Followlah blog ini sekiranya berbaloi untuk difollow. Sebarang ulasan adalah amat amat amat amat diharapkan.

Lawat Sekolah + Usrah Gabungan

25021433H
Assalamualaikum W.B.T.

Semalam, pergi sekolah, ada usrah gabungan. Minta keluar kerja awal, pergi sekolah pukul 2 petang.

Sampai di sekolah, lalu ikut bahagian luar sebab ada ramai banin dekat kawasan depan tu. Waktu rehat kan. Masa nak lalu dekat sinki banin, dengar diorang kata, "Eh, senyap2, muallimah tu." Semua jadi 'baik' sekejap senyap. Adik Nadhirah tu pun cakap, "Bukanlah, tu kakak2 form 5 tahun lepas."

Pergi pejabat dulu, jumpa muallimah Yong. "Yang usrah gabungan ni dengan makcik2 ke?" "Yalah, dengan makcik2lah, you all ni pun bakal makcik2 kan." Muallimah Ainon takde dekat pejabat. Pergi pula bilik guru, jumpa muallimah Hayati, muallimah Zuliana dan muallimah Roshayati. Muallimah Roshayati tengah ajar resepi dekat muallimah Hayati. Muallimah Zu pun kata, "Salam gok dulu budok2 ni." "Jom, ikut saya ke library."

Sebelum tu, jumpa muallimah An dan muallimah Ainon di bilik AMT. Muallimah An sibuk menanda kertas BM. Muallimah minta kami tolong tanda sekali, tapi tak tolong pun, manalah kami tahu macam mana nak tanda karangan. Bagi roti yang kami bawa.

Oh ye, Hazimah pun ada juga. Muallimah Yong suruh ajak dia ikut usrah gabungan sekali. Ronda2 tengok kelas, baru pergi library. Hebat library sekarang, dah upgrade banyak benda. Marsha takde, dia keluar makan dengan Sir Malik.

Bersembang dengan muallimah Zu, macam2 cerita. Muallimah Syu pun join sama. Cakap pasal U, pasal kerja, sekolah, usrah, LKD, pasal keluarga pun ada. Hari tu pergi Jom Masuk U dekat Kuantan. Tanya muallimah macam-macam pasal U. Cerita ke muallimah, abang ana hantar message, ajak belajar dengan dia dekat Jordan. Tapi kelakar ayat dia, muallimah pun kata, gitu rupanya Irfan, tak sangka pulak.

Muallimah Zu banyak juga tahu pasal perkembangan batch kami, muallimah lah dok me'report' pasal itu dan ini. Best rasa dengar diorang yang dah belajar kereta, nak dapat lesen dah pun. Muallimah lah cakap semalam orang tu datang sekolah, tadi orang ni datang sekolah, hari tu orang tu datang sekolah, habis semua diceritanya.

Ada juga muallimah kata pasal budak2 kena denda kat sekolah tu. Tapi muallimah kata kesian dekat sorang budak ni, dia kena denda sebab pengawas kata rambut dia tak letak minyak. Bila muallimah tanya dia sebab dia kena denda, "Sebab ana tak minyak rambut, nok wat gane, rambut ana duri." Budak SMI ada qiam hari ni.^^

* * * * * * * * * *

Dipendekkan cerita, pukul 3:30 petang, kami pun turun ke bawah untuk usrah. Makcik La tanya, "Cantik tak library?" "Cantik lagi daripada yang dulu." Makcik pun macam seronok. Jumpa makcik Midah juga, lama dah tak jumpa makcik Midah. Kami pun pergi ke surau SRI sebab surau SMI, ada taklimat untuk qiam.

Muallimah Yong jadi pengerusi majlis, besar bulatan gembira hari ni, sampai kena duduk berlapis-lapis. Muallimah fokuskan pasal AZAM.

Secara ringkasnya (panjang lagi sebenarnya, ni ringkasannya),

"Azam yang hendak dibuat perlulah mengikut kemampuan diri. Fokus betul-betul apa yang kita nak capai. Kita perlu menjadi lebih baik daripada hari semalam. Jadi, yang paling penting, kita kena tahu tujuan hidup kita untuk mengecapi nikmat yang paling besar. Apa nikmat yang paling besar? Sila jawab wahai anak-anak usrah saya di sana. Marsha? Melihat wajah Allah. Dapat masuk syurga sahaja, bukanlah nikmat terbesar. Kita semua sebenarnya dah ada tiket dah untuk bertemu dengan Allah, cumanya kita tak tahu bilakah masanya. Salah satu cara untuk kekalkan azam atau istiqamah melakukan azam kita adalah kita buat 'skrip' dalam kehidupan kita. Tulis apa yang kita nak capai, apa yang kita kena buat, tampal dekat bilik kita, tiap-tiap hari kita tengok dan cuba buat."



Majlis diteruskan dengan pengumuman AJK Wanita IKRAM (tak pasti, daerah Kemaman ke, seluruh Terengganu). Ana sebut yang ana ingat je lah, banyak sangat AJK.

Ketua: Umi Saidah
Timbalan: muallimah Yong
Setiausaha: ibu Dayang
Bendahari: makcik Aisyah
AJK Tarbiyyah: muallimah Zahra
AJK Pembangunan Keluarga: muallimah Ainon, dibantu oleh muallimah Yong
AJK Belia: makcik La
AJK Ekonomi: makcik Ma, dibantu oleh muallimah An

Kemudian, umi memberi sedikit pengisian tentang usrah.


"Kita kena bersedia untuk berubah. Jangan kita fikir, semua yang berlaku adalah kebetulan kerana semuanya telah ditetapkan oleh Allah. Jangan kita fikir, kita kena usrah sebab kita 'tercampak' dekat al-Amin. Sedangkan usrah merupakan wasilah dakwah kita. Ingatlah sahabat-sahabat sekalian, ada dua syarat untuk jadi umat yang terbaik, pertama, amar ma'aruf dan keduanya nahi mungkar. Sahabat-sahabat yang mengajar di Al-Amin, tadika Nurul Iman, antunna semua beruntung sebenarnya. Saya sendiri pun mengajar di sekolah kerajaan, saya rasa ada 'bahagian' yang saya tak dapat, tapi antunna semua dapat. Terima kasih kerana mendidik anak-anak saya. Teruskan mendidik anak-anak di sini. Ada kawan saya, dia hantar anak dia di Al-Amin, baru darjah 1. Dia cerita, masa nak sarapan pagi, anak dia kata, Mak, mak dah solat ke? Tunggu saya sekejap eh, saya nak solat dulu, baru sarapan. Subhanallah, anak-anak beginilah yang kita ingin lahirkan. Besarnya pahala muallim muallimah yang mendidik mereka. Kita pun ada ramai pengganti kita untuk generasi yang akan datang, meneruskan dakwah kita. Tu, Marsha, Syaza, dari tadika bersama-sama dengan tarbiyyah kita. Nanti diorang teruskan MLMI, cari 'anak-anak baru', 5 orang pun jadilah."


Rasa kerdil je diri ini. Akan ana usahakan ke arah itu.

Seterusnya, kami diberitahu taqwim tahun ni, kemudian, bahagi kumpulan usrah. Ingatkan nama kami tak masuk dalam senarai dekat dalam 'laptop' umi. Sekali, umi sebut nama kami semua, group muallimah Yong, Marsha, ana, Robiatul, Izyan, Auni, kak Muazzamah, kak Solihah dan kak Sumayyah. Heh, debar. Tak pernah cakap pun dengan kak Sumayyah, kenal dari jauh je. Kak Solihah baru datang, dengan uniform pengawasnya. Dia tak perasan pun kitorang ada dekat sini.

Ada makcik cakap macam ni, "Oh ye, jemputlah ke perkahwinan kak Midah hari Sabtu ni." "Hah?!" Semua terkejut dengar ayat tu, walaupun semua faham maksudnya. Makcik La dengan muallimah Yong pun sambung, "Ye lah, kak Midah kahwinkan anak dia." Makcik Midah pun bagi ucapan sedikit, jemput semua orang hadir, "Alhamdulillah, bila kita hidup dalam jemaah, semua kerja senang dilakukan. Kalau kita nak buat kerja sendiri, sorang2, memang tak larat. Ramai juga yang datang menolong, terima kasih semua."


Dah nak habis majlis, baru dia nampak kami. Lambai kami dengan muka excitednya. Marsha kata, "Hebat kak Soli, baru masuk sekolah, dah jadi pengawas." "Heh, ni dah tahun akhir dah ni." "Ha?" "Kan dia masuk dari tahun lepas dah." "Oh, ye lah, lupa pulak." "Hai kakak-kakak." "Hai pengawas." "Jomlah, sekolah dengan ana."

Jumpa muallimah Azlinda, muallimah Anis. Tak sempat nak jumpa semua, nampak dari jauh je.

Kami balik lewat sikit, jadi, kami pergi tengok budak2 SMI. Diorang tengah riadah. Ramai juga yang menegur. Dah jumpa dah dengan budak2 form 1 yang ana nak jumpa. Dengan Izzati je tak sempat nak tegur. Siti Ruqiah tak habis2 berkepit dengan ana. Dia dengan Sofiah sibuk kata, "Eh, kita dah tinggi dah." Aduh, sibuk bandingkan dengan ana ni, taulah, huhuhu... Siti ajak juga tidur dekat sekolah, join qiam, tapi ada halangan tertentu, jadi, lain kali lah ye. Tengah aim nak join rehlah bulan 2 ni.

Tolong muallimah An, pergi tunggu dekat stor, budak2 nak pulangkan alat2 sukan. Best, jumpa muallimah An, macam-macam kerenah. Jumpa muallimah baru juga, muallimah Syarifah dengan muallimah... hmm...(tak ingatlah siapa sorang lagi).

ps. Haih, batchku, kalau betul2 nak buat reunion, rancanglah betul2. Janganlah asyik kata nak tunggu dah tua nanti. Memanglah best, tapi tak mau ke buat masa 'muda' jugak? Buat bulan 3 pun takpe. (hah, kan ana dah bebel) Kalau nak tunggu semua orang ada, complete, jom reunion dekat syurga^^ full stop (fuh, mendalam maksud nih) Ke gane?


Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

0 responses:

Berkatalah dengan akal dan jiwa, kerana itu anugerah Pencipta dan ternyata natijahnya akan lebih bahagia. ^_^

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2008-2017 Aisyah Ameelah ^_^: Lawat Sekolah + Usrah Gabungan
Design by a.a.ghariib