Followlah blog ini sekiranya berbaloi untuk difollow. Sebarang ulasan adalah amat amat amat amat diharapkan.

Cinta PALSU

12071435H
Bismillah,
Assalamualaikum W.B.T.

Pernah mengikuti program tarbiyyah sekolah untuk adik-adik banat form 1 dan sebilangan form 2. Seorang daripada 'produk MaUTaDi' (nama program tersebut) memberi pengisian pada hari kedua. Satu point yang disebutnya,
"Orang yang mengatakan dia cintakan mak ayah dia, tetapi dalam masa yang sama, dia melakukan dosa, tinggalkan yang wajib, cinta dia cinta yang palsu. PALSU."

Membuatkan diri ini terfikir...

Tak faham? Ana bawa satu lagi perbualan antara si abang (9 tahun) dengan si adik (7 tahun).

"Awak sayang baba dengan mama tak?"
"Mestilah sayang." Jawab si adik, kepelikan dengan soalan yang ditimbulkan.
"Nak tolong diorang tak?"
"Nak, nak." Jawab dengan bersungguh sebab tiba-tiba terasa macam anak solehah.
"Kalau sayang...jangan buat benda tak baik, benda wajib kena buat. Senang kata, jangan buat dosa. Nanti, diorang yang tanggung dosa kita (buat masa sekarang). Kesian mama dengan baba."

Lebih faham?

Seandainya benar-benar sayang kepada mereka, pasti mereka cuba sedaya upaya untuk mengelakkan daripada membuat maksiat. Itulah erti sayang yang sebenar dan ana kira, ini adalah tahap yang paling rendah. Sayang sesama makhluk, tidak kira, sama ada ibu bapa, adik-beradik, kaum kerabat, sahabat, bahkan sesiapa sahaja. Lebih baik apabila kita pula menyeru mereka kepada kebaikan.

Tahap yang lebih tinggi, sudah semestinya cinta kepada Allah dan kemudian kepada Rasul.

"Katakanlah: 'Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, nescaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu.' Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." [Q:3:31]

Sesungguhnya cinta kepada Allah itu bukan hanya pengakuan mulut dan bukan pula khayalan dalam angan-angan. Tetapi, ia harus disertai dengan keinginan dan kesungguhan untuk mengikuti Rasulullah, melaksanakan petunjuknya, dan melaksanakan manhajNya (peraturan/metode) dalam kehidupan. Iman bukan sekadar kalimah yang terucapkan, bukan sekadar perasaan yang tergetar dalam hati, dan bukan sekadar simbol-simbol yang dipapar. Tetapi, iman adalah taat kepada Allah dan RasulNya, dan melaksanakan manhaj Allah yang dibawa oleh Rasul.

Imam Ibnu Katsir pula menafsirkan ayat tersebut dengan mengatakan, ayat yang mulia ini menghukumi atas setiap orang yang mengakui cinta kepada Allah, tetapi tidak mengikuti jalan hidup yang diajarkan oleh Nabi Muhammad. Maka, orang yang seperti itu adalah berdusta, sehingga dia mengikuti syariat baginda dan agama yang dibawanya dalam semua perkataan dan perbuatannya.

"Katakanlah: 'Taatilah Allah dan RasulNya. Jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang kafir." [Q:3:32]

Imam Ibnu Katsir berkata, "Maksudnya, jika kamu menyelisihi perintahNya, maka ayat ini menunjukkan bahawa menyelisihi Allah (dan RasulNya) dalam menempuh jalan hidup adalah kufur. Allah tidak menyukai orang yang bersifat demikian, meskipun dia mengaku dan menyatakan dirinya cinta kepadaNya.

Dua ayat di atas merupakan sebuah ayat pendek yang menetapkan hakikat iman dan hakikat agama, serta menetapkan perbezaan yang pasti antara iman dan kufur dengan sejelas-jelasnya dan tidak mengandungi kesamaran lagi.


Perlu sentiasa muhasabah dan disertai dengan tindakan.

Kadangkala hairan dengan manusia yang mengakui sayang kepada ibu bapa, cinta kepada Allah dan rasul, tetapi tidak jaga solat, aurat tidak ditutup, pergaulan dengan ajnabi tidak dijaga dll. Kemudian, sibuk nak mencari 'imam' untuk membimbingnya berubah atas nama cinta kepada bakal suami. Apakah? Banyak lagi alternatif lain untuk berubah. Bahkan dalam pencarian 'imam' itu, ramai yang menggunakan jalan-jalan yang salah. Selama ni tidak sayangkah kepada ayah dan saudara lelaki yang akan turut menerima natijah atas perbuatan mereka? Dan sekiranya benar-benar cinta Allah, perlukah tunggu bakal suami atau bakal isteri untuk berubah? Hmm...berfikir. Ramai yang suka membuat sesuatu dengan nama islamik.

Kadangkala pelik juga bilamana orang lebih sayang orang lain berbanding keluarga sendiri.

Ps. Nak menaip juga bila tengok orang semua update pasal hari ibu.


Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

0 responses:

Berkatalah dengan akal dan jiwa, kerana itu anugerah Pencipta dan ternyata natijahnya akan lebih bahagia. ^_^

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2008-2017 Aisyah Ameelah ^_^: Cinta PALSU
Design by a.a.ghariib