4 petang. Ada 2 orang banat tak datang; Aqilah dan Adrina. Para AJK diminta untuk tunggu sebentar. Banin beritahu, hari ni, hari jadi Faris. So, diorang nak buat Faris sedih, tertekan dengan cara, tak layan Faris, sisihkan dia, marah dia kalau tersilap sikit dll. Kami kemas tempat penginapan. Banat tidur di 3 Ibnu Majah. Ana nak sapu, Syifa' kacau. Dia berebut penyapu dengan ana. Ana nak sapu, Zalilah kacau. Tiba-tiba, ana dapat gelaran baru, 'Murshidah II'.

Then, solat Asar dan baca mathurat. Selesai baca mathurat, kami bergegas turun ke bawah untuk minum petang. Auni dan Dayana buat air. Kami 'berkelah' di tempat parking bas sekolah. Ada kek batik, pai epal, coklat, buah rambutan dll. Time riadhah, Auni sorang je yang bersih ayam. Banat yang lain main lompat-lompat, tangkap gambar dan bincang untuk persembahan. Banin pula sedang berusaha menghidupkan bara api untuk BBQ. Asyikin balik.

Kemudian, kami naik ke kelas untuk kendiri. Ana dan Robiatul tampal surat khabar pada tingkap dulu. Barulah kami berdua kendiri. Tema kami pada malam ini ialah 'pink dan hitam'. Banin pakai baju warna hitam. Banat, warna pink. Sebab Kak Shidah suka warna pink. Banin dan banat yang lain kemudiannya solat Maghrib. Kami adakan sesi penyampaian tazkirah. Pentazkirah dipilih melalui cabutan dan mereka yang bertuah ialah Adli, Hidayah, Anwar dan Hidayah.

Banin meneruskan sesi menghidupkan bara api. Banat yang lain bergegas ke musolla untuk menunaikan solat Isya'. Kak Shidah ikut banin. Ana buat air dan tolong Robiatul angkat kerusi dan bangku ke luar. Kemudian, kami susun buah, sediakan cawan dll. Bila banat yang lain dah turun, diorang tolong ana buat air. Selebihnya buatlah apa-apa yang patut. Ada juga yang masih berfikir tentang persembahan.

Bila semua kerja banat dah selesai, kami duduk di atas bangku dan menghadap banin untuk menonton 'tv'. Banin sedang melaksanakan rancangan mereka terhadap Faris. Banat yang tengok, rasa kesian pulak. Last sekali, kami ucap selamat hari jadi pada Faris. Dia menangis, terharu. Guru yang dijemput pada malam ini ialah Muallimah Hayati dan Sir Malik.

Kami pun menjamu selera. Persembahan disampaikan oleh banin dahulu. Persembahan mereka adalah DEBAT?! Samalah macam BANAT. Memang masa ni, orang suka dengan debat. Usul debat mereka ialah 'Harapkan pok guard, pok guard dok mari'. Yang Di-Pertua ialah Adli dan Haiqal. Barisan kerajaan ialah Fathi, Anwar dan Mujahid. Manakala barisan pembangkang ialah Syamir, Faiq dan Abd Muqsit. Akhirnya barisan kerajaan menang... Memanglah, budak debat semua masuk situ. Yang Di-Pertua banat pula ialah Izzah dan Dayana. Barisan kerajaan ialah Robiatul Adawiyah dan Marsha. Barisan pembangkang ialah Khadijah dan Fatini.

Dah habis persembahan, kami kemas tempat tersebut. Naik atas. Siap-siap nak tidur. Banin main badminton lagi. Esok boleh bangun tak ni.. Baru nak tidur, Kak Shidah tak naik-naik. Kami pun call Kak Shidah. Rupanya Kak Shidah tak habis kemas lagi kat bawah. Kami baru nak turun, tolong. Kak Shidah naik dah. Tapi Kak Shidah tak terus tidur, buat nota sejarah dulu.

18 Julai 2009, Sabtu
Pagi ini, kami telah dikejut oleh AJK ibadah. Banat bangun tepat pada masanya. Banin pula.... Kak Shidah telefon diorang banyak kali. Tapi sorang pun tak bangun. Tu lah, malam semalam main badminton. Tapi diorang sempat juga lah bangun bertahajud.

Solat subuh. Then, baca mathurat di kantin pada pukul 6 pagi. Entah kenapa diorang tak baca mathurat sama-sama dengan pelajar asrama. Ana dan Robiatul turun lambat sikit. Ada hal. Kami turun kira-kira 6.30 pagi. So, tak sempat baca mathurat sama-sama. Sementara banat yang lain kupas kulit telur, kami berdua pun baca mathurat kat depan sekolah.

Bila dah habis baca, terus masuk dapur. Tolong sediakan sarapan. Ana dan Izzah hancurkan telur. Lepas tu, dia give up. Katanya geli tengok telur tu hancur. So, ana hancurkan telur tu sorang-sorang. Dah hancur, Auni letak telur tersebut pada roti. Izyan dan Zalilah susun roti. Ana, potong roti. Nampak je ramai kat dapur tu. Tapi bukan semua orang sediakan sarapan. Yang lain tu, cuma tengok, tangkap gambar, possing..

Kami bertolak pukul 7 lebih. Marsha bawa bola ragbi dan baseball. Banin tak bawa apa-apa mainan. Jadi, diorang pinjam bola tampar sekolah. Banat yang lain, bawa sarapan. Sampai dekat pantai, banat terus serbu taman permainan. Kami main sekejap. Baru breakfast.

Gambar ana sikit sangat sebab ana yang selalu jadi kameragirl. Kak Shidah sibuk buat nota Sejarah. Ana dan Khadijah je tak main. Banat yang lain main bola beracun. Tapi lain sikit dari yang biasa. Tiba-tiba Fatini datang dekat ana. Dia kata sakit perut. Ana pun bagilah dia minum air. Suruh dia duduk rehat dulu.

Kak Shidah kata, banin nak tukar bola. So, diorang kenalah berhenti main. Dahlah bola tampar tu asyik bergolek masuk laut. Kami pun cari permainan lain. Suddenly, tercetuslah satu idea untuk main tanam-tanam. Kami pun tanam Fatini. Senang, sebab dia kecil sekali. Dah tanam habis semua, dia pun kata dia dah tak sakit perut. Amazing.

Banin pula main bola ragbi dengan penuh semangat. Marsha pun rasa kelakar tengok banin main. Terlalu bersemangat. Mungkin first time jumpa bola ragbi. Last sekali, kami bergambar. Banin macam tak nak balik. Ada yang dah basah. Dalam perjalanan pulang, ana singgah kedai, beli ais krim untuk mereka semua.

Balik sekolah, kami kendiri, kemas tempat penginapan. Siapa yang ada laptop tu, sibuk masukkan gambar ke komputer. Pukul 11 baru belajar sejarah. Kami belajar di kelas 5 Talhah, SRI. Macam-macam gaya belajar. Yalah, penat balik dari pantai. Masa penutup tu, memang rasa sedih sebab Kak Shidah nak pergi dah...

Walaubagaimanapun, inilah kenangan yang paling manis yang pernah tercatat bagi mereka yang belajar di 3 Ibnu Majah.


Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

0 responses:

Berkatalah dengan akal dan jiwa, kerana itu anugerah Pencipta dan ternyata natijahnya akan lebih bahagia. ^_^

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2008-2017 Aisyah Ameelah ^_^: 3 M; Murshidah Ma'a Majah
Design by a.a.ghariib