Followlah blog ini sekiranya berbaloi untuk difollow. Sebarang ulasan adalah amat amat amat amat diharapkan.

Kem Kepimpinan 2012

07041433H
Assalamualaikum W.B.T.

Pada 22 dan 23 Februari, pihak sekolah telah menganjurkan program kem kepimpinan di Lagoona Resort.


22 FEBRUARI 2012, Rabu
Pergi ke sekolah, ada briefing sedikit pasal program ini. Tengok kertas kerja. Kami berada di bawah AJK Disiplin. Muallimah An jadi AJK Program rupanya. Ingatkan kami duduk bawah muallimah An. Tengah duk dengar pasal perjalanan program ini, muallim Sufian duk tanya pasal KBM. Maaf, bukan tak nak pergi tapi ada halangan lain (seperti yg dibincangkan semalam). Bagi je no hp dulu. Ada sedikit perkara yang dibincangkan dengan muallim.

Bertolak dengan muallimah An. Taklimat tentang program diberikan kepada peserta. Penghulu adalah Sirajul Munir manakala penghuluwati adalah Farhanim. Robiatul tolong tangkap gambar masa ni, ana dan Marsha sibuk memilih dan mengira barang amanah yang akan diberikan kepada peserta.

Dirikan khemah, makan, solat. Kami sentiasa memerhati segala kesalahan yang dilakukan. Waktu untuk modul 1, ice breaking, banin lewat 9 minit, banat lewat 8 minit. Takpe, biarkan dulu. Mereka semua dibekalkan dengan sehelai kertas yang perlu dilengkapkan tempat kosongnya. Contoh soalan, orang yang suka berpuisi _______. Maka, isilah ruangan tersebut dengan nama sahabat mereka yang suka berpuisi ataupun nama mereka sendiri. Ada banyak soalan ni. Salah satu objektif adalah untuk melihat sama ada kita kenal sahabat kita atau tidak. Selain itu, kita juga perlu meneliti semua kriteria tersebut, adakah semua sifat ini wajar dimiliki oleh pemimpin? (Suka soalan pasal suka makan budu, banin dan banat, adik-beradik rupanya)

Ada lagi ruangan pada bahagian bawah kertas yang perlu diisi. Ada 6 rows dan 3 columns. Kena tulis nombor kegemaran, anggota badan yang dirasakan penting dan binatang yang halal dimakan. Akhir sekali, tulis makanan kegemaran. Kemudian, mereka perlu mengajar cara memasak makanan kegemaran mereka. Apa yang ditulis sebentar tadi merupakan resepinya. Contohnya, masukkan 1997 gigi sotong dalam masakan.bla...bla..bla. Apa yang ingin diketengahkan adalah apabila kita disuruh atau diberi sesuatu tugasan tanpa mengetahui tujuan atau matlamat yang hendak dicapai, pasti hasilnya akan tidak menepati apa yang sepatutnya. Hancur. Nama aktiviti ini ialah Master Chef.

Masa ni, alumni ikhwah ada datang, diorang kata diorang stay sampai petang ni. Bolehlah minta tolong diorang uruskan banin untuk slot disiplin nanti.

Minum petang. Solat. Mathurat. Sambil itu, kami, AJK disiplin telah berjaya mencatat kira-kira 11 kesalahan dan sedang memikirkan denda yang berlainan bagi setiap kesalahan yang dilakukan.

Boleh musnahkan brg amanah (biskut) ketika berada di luar waktu LDK. Jgn rampas, jgn obvious sgt. Musnahkan kalau dia cuai. (Tersilap hntr kpd Izyan)

Tengok-tengok, alumni ikhwah balik. Muallim kata sebab diorang sibuk untuk menjual untuk projek LKD hijau. Takpelah. Nampaknya, terpaksa handle banin juga. Muallimah An datang ke arah kami, "Tengok ni, satu biskut berjaya dihancurkan."

Riadhah bermodul. Banat, Anis dan Syifa' menang. Muallimah Ifah baru datang, ketua AJK disiplin. Tibalah slot disiplin 1 yang tidak ditunggu-tunggukan. Dikendalikan oleh Marsha petang ini sebab muallimah baru sampai. Tak tahu apa yang dah berlaku sebelum ini. Wow, Marsha, ada gaya macam Sir Malik. Sesiapa yang barang amanahnya yang pertama telah rosak, kami berikan ranting kayu yang ditanda dengan marker.

Makan malam. Kendiri. Wah, masing-masing punya pakaian, smart-smart. Bak kata muallimah Ros, macam nak pergi temu duga. Maghrib. Tazkirah. Isya'. Sambil-sambil itu, bincang nak buat apa untuk slot disiplin malam ni.

Muallimah Ain ada tanya siapa yang ikut ke kembara dakwah nanti, pergi mana, Sabah ke Sarawak?

ana: Kalau banat, sebab 2 orang je kan, jadi dua-dua pergi Sarawak. Kalau ramai lagi, bolehlah bahagi separuh pergi Sabah, separuh pergi Sarawak. Lagipun ada sorang ni dari Hidayah JB, tapi tinggal kat Dungun. Dia pergi Sabah. Dah cakap dah dekat dia, kalau kena bentang kat sekolah, nak ajak dia untuk cerita yang Sabah punya.
m.ain: Oo..Memang dah pakatlah dengan dia. Dah bincang dari awallah maksudnya.
ana: Taklah. Mula-mula masa dapat borang tu, tak terfikir nak tanya dia sebab awal-awal tu diorang kata sorang je yang confirm pergi. Masa nak balik, tergerak nak tanya dia. Bagus juga dia pergi Sabah.
m.ain: Emm.. Betullah tu.

Modul 2, Kemahiran Berkomunikasi yang disampaikan oleh cikgu Fizam. Ada sedikit perbincangan dalam kumpulan.

Slot disiplin 2. Macam lari sedikit dari perancangan asal. Masa ni muallimah An pergi patahkan barang amanah. Mula-mula ana dan Marsha macam tak sanggup, "Macam kejam je." Akhirnya, kami buat juga tugasan kami. Memang slot ini menguji tahap kesabaran dan emosi mereka. Yang banat, ada 5 orang kami 'kerjakan' di luar dewan. Kami kekurangan tenaga untuk uruskan banin.

Akhirnya muallimah An buat konklusi daripada slot ini. Sebelum bersurai, kami letakkan syarat, salah seorang daripada peserta perlu serahkan barang amanah untuk menyelamatkan 4 orang banat yang masih berada di luar dewan. Ada seorang yang bagi rantingnya, maka Robi patahkan.

Ana dan Marsha pergi check sama ada air dah disediakan atau belum untuk minum malam. Muallimah Ros, "Dah siap dah. Untuk kita je takde apa-apa. Berlaparlah kita malam ni." Tak lama kemudian, Robi datang, "Ana dah buat kesalahan besar." "Kenapa?" "Yang dia bagi tadi tu yang tipu punya."

Kami bercakap sesama kami. Muallimah An, "Dah banyak kayu saya berjaya patahkan, ni yang 2 orang ni fail." "Banat dah simpan cepat-cepatkan lepas ada yang kena. Nak buat dekat banin, malulah, beza umur pun dekat je." "Betullah juga apa yang awak cakap tu." Robi frust. "Esok jagalah dia, nak balas balik."

Balik bilik, dengar sedikit taklimat untuk aktiviti esok. Tidur.


23 FEBRUARI 2012, Khamis
Bangun 4:30 pagi. Dalam tentatif, qiam pukul 5:00, nak tengok peserta datang ke dewan pukul berapa. Bagus, mereka awal kecuali 4 orang banin. Pukul 5:00 pagi baru kami pergi ke dewan. (Lapar) Qiam jama'ie. Solat Subuh. Mathurat. Tazkirah oleh Hakim. Arahan seterusnya daripada penghulu. Robohkan khemah. Muallim Nadhir dan muallim Qassim kena pergi sekolah hari ni.

Siapa yang barang amanahnya iaitu ranting pun sudah patah, kena cari siput dan perlu memastikannya hidup. Yang ni, diorang letak dalam botol. Ada yang baru je cari dekat laut, letak tepi dia sekeja je, terus Marsha ambil. Terdengar juga diorang bincang nak simpan barang amanah dekat mana. Tau dah lah.

Riadhah. Diorang kena tutup mata, ada seorang ketua kena beri arahan untuk sampai ke checkpoint yang disuruh (ada 2 je pun), setiap kali sampai ke checkpoint tersebut, kena tukar ketua. Bila dah sampai ke checkpoint terakhir, diorang kena berpatah balik melalui checkpoint-checkpoint yang lalu mengikut turutan. Objektifnya adalah untuk menunjukkan kepada kita, walaupun kita diberi amanah untuk menjadi AJK Program misalnya, tidak bermakna dia harus mengambil tahu pasal program sahaja semata-mata. Dia juga kena ambil tahu tentang AJK-AJK lain untuk memudahkan perjalanan program.

Sarapan. Modul 3: Dreams Island. Ana datang lambat sikit, mula-mula Robi yang jaga. Kiranya kami bergilirlah untuk kendiri. Datang-datang je dekat dewan, Robi, "Nti bagi markah dan komen." "Ha?!" "Nanti diorang bentang ni, nti bagilah markah untuk setiap kumpulan dan komennya. Jadi juri."

Terus telefon Marsha, "Marsha, cepat-cepat tolong ana. Tolong ana bagi markah untuk setiap group." Marsha ketawa, "Ok2." Bila nak bagi markah, kami berbincang, saling beri pendapat. Setiap kumpulan ada Perdana Menterinya. Kumpulan first dan second je tak sempat nak catat menteri-menterinya gara-gara nak fokus pada kertasnya (Duduk belakang masa ni, akhirnya, kami beranjak ke depan, baru puas hati).

Ini objektifnya, kata muallimah An,

"Apa yang cube ana nak tengok ialah bagaimana perbincangan antara banin dan banat berlaku. Bagaimana mereka mesti pandai bekerjasama dalam batas syariat. Kita taknak ada masalah komunikasi antara banin dengan banat kerana pimpinan sekolah kita terdiri dari banin dan banat. Kita mesti pandai menjaga pandangan, percakapan dan perasaan supaya tidak timbul masalah "hati" melalui urusan kerja."

Ni antara nama pulau yang diberi:
  1. Neverland
  2. Sweet Reality Island
  3. Pulau Hiperbolik
  4. EF Island
  5. Dreamland
  6. Anggur Island
Selesai pembentangan, boleh tanya soalan kepada kumpulan mereka. Kalau boleh nak tanya setiap kumpulan, tapi masa tak sempat. Bagi peluang pada orang lain. Sempat tanya 2 soalan untuk kumpulan Anggur Island je. Akhirnya, kami dapat putuskan pemenangnya.

Teruskan dengan perbincangan mengikut soalan yang diberi pada setiap kumpulan. Muallimah kata, sekarang bukan waktu LDK, jadi bolehlah buat apa-apa yang patut. 'Rampas' barang amanah. Robiatul tengah bersedia untuk jadi MC majlis penutup, jadi ana dengan Marsha je yang pergi mencari barang amanah yang tidak dijaga dengan baik. Siapa yang tinggal fail atas kerusi, kami buka, cari barang amanah. Memang cuailah tu kalau tinggal fail.

Tapi macam tak puas hati sebab banat je kena. Nampak ada ranting kayu depan sorang banin ni, dia duduk tepi Dean. Fikir macam mana nak ambil. Bila kami datang buat kali kedua, lepas dah tau cara nak ambil, dia dah sorokkan barang amanahnya itu.

Macam tak puas hati tak berjaya ambil yang Farhanim punya. Ingatkan Marsha saje buat-buat cakap dengan dia. Rupa-rupanya dia memang tak sedar barang amanah tu ada depan mata dia. Dush.

"Ana tak nampaklah dekat mana fail biru tu (dalam ni ada banyak biskut banin). Tadi ana nampak ada dengan Ikmal. Sekarang takde pun dengan dia." Marsha kata, "Ana rasa ana tau, bawah timbunan fail kertas tu." Elok masa kami pergi situ, takde orang pun jaga. Ada 3 orang banat je dekat situ. Buka-buka fail, wow banyaknya~ Kami kutip. Banat nampak jugalah nak cover. "Eh, tu biskut yang diorang makanlah." "Ye ke? Takpelah, kalau diorang nak makan, ambil yang lainlah." Cakap dengan Marsha, "Lagipun ni cap lainlah dengan yang disediakan untuk makan."

"Muallimah, tengok ni." Muallimah excited. Hancurkan. "Kenapa hancurkan, membazirlah. Kenapa tak makan." "Nti nak makan ke bekas-bekas tangan diorang?" "Tau Marsha ni. Logik gok sikit. Ntah ke mana-mana diorang bawa." *Sengih

Saat-saat akhir sebelum majlis penutup, nampak Farhah buka fail dia. Huh, ada ranting, kena hati-hati ni, takut dia sedar. Zup. Terus ambil cepat-cepat. "'Jahatnya' kak Syaza dengan kak Marsha ni..." (sila faham, ini loghat Terengganu) Majlis penutup.

Ada gimik jap untuk Najihah. Birthday dia.

Kami bersalam-salaman dengan peserta. Kami para AJK bebanyak memohon maaf. Masa salam dengan Farhah, "Habis dah barang amanah ana." "Maaf banyak-banyak, tapi kami ni pun kena jalankan tugas kami, amanah tu. Alah, nanti nti pun gitu juga kalau jadi AJK." "Betullah tu."

Oh ye, ada 3 orang peserta yang berjaya mempertahankan barang amanah yang pertama, biskut iaitu Ibrahim, Syifa' Zameran dan (siapa ye, lupa pula). Ingatkan Ibrahim punya biskut ada dalam fail tu juga. Rupa-rupanya dia letak dalam beg. Patutlah dia bawa beg umrah tu ke sana sini. *Ingatkan sebab memang habit adik-beradik kami suka bawa beg.

Baca resolusi peserta. Antara yang ana rasa setuju:
-Tahun depan buatlah program di tempat lain selain Lagoona.
-Banin kurang experience (takde AJK disiplin lelaki)

Banat lepas slot disiplin malam tu, nampaklah mereka macam serik/trauma/berhati-hati (tak tahu perkataan apa yang sesuai untuk describe).


Ps. Teringat kenangan menghadiri kem kepimpinan 2011 bersama sahabat-sahabat lain. (Ini yg berjaya dicatat, yg tidak dicatat di sini akan ku ingat senantiasa)

#Lately, suka bercakap dengan binatang.



Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

0 responses:

Berkatalah dengan akal dan jiwa, kerana itu anugerah Pencipta dan ternyata natijahnya akan lebih bahagia. ^_^

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2008-2017 Aisyah Ameelah ^_^: Kem Kepimpinan 2012
Design by a.a.ghariib