Followlah blog ini sekiranya berbaloi untuk difollow. Sebarang ulasan adalah amat amat amat amat diharapkan.

Hari Kokurikulum dan LEADERS

Setelah beberapa hari menyepi, ana ingin berkongsi cerita tentang hari kokurikulum dan program LEADERS (bukan KRJ) yang dianjurkan oleh pihak sekolah.

22 Julai 2010, Khamis
Pada pagi harinya, kami ada perhimpunan pagi seperti biasa. Tazkirah pada hari ini disampaikan oleh Marsha yang berkisarkan tentang dakwah. Memang dakwah tidak akan terlepas daripada tohmahan, fitnah, umpatan, celaan dan sebagainya. Memang akan ada golongan yang menentang dakwatuna. Kerana itulah, sekolah sentiasa menyediakan program tarbiyyah untuk mempersiapkan para daie yang berkualiti, yang teguh dengan dakwahnya. Atas sebab itulah kita katakan tarbiyyah bukan untuk orang yang manja dan tarbiyyah itu bukan mudah.

Kemudian, setelah selesai membaca mathurat, semua ahli kelab menyiapkan dan menghias kawasan masing-masing. Kemas kelas sekejap. Dalam pukul 9:30 pagi, semua pelajar SMI dikehendaki untuk berkumpul di musolla, ada 2 ceramah. Ceramah pertama, berkaitan dengan Palestin yang disampaikan oleh muallim kita, alumni kita dan abang ana.^^ Muallim Irfan dan dibantu oleh sahabatnya, Akh Munzir. Walaupun kebanyakan daripada isinya sudah diketahui tetapi manusia perlukan peringatan selalu kerana manusia itu pelupa.

Apa sumbangan anda?


  • Sebarluaskan mesej al-Aqsa dalam bahaya melalui risalah dan artikel, menganjurkan pameran, kempen selamatkan al-Aqsa, ceramah, penulisan dalam media, penulisan lirik lagu, edarkan poskad, penyiaran dokumentari Palestin, menulis novel, program sembang Palestin dalam media, pembikinan filem dan drama dan banyak lagi.
  • Utamakan produk Negara. Boikot produk Israel dan Amerika.
  • Menghulurkan derma ikhlas untuk kebajikan dan keperluan rakyat Palestin dan Masjid al-Aqsa.
  • Berdoa untuk kesejahteraan para pejuang umat dan rakyat Palestin yang diuji.

Kelemahan Umat Islam sekarang:
  • Tidak kaji sejarah umat Islam.
  • Tidak buat perancangan dengan teliti.
  • Malas.
Baca selanjutnya di Info Semasa..

Ceramah kedua disampaikan oleh Pakcik Zameran tentang iKRAM. Lebih kurang pukul 11:30 pagi adalah waktu rehat 'pagi'. Kemudian, bergegas masuk ke dalam kelab masing-masing. Ana, kelab keusahawanan. Semua sedang sibuk membuat persiapan. Buat air, donat, kuah rojak, kek batik, pisang coklat, waffle dan lain-lain. Pendek kata, lihatlah gambar di atas yang menjelaskan segala-galanya (ye ke?)

Antara permainan yang disediakan ialah teka bilangan gula-gula, potong kulit epal paling panjang, teka rasa, hias donat dan cabutan bertuah. Setakat yang ana tahu, sorang je yang berjaya mendapatkan hadiah untuk cabutan bertuah dengan nombor 013. Itulah dia naqibah ana, Muallimah Yong dan hadiahnya disampaikan oleh Ikmal Haziq.

Waktu kemas semula bengkel yang telah digunakan oleh kelab kami, muallimah An bagi kami, ahli kelab keusahawanan, ambil barang secara percuma. Ambil pisang coklat, beri Kak Humaira', dia nak pergi KL, ambil pelajar Indonesia. Hadiah yang lebih, dijual. Beli bantal kecil, RM 3.00. Pergi duduk di bangku depan asrama sebentar sambil menikmati aiskrim. Nampak Ust. Idris macam nak pergi ke tapak perkhemahan mukhayyam. dup. dap.

Kendiri, solat Asar, baca mathurat, kemudian, pergi siapkan fizik dengan Izyan. Tak sempat semalam. Sambil buat fizik, nampak banin sekejap-sekejap lari dekat koridor. Bawa framelah, tualalah, macam-macam, tak tahulah main apa. Lepas siap kerja fizik, sambung PQS, kemudian, kemas kelas lagi sekali. Sekejap sahaja banin buat sepah. Takpe2.

Dalam pukul 7:00 malam, turun untuk makan malam. Solat Maghrib dan berkumpul dalam keluarga daie. Duduk dekat depan asrama banat, kumpulan Wafaa'. Berbincang tentang salam dan beberapa lagi topik yang lain. Solat Isya'.

Program diteruskan dengan slot ISK oleh Akh Sufian. Dalam pukul 11:00 malam, slot ini tamat buat malam ini dan akan bersambung pada esok hari. Supper dan zzz.

23 Julai 2010, Jumaat
Kringgg... Oh, dah pukul 4:25 pagi. Bersiap dulu sebelum kejut yang lainnya. Tiba-tiba kedengaran pintu di sebelah banin dikuak dan microphone diketuk, banat yang lain terus bersiap cepat-cepat. Qiamullail. Ajak buddies ana duduk tepi ana. Senang nak cucuk kalau dia tidur..hehehe.. Solat Subuh, baca mathurat.

Kemudian, ada nasyid, time ni, semua bersemangat. Bingkai kehidupan + gayanya. Diri depan buddies ana. Asyik dengan buddies saja, kenapa? Nak qada' balik waktu busy, yang mana tiada masa untuk duduk bersama buddies ana sebelum ini. Buddies itu amanah dari pihak sekolah. Kami saling menyokong. Kemudian, sambung sikit ISK. Duduk dengan buddies lagi. Dalam pukul 7:35 pagi, berhenti seketika untuk kendiri dan makan pagi.

Sebaik sahaja keluar dari tandas,

Wafaa': Kenapa dengan jari nti tu?
Ana: Eh, berdarah lagi? Kena ____.. (memalukan saja)

Makanlah guna sudu. Tunjuk dekat buddies ana. dia kata dia tak boleh tengok darah. Tapi ni, sikit je pun.^^ Sambung ISK pada jam 8 lebih sehinggalah jam 10:30 pagi.

Jangan jadi manusia robot!

Adakah kau lupa?

Kemas-kemas tempat penginapan dan bawa turun kerusi ke kantin untuk program Ahad ni. Tunggu punya tunggu. Tak datang-datang. Tinggallah beberapa orang pelajar asrama dan ana, Marsha, Kak Zubaidah. Makanan baru sampai, keropok lekor. Makanlah sesama kami. Dalam pukul 12:00 lebih, Makcik Fadilah pun datang. Balik dengan Marshalah.

-11-sya'aban-1431h-

Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

0 responses:

Berkatalah dengan akal dan jiwa, kerana itu anugerah Pencipta dan ternyata natijahnya akan lebih bahagia. ^_^

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2008-2017 Aisyah Ameelah ^_^: Hari Kokurikulum dan LEADERS
Design by a.a.ghariib