Sekiranya anda berminat untuk mengetahui apa-apa berkenaan dengan blog, bolehlah pergi ke Bloggers Tutorial ^_^
Followlah blog ini sekiranya berbaloi untuk difollow. Sebarang ulasan adalah amat amat amat amat diharapkan.

Minggu Kedua SeBuDaYa CS3

26051432H
Sambungan SeBuDaYa CS3, minggu kedua.

24 April 2011, Ahad
Hari ini, kami, pelajar tingkatan 3 dan 5 mengikuti motivasi yang telah disampaikan oleh makcik Fadilah bersama suaminya, Sir Malik. Manakala, pelajar yang lain mengikuti ceramah ABJZ a.k.a. Anda Bijak Jauhi Zina yang disampaikan oleh Bonda Yong Rafidah Salleh.


Apa benda yang paling jauh daripada kita?
Masa yang telah berlalu.
Adakah kita sudah benar-benar menghayati dan mengamalkan kesemua muwassofat tarbiyyah ini?

Kerana itu semua baru di tangga pertama dalam maratib amal. Sekiranya diri kita masih tak selesai, bagaimana kita mahu melakukan perubahan pada orang lain? Tepuk dada tanya iman.
  • Kenal pasti masalah diri.
  • Kenali diri anda
    -Gunakan minda bawah sedar.
"Dia lah yang mengaturkan kejadian kamu; maka ada sebahagian dari kamu yang kafir dan ada sebahagian dari kamu yang beriman; dan Allah Maha melihat akan segala yang kamu kerjakan (serta membalas masing-masing). Dia menciptakan langit dan bumi dengan cara yang sungguh layak dan berhikmat, dan ia menentukan bentuk rupa kamu serta memperelokkan rupa kamu; dan kepadaNyalah tempat kembali. Dia mengetahui segala yang ada di langit dan di bumi; dan ia mengetahui segala yang kamu rahsiakan serta yang kamu zahirkan; dan Allah sentiasa mengetahui segala (isi hati) Yang terkandung di dalam dada." [Q:64:2-4]
  • Fahami dan terima diri anda.
  • Nescaya keunikan diri kita akan terserlah.
  • Kuasa dan kehebatan itu ada dalam diri kita sendiri.
  • Kita adalah JUARA! Jika tidak, kita tak akan ada/hidup di muka bumi ini.
  • Dua kali sehari, gunakan minda bawah sedar untuk bayangkan hari keputusan peperiksaan SPM/PMR.
  • Tengok muka mak dan ayah dapat pahala. Begitu juga dengan langit dan laut.
  • Jangan lihat hebat yang ada pada orang lain, lihatlah kehebatan diri sendiri.
  • Muslim > Mukmin > Du'ah ilallah.
  • Hentikan sabotaj diri.
  • Hargai diri anda, maka diri anda akan dihargai.
  • Block itu bahaya!
  • Kena ada target yang hendak dicapai.
  • Buat jadual harian dan masukkan 10 muwassofat tarbiyyah tersebut.
Why be ordinary when you can be EXTRAORDINARY!!?What
[Irufan no saifu]


Kena hantar pada makcik jadual harian kita pada hari Selasa ini. Setiap orang wajib membeli buku peraduan dan menghantarnya esok. Hadiah bagi tempat pertama adalah wang sebanyak RM100.

KELAS TAMBAHAN BIOLOGI
Nampak gayanya, banin macam tak bawa je makanan. Seperti biasa, untuk subjek biologi, waktu kelas tambahan adalah waktu untuk membuat latihan dan menjawab soalan. Maka banat telah membuat 'pakatan'. Bila tiba waktu untuk bincang jawapan, banat pun jawab, soalan pertama A, JAMUAN.

M.Nadhir: Jamuan bukan huruf J ke?

Begitulah dengan soalan-soalan yang seterusnya. Semua sebut nama makanan seperti Ayam, Cocktail, Donashi, Dorayaki dll. Akhirnya, 'mereka' dapat apa yang cuba kami sampaikan. Maka bila jawapan B, diorang jawab, B, lupa/ B, balik awal/ B, maaf dll.

Ana: Eh, nanti banin fikir, banat ni kalau bab makan, haish.
Marsha: Tak kira, banat takkan bertolak ansur dalam bab ni. Kami akan tuntut!

Bukan apa, kami bukan berkira sangat pasal makanan. Namun, setiap kata-kata itu harus ditunaikan. Bila dah habis perbincangan, muallim pun tanya, (ingatkan muallim faham)

M.Nadhir: Ada apa sebenarya ni?
Banin: Tanya banat.
M.Nadhir: Mardhiyyah, ada apa ni?
Mardhiyyah: Tak, hari tu kata banin pula bawa makanan untuk jamuan.
M.Nadhir: Ha, banin, mana makanannya?
Banin. Lupa. Hari tu, mukhayyam.
M.Nadhir: Macam mana banat? Nak maafkan tak?
Kami: (buat muka donno) Hari Rabu ni.
M.Nadhir: Ha, banin, hari Rabu ni bawa makanan, janji ya.
Banin: Aduuuh...
25 April 2011, Isnin
Ukhti Robiatul Adawiyah menyampaikan tazkirah khasnya yang bertajuk Cinta.
Cinta terbahagi kepada dua bahagian:
  1. Cinta kepada Allah
  2. Cinta kepada makhluk
Cinta kepada Allah adalah cinta yang hakiki.speak bubble2

Seterusnya pelancaran kempen jaga ikhtilat@pergaulan.

Kulim hari ini disampaikan oleh ukhti Mardhiyyah; Mampu Berdikari dan ukhti Syaza; Menjaga Waktu. Pada waktu permainan, ada lagi dua permainan untuk program SeBuDaYa ini. Yang ana tengok adalah permainan futsal banat. Dengar macam senang tapi kena pakai kain batik, satu kain, dua orang. Kumpulan Mardhiyyah menang (tak ingat nama kumpulan dia sebab ana tengok dari tingkat atas). Hantar buku peraduan.

KELAS TAMBAHAN MATEMATIK
Muallimah masuk lambat sikit sebab ada mesyuarat. Hari ni, budak-budak tu, adik-adik tingkatan 1 ada MaUTaDi dan Ittihadi. Tengok diorang (banat) main. Masa kelas, muallimah suka-suka je tambah/tolak merit orang. Kadang-kadang macam tak logik. Jadi riuh kelas suruh tambahlah, suruh tolaklah. Haih, macam-macam. Masa nak balik, bagi Wafaa' dua tin sardin mukhayyam hari tu.

KELAS TAMBAHAN KIMIA
Kelas sains teras buat jamuan kecil-kecilan, sambut birthday Fatimah. Kami pula, pelajar sains tulen, turun ke makmal, tunggu kedatangan muallimah. Wafaa' bawa sardin rolls dua bekas dengan air oren satu jag. Bila muallimah datang, pergi serbu muallimah. "Muallimah, bawa makanan apa malam ni?" "Muallimah tak bawa apa-apalah."

Kemudian, masa nak masuk makmal tu, muallimah tak jumpa kunci pula. Akhirnya, buat kelas dekat kelas tingkatan 4. Masa muallimah masuk kelas, muallimah bawa periuk. Banin pun bising, bila nampak muallimah bawa makanan. Makan masa nak dekat habis kelas. Bubur pulut hitam rupanya. Sedapnya! Oishi! Bagi muallimah dan banin sardin rolls tadi.
26 April 2011, Selasa
Tazkirah khas hari ini disampaikan oleh akh Anas dan akh Nuaiman yang bertajuk Mantap Perkara Asas. Malam ni, tak ada kelas tambahan sebab ada ceramah Palestin yang akan disampaikan oleh pakcik Zameran dari pukul 9:00 hingga 10:00 malam.


Pada waktu KRS, guru-guru bermain bersama barisan AJK, AMT MPP dan beberapa orang lagi pelajar. Muallimah main depan asrama, main selipar fighting. Muallimah Norihan, muallimah Rosmawati sekumpulan. Muallimah Syuhada, muallimah Zikhaini dan muallimah Roshayati sekumpulan. Akhirnya, kumpulan muallimah Syuhada menang.victory hand
27 April 2011, Rabu
Hari ni ada apa ye? Ha, tajuk tazkirah khas hari ini diambil daripada motto iKRAM dan telah disampaikan oleh ukhti Anis dan ukhti Syifa' Zameran. Apa ye tajuknya? Ukhuwwah teras kegemilangan. Amat panjang lebar kupasannya.
Sesungguhnya orang-orang mukmin adalah bersaudara karena itu damaikanlah antara kedua saudaramu dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu mendapat rahmat.
[Q:49:10]
*Lihat dalam entri mukhayyam dakhili.


Seterusnya, ada program cakna Palestin. Pada awalnya, kami mengalunkan nasyid-nasyid yang berkaitan dengan jihad dan Palestin. Laungan takbir dan kata-kata semangat, seterusnya berarak mengelilingi sekolah dan menuju ke padang futsal dan aktiviti 'melontar' dilakukan. Simbolik. Kemudian, kutipan tabung dana Palestin dari setiap kelas.


KELAS HAFAZAN
Hari ini kena perdengarkan hafazan sebanyak dua muka surat, sebab minggu lepas tak tasmi'. Selalunya, pada hari Rabu, ahli kumpulan kami akan 'berebut' untuk memperdengarkan bacaan hafazan pada muallimah. Dah beratur ikut nombor. Masing-masing 'cop' nombor.

Ada sekali tu, muallimah penat duduk. Muallimah pun jalan-jalanlah sambil dengar hafazan yang dbaca oleh muridnya. Kalau muallimah jalan 'jauh', kena baca kuatlah.

KELAS BIOLOGI
Tak kelihatan makanan seperti yang dijanjikan. Maka, gunakan taktik yang sama seperti hari itu. Lepas dah habis bincang soalan, muallim suruh depa pi depan minta maaf dengan kami. Nyanyi lagu 'maafkan kami'. Kami tak suruh minta maaf, kami suruh bawa. Akhirnya, kami menyuruh mereka berikrar untuk membawa apa yang sepatutnya pada hari Isnin akan datang.

Balik kelas, ada dengar banin cerita pada banin yang tak masuk kelas tadi. "Benci goh bio tadi, kena bakor je. Jamuan."

2/5/2011: Depa bawa dah seperti yang dijanjikan. The power of the ikrar. Syukran banin kerana tunaikan janji anda.

KELAS PENDIDIKAN SYARIAH ISLAMIYAH
Belajar bab pasal kahwin. Sebelum habis kelas, muallim suruh semua orang berdiri dan perlu menjawab soalan yang akan ditanya. Muallim pun tulis dekat papan putih:

Muallim tanya setiap orang, bila nak kahwin. Ada sekali tu, muallimah Hayati datang, lalu tepi kelas. Muallim cepat-cepat ambil kertas A4, tutup apa yang ditulisnya itu. Kelakarlah muallim ni. Muallim kata, muallim tanya soalan macam ni sebab nak tengok reaksi pelajar.

KELAS BAHASA MELAYU
Oh, ULBS kumpulan ana hari ini. Rupanya muallimah nak habiskan terus semua ULBS pada hari ini juga. Buat tazkirah je lah, pasal ciri individu muslim. Walaupun tahu pada saat-saat akhir, kami berpuas hati dengan markah yang diberi.

USRAH
Nurul, ana, Auni dan Izyan balik awal. Kami balik dulu ke rumah muallimah. Sementara, pengawas, ada mesyuarat. Balik, kendiri, solat. Dalam pukul 5:30 petang, muallimah pun balik, bawa balik barang-barang untuk memasak. Kami pun sediakan apa yang patut, potong itu, potong ini. Nak buat mi basah dan jemput-jemput. Sedap! Pakcik pun balik. Bercakap-cakap dekat dapur sekejap.

Masa dah nak habis usrah, pakcik pun nak keluar, "Nanti, kitorang nak usrah dekat sini (ruang tamu), awak semua pindah dekat bawah tu." "Kitorang dah nak habis usrah dah." Ada orang tanya muallimah, betul ke muallim kata tangan kita ada informasi. "Betul. Meh sini..." Muallimah pun beritahulah apa-apa yang muallimah tahu. Teringat main masa kecil-kecil dulu, adalah cara dia, tapi akhir sekali, bila kira urat, boleh tahu berapa orang anak kita nanti. Kelakarlah pula. Mengarut je tu.
28 April 2011, Khamis
Hmm... Pagi ni tak ada apa-apa program. Majlis penutup bagi program SeBuDaYa CS3 ini diadakan pada jam 12:00 tengah hari. Ada ucapan daripada YDP AMT dan beberapa orang guru. Kami turut menonton video tentang program yang berjalan sepanjang SeBuDaYa CS3.

Seterusnya, tibalah waktu penyampaian hadiah. Bagi peraduan, tempat pertama dimenangi oleh Izzati Syafiqah dan telah mendapat RM 100. Ana dapat markah 87% dan dapat hadiah saguhati. Seterusnya, peraduan karya kreatif. Tak berapa ingat pemenangnya. Yang ana ingat, Wafaa' menang untuk seloka yang dihantarnya berkenaan warga 5 Tarmizi. Best seloka dia.

Kemudian, penyerahan sijil bagi para LEADERS. Ada juga anugerah bagi LEADERS yang terbaik, seorang banin, seorang banat iaitu akh Abd Muqsit dan ukhti Wan Nur Amira. Hebat! Anugerah bagi individu dan kelas yang dapat mengutip mata merit yang paling banyak juga diberi. Banin, ana tak ingat nama dia. Banat, Sarah Mazlan. Kelas terbaik, 1 Ghazali. Ana rasa, kelas kami paling sikit mata merit sebab kelas kami tak ada orang nak kisah. Takpe, yang penting kebaikan tetap dilakukan, namun bukan tujuan untuk mengumpul mata merit, biarlah Allah sahaja yang menilai. Penilaian yang dilakukan oleh manusia ada kelemahannya.

YDP serta TYDP memotong tali banner sebagai tanda berakhirnya program SeBuDaYa CS3. Akhir sekali, guru AMT memberi ucapan. Barisan AMT 10/11 dikehendaki berdiri di atas pentas untuk pembubaran. Wajah mereka jelas terpapar kesedihan yang dirasai namun ditahan-tahan. (Ini dari pengamatan analah. Maklumlah, ana suka perhati orang.) Betullah, Marsha pun kata macam tu.

Ku mula terbayang, bagaimanakah nanti, bila kami mula melangkah meninggalkan sekolah ini?

Seterusnya, pengumumah calon-calon AMT bagi sesi 11/12. Mereka yang dimaksudkan adalah Anas, Husni Zaim, Ikmal Haziq, Izzat Muqri, Nu'aiman, Syamil, Aishah, Anis, Izziani, Mutmainnah, Sufia dan Syifa'.

Jangan lupa 10 muwassofat tarbiyyah ini!


KEMAS STOR
Lepas solat dan penerangan tentang buku SPPiM, kami dikehendaki turun ke bawah tangga banat untuk kemas bahagian stor. Nanti nak buat koperasi dekat sini. Alih barang-barang ke luar. Kemudian, ustaz Azman pun suruh banin pula tolong. Baru nak pergi 'lari dari situ', tapi ustaz Khair panggil. Pergi je lah. Nak angkat meja, baru nak angkat, meja tu roboh. Bila nak keluar, tak boleh, sebab banin terus je masuk kawasan tu. Tolong! Terperangkap tiga orang. Terperangkap bersama Wafaa' dan Syifa' kecil. Nak panggil ustaz Khair, ustaz duduk hujung sana. "1 jam kemudian..." kata Syifa'. Padahal beberapa minit je. 5-10 minit. Bila ustaz dah ke sini, "Ustaz, nak keluar." "Boleh-boleh." "Tapi, banin penuh." Ustaz pun tahan diorang dari belakang. Akhirnya bolehlah keluar. Boleh bernafas.^^


BERITA GEMBIRA UNTUKKU

Abang ana nak balik akhir bulan Mei ni. Masa kita mula cuti sekolah. 27 Mei 2011. Tak sabarnya. Tapi masa tu kelas tambahan bermula bagi pelajar tingkatan 5. Jadi, dia akan turun di Kuantan pada malam harinya. Menanti saat-saat itu. Mak ana kata, hari tu dia beritahu, naik 1kg sahaja duduk sana. Unbelievable. Oh ye, sebab kena berjimat, kos di sana tinggi.



Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

2 Comments
Comments

2 responses:

  1. yg pasal info kt tgn tu.. org panggil i'rabkn? :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2008-2014 Aisyah Ameelah ^_^: Minggu Kedua SeBuDaYa CS3
Design by a.a.ghariib