Sekiranya anda berminat untuk mengetahui apa-apa berkenaan dengan blog, bolehlah pergi ke Bloggers Tutorial ^_^
Followlah blog ini sekiranya berbaloi untuk difollow. Sebarang ulasan adalah amat amat amat amat diharapkan.

Kepentingan Masa


الوقت كالذهب
Kita sentiasa mendapat pemerhatian dari Allah. Jadi, kita hendaklah sentiasa memanfaatkan setiap masa yang kita ada dengan melakukan kebaikan kerana sesungguhnya masa itu mempunyai keberkatannya yang tersendiri. Ada pepatah yang mengatakan, masa itu emas. Ada juga yang mengibaratkan masa itu nyawa kerana emas boleh dijual beli tetapi bukan nyawa.

Muslim yang sejati akan sentiasa memperbaiki diri dari semasa ke semasa. "Hari ini lebih baik dari hari semalam." Inilah salah satu daripada cara untuk memanfaatkan masa. Di padang mahsyar kelak, apabila kita disoal oleh Allah, mengapa tidak memanfaatkan masa di dunia untuk melakuka amal kebaikan, nescaya manusia akan menjawab bahawa mereka merasakan mereka berada di bumi ini tidak sampai sehari. Ini menunjukkan bahawa amalan yang telah mereka lakukan amat sedikit semasa berada di muka bumi Allah ini.

Harus diingatkan dan diberitahui bahawa hukum menjaga masa adalah WAJIB. Ini kerana setiap detik masa akan ditanya, disoal oleh Allah s.w.t. di akhirat untuk dihisab.


Di sini, terdapat beberapa cara untuk menjaga masa. Antaranya adalah kita hendaklah menentukan tugas kita yang paling penting, paling utama dalam aktiviti seharian.
"Dahulukan perkara yang lebih penting daripada perkara-perkara yang penting."
Ini bermakna, kita perlu mendahulukan perkara yang wajib dari perkara sunnah. Contohnya, kita terlewat bangun untuk ke sekolah. Namun, kita haruslah mendahulukan perkara wajib dahulu, yakni Solat Subuh sebelum ke sekolah walaupun sudah lewat. Seterusnya, kita juga hendaklah mendahulukan urusan yang melibatkan kepentingan orang lain daripada urusan diri sendiri atau disebut sebagai ithar.


    1. Demi masa!
    2. Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian.
    3. Kecuali orang yang beriman dan beramal soleh dan berpesan-pesan dengan yang haq dan berpesan-pesan dengan sabar.
Jumpa lagi, InsyaAllah.

::9 Safar 1431H::

Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

0 responses:

Berkatalah dengan akal dan jiwa, kerana itu anugerah Pencipta dan ternyata natijahnya akan lebih bahagia. ^_^

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2008-2014 Aisyah Ameelah ^_^: Kepentingan Masa
Design by a.a.ghariib