Sekiranya anda berminat untuk mengetahui apa-apa berkenaan dengan blog, bolehlah pergi ke Bloggers Tutorial ^_^
Followlah blog ini sekiranya berbaloi untuk difollow. Sebarang ulasan adalah amat amat amat amat diharapkan.

Insiden yang berlaku hari ini ^_^

Assalamualaikum, nampaknya sudah lama penulis tak bercerita tentang sekolah penulis. Sebab apa ye? Sebab cuti sekolah lah, nak cerita pasal apa, tak de modal...hihihi... Hari ini merupakan hari ketiga persekolahan untuk penggal kedua.

Hmm.. Penulis merasakan hari ini adalah seperti hari biasa, tiada apa-apa yang menarik melainkan dapat markah periksa. Dah lah KRS hari ini kawat, pakai baju no. 4.

Ana: Mardhiyyah, hari ni, tak bersemangatlah nak KRS.
Mardhiyyah: Kenapa pula?
Ana: Sebab kawat, ana dah hilang keyakinanlah. (>_<")Lagi satu, nanti kena rushing. Do you know what I mean?
Mardhiyyah: Yes, I do. Cewah, speaking.
Ana: Macam tu lah..ana tak suka kalau disuruh. Kalau tak disuruh, ana suka.
Mardhiyyah: ^_^

Ya, memang itulah salah satu kelemahan ana suatu masa dahulu. Kemudian, ana cuba binanya kembali di alam sekolah menengah. Marsha juga pernah meletakkan harapan kepada ana masa KBM, "ana nak nti ke hadapan." Astaghfirullah al-Azim.. Ana tak boleh bersikap negatif...

Waktu sejarah, kena masuk library. Ambil kertas periksa yang sudah lama diketahui markahnya. Ada yang berbincang jawapannya. Ada yang duduk bersembang dengan muallimah dll.

Haziqah: Ana salahlah yang ni.
Marsha: Salah? Ana betul. Ha, ni.
Ana: Gitu lah Marsha bila dapat A-.
Marsha: Hmm.. memang dah. Ana kan..
Mardhiyyah: ^_^

Minta kebenaran daripada muallimah untuk keluar awal (lebih kurang pukul 2p.m.) untuk bersiap, pakai kasut but. Kelas chemistry petang ini dibatalkan. Hmm.. Baik balik awal. Lambat lagi nak sampai pukul 5.45p.m. Lagi pun, kalau balik rumah, macam-macam benda boleh buat.

Ana: Izyan, boleh tak nak balik dengan nti?
Izyan: Boleh je.
Ana: Ke, ada orang lain tumpang? Ke, dah penuh?
Izyan: Tak de siapa pun.
Ana: Siapa ambil?
Izyan: Mak ana.
Bi'ah: Ana balik pukul 4p.m. Saja balik lambat sikit. Tak payah susah-susah nak berkejar kemas beg.
Izyan: Lambatnya, nak wat mende gok kat sekolah? Bazir je.
Ana: Ke, nti nak main dengan askar-askar? Main dengan Muslim macam semalam..
Bi'ah: ^_^

Waktu KRS, jadi tak betul dah bila nak lapor. Masalahnya, bukan ana sorang je, Fatimah dengan Zalilah pun jadi gitu. Lama tak sekolah lah katakan. f(^_^) Sekali, 'ketua' kadet syabab tu suruh semua pelajar berlatih ikut kumpulan kemahiran. Hah? Bestnya! Eh, form 5 tak de rupanya. Lagi best nak berkawat sebab orang sikit.

Muallimah Rosma: Hah, cepatlah sorang bagi arahan.

Nak suruh siapa ye? Marsha, Mardhiyyah, ana, Khadijah dah biasa. Nak pilih siapa ye?

Muallimah Rosma: Hah, cepat Fatimah bagi arahan.
Fatimah: Hah? Ana?
Muallimah Rosma: Suara awak kan merdu.
Ana: Alah, kan staf sarjan baru.

Nak tak nak, terpaksalah juga.

Fatimah: Nak panggil apa ni?
Marsha: Kumpulan Muallimah Rosmawati.
Fatimah: Arahan kepada kumpulan Rosmawati sahaja.
Kami: Heh, 'muallimah' lah! Ingat kawan nti ke tu? hihihi

Macam best lah pulak. Semua sporting je. Muallimah pun sama. Asyik tersenyum melihat telatah kami.

Fatimah: Ke kanan.....pusing.
Kami: (diam+tercengang) Eh, salah lah.
Fatimah: Salah ke?
Marsha: Betullah juga. Dia ada dua, tapi kita jarang guna yang ni.
Ana: A'ah.
Fatimah: Hah, betullah juga ana buat. ^o^
Muallimah Rosma: Habis tu, kenapa diorang tak bergerak.
Fatimah: A'ah, apasal tak bergerak?
Ana: Tercengang jap.^^

Macam-macam lagi. Setiap kali nak bagi arahan, dia tanya ana. Lepas buat beberapa pergerakan...

Ana: Fatimah, ajarlah yang baru. (yg mana hanya dipelajari oleh mrk yg ke kursus kawat n staf sarjan. Tapi kursus kawat lebih bnyk kawat baru berbanding kursus staf sarjan.)
Fatimah: Ana tak ingatlah.
Ana: Tak pe, tukarlah orang.

Akhirnya, dia memilih Marsha sebagai penggantinya. Ana suruh dia ajar dari 3 barisan tukar jadi 2 barisan. Macam-macam gaya ada. Ada yang salah kedudukan. Ada yang salah langkah. Macam ballet pun ada.. Hahaha, nak tergelak tengok diorang buat. Kemudian, suruh Marsha ajar diorang pusing separa. Senang je yang ni.

Kemudian, Marsha nak ajar perlahan berjalan. Memang mereka pernah diberi pendedahan sebelum ni, tapi memang susah sikit kalau tak biasa buat. Yang ni pun, macam-macam gaya. Ada yang macam robot. Ada yang give up, dia terus lari. Katanya sebab lambat sangat barisan dia jalan. Memanglah lambat, nama perlahan jalan. Orang susah nak halakan hujung kaki ke tanah.

Ana: Marsha, ajar ni lah dulu, buka barisan ketika berjalan.
Marsha: Ana tak belajar masa dekat sana.
Ana: Oh, ye ke?

Ana dan Khadijah ajar dia sekejap. Kemudian, kami pun ajar orang lain.

Ana: Barisan depan terus je jalan, yang tengah, hentak dua kali dan yang belakang, hentak 4 kali.
Fatimah: Ooo, yang depan terus je.
Marsha: A'ah, buat tak tau je.
Ana: Orang depan ni degil. Ana duk tengah.

Ulang yang ni banyak-banyak kali. Kami berubah-ubah posisi. Kadang-kadang, ana duduk tengah, kadang-kadang depan dan kadang-kadang belakang. Khadijah je tak berubah kedudukannya. Bila time ana duduk depan je,

Fatimah: Heh, orang degil kat depan.
Bi'ah: Kita degillah, Syaza.
Ana: Memang lah.

Kami teruskan latihan sehingga 'mantap'. Selepas kami bersurai, kami bergegas ke bengkel untuk ambil kerja kayu dan fail tingkatan 2 dan 3. Hush, merata kami cari. Sebab banyak sangat kerja kayu yang bertimbun dekat bengkel. Sampai ke tahap kena panjat meja sebab tempat dia tinggi sangat. Yang tingkatan 3 punya je masih tak jumpa lagi. Minta tolong diorang, kalau nampak kerja kayu yang ada perspek pink, bentuknya macam yang Iera punya. Cari punya cari, panjat punya panjat. Sekali Marsha jumpa dekat atas tu, "Ni, bukan nti punya ke?" Belek punya belek. "A'ah la...tak de perspek pun, macam mana ana boleh bayang perspek tu ha? Ok, ana balik dulu. Nanti Izyan tinggal ana pulak. Terima kasih." "Sama-sama. ^-^"

Balik dengan Izyan. Ummuha singgah stesen minyak Petronas lepas jambatan Geliga tu.

Maknya: Angoh, aboh biasa isi minyak ane?
Izyan: Dok tau gok.
Maknya: Gane nok bukok?
Izyan: Tekan ni ummi.. (ummuha tekan) Bukan, bukan hok tu, hok ni lah ummi.

Sementara ummuha pergi bayar untuk isi minyak...

Izyan: (pusing blkg) Eh, mana Auni?
Ana: Hah, Auni? Bakpe, dia balik dengan nti ke?
Izyan: A'ah.
Ana: Tau... Sangkut dengan kak Humaira' kot tadi.. Lah, gane ni?
Izyan: Taulah.. Sian dia. Tapi, takkan nak patah balik kot. Ya Allah, Semoga dia balik dengan Sir Malik.
Ana: Kalau tak?
Izyan: Doh, nok wat mende?
Ana: Citer la ke mak nti.

Macam manalah boleh tertinggal dia. Ana tak tahu pulak Auni balik sekali, sebab Izyan tak cakap apa-apa dekat ana.

Izyan: Ummi, Auni tertinggal.
Maknya: Eh, ye ke? Doh, hok jalan tadi, bukan dia? Gane angoh dok sedo tadi. (suka)
Izyan: Baru pusing belakang sat ni. Doh, gane? Sian dia.
Maknya: Kita gi sekolah balik lah.
Izyan: Nak gi balik?
Maknya: Kekgi nangis kering Auni.

Sepanjang perjalanan, Izyan dan maknya masih tertanya-tanya macam mana boleh tertinggal Auni. Tapi, masing-masing tergelak. Kelakarlah pulak.

Maknya: Memang angoh dok sedo ke tadi?
Izyan: Dok.
Maknya: Ni, Syaza?
Ana: Dok tau pulak dia balik sekali.
Maknya: Hehehe, sian pulok dia. Jalan lambat kot. Sakit kaki kan. Kita kabo lah kita isi minyak jap tadi.

Sekali, lalu dekat bumper, dengar bunyi...

Maknya: Bunyi bende tu?
Izyan: Bonet, ummi saloh tekan masa nak isi minyak tadi.
Maknya: Oh, ye ke? Kekgi, angoh gi check dah tutup ke belum. (suka)

Sampai dekat sekolah..
Nampak Auni duduk tepi longkang dengan Bi'ah. Nampak dia tersenyum. Setelah dia masuk ke dalam kereta,

Auni: Jauh dah ke?
Ana: ^_^ Lepas jambatan Geliga.
Auni: ('-'*)

Bila fikir balik, Allah telah campakkan perasaan gembira, nilai positif dalam diri ini.. Bukan semua sangkaan kita tepat kerana kuasa bukan terletak di tangan kita sepenuhnya.

Dalam post ini juga, ana ingin mengambil kesempatan untuk mengucapkan Selamat Hari Bapa kepada bapa-bapa di seluruh dunia. Tapi, setiap hari adalah hari bapa, hari ibu, hari guru dan apa-apa yang patut...


Ps. lupa itu positif atau negatif... sekadar bertanya walaupun sudah tahu jawapannya... ^.^

.10.rejab.1431h.


Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

13 Comments
Comments

13 responses:

  1. Impressive...
    Sgt cantik dan kelakar..
    Nak copy gambar!!!



    Gurau je :p

    ReplyDelete
  2. Sian auni.. lawoknyo!(mak Izyan sportingnye..) Betulah ape yg nti ckp.. Kalau berfikiran positif, sume kerja jadi ( cm x kait je!) hehe..^_^

    ReplyDelete
  3. @Khadeejah
    Thanks for ur comment..
    No way!!

    Boleh lah..:p

    ReplyDelete
  4. @Anonymous
    Memang sporting...
    Hari ni, Auni, salah nk naik keta org lain pulak. Ingat kakak n abg dia... haih, auni, auni.. macam2lah dia ni..

    Betul3. Kte kne selalu think positive^^.

    ReplyDelete
  5. cute kot korg nie.. comel je.. ana suka part k'timah salah bg arahan.. hahaha.. "Arahan kepada kumpulan Rosmawati sahaja.." xleh bla kot..;))

    ReplyDelete
  6. @s.F.a
    Memang kami cute :P..
    form 4 kn.. Ehem..ehem..

    Ske melalut dia tu...:p

    ReplyDelete
  7. oit~ kutuk ana nye roommate lak.. suka suki ati nti je kan.. hak3.. xdelah.. kutuk bnyk2 pon xpe.. xkesah.. =))

    ReplyDelete
  8. @s.F.a
    ginilah s.F.a.
    ingat nk bela roommate dia btol2..
    tgk2, 2x10.. :))

    ReplyDelete
  9. Ana backup laa jugok sket2.. wakaka~ sket je.. =)) nti. jgn lupa.. nti, k'marsha, k'mardhiyyah ad utang ngan ana.. hehehe~ ;)

    ReplyDelete
  10. @s.F.a
    Ye la..
    ok, ana just menunggu,
    buku tu smpai k tgn ana walau 'terpaksa'....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2008-2014 Aisyah Ameelah ^_^: Insiden yang berlaku hari ini ^_^
Design by a.a.ghariib