Sekiranya anda berminat untuk mengetahui apa-apa berkenaan dengan blog, bolehlah pergi ke Bloggers Tutorial ^_^
Followlah blog ini sekiranya berbaloi untuk difollow. Sebarang ulasan adalah amat amat amat amat diharapkan.

Corrosive

Alhamdulillah, sekarang banin kelas kami semakin rajin dalam bab mengemas kawasan mereka dalam kelas. Semalam, masuk-masuk kelas, nampak kerusi mereka semua diangkat ke atas meja. Rupa-rupanya menyapu kelas. Bagusnya! Bersih sangat!

Tapi,
hari ini, tak nampak banin menyapu kelas. Oh ye, tangan mereka sakit hari ini. Takpe lah, hari ni, banat sapukan satu kelas.

Kenapa ana kata tangan diorang sakit?
Eh, lupa pula tajuk atas tu.

Alkisahnya.....
Waktu kimia, kami belajar tentang electrochemical series. Banin buat satu eksperimen, banat pun buat satu eksperimen, eksperimen yang berlainan. Bila dapat solution tu, tanya muallimah,

"Bahaya tak muallimah? Solution apa ni?"
"Tak, tak bahaya. Ni, nama dia, Argentum Nitrate."

Kami dengar tak bahaya, kami tak kisahlah kalau kena sikit-sikit pada tangan kami. Kan tak bahaya katanya. Macam mana entah, test tube kami tak diisi dengan penuh. Tapi, kami tak cuba pula untuk penuhkannya sebab kami dah ulangnya untuk kali kedua. Ingatkan ia tidak mempengaruhi eksperimen.

Kemudian, muallimah suruh banin tolong buat yang banat punya sampai penuh test tube tu. Banin pun buatlah dengan penuh semangatnya. Sekali, tertumpah. Yang kami nampak, Hanifuddin dia sapu, lap guna tangan dia je. Tangan banin-banin yang lain ada juga kena solution ni, tapi macam tak kisah sebab muallimah kata tak corrosive.

Dipendekkan cerita, bila dah siap pasang apparatus tersebut, ada banin tanya lagi sekali,

"Pedihnya, muallimah, betul tak benda ni tak corrosive?"
"A'ah, benda ni tak corrosive. (Fikir) Eh, benda ni corrosivelah..corrosive, cepat-cepat basuh tangan siapa yang dah kena tu!"

Kami hanya melihat dan mendengar sahaja kekalutan mereka. Banin kata jadi warna birulah, tu lah, ni lah. Kami yang duduk di belakang teringin nak tengok rupa tangan bila dah kena Argentum Nitrate. Tak lama kemudian, teruskan sikit lagi waktu pembelajaran kami. Tengah-tengah belajar, Afif main tangan ana. Ana terperasan sesuatu pada tangan ana.

"Eh, sejak bila pula ada ketuat dekat sini nih? (monolog) Eh, kat atas ni lagi banyak. Afif-afif, tengok ni. Eh, kat tangan nti pun ada lah. Kita kena juga ke?"
"Tak lah, ni benda lain."
"Tengok tu, kan sama warna dia macam dekat tangan banin tu."
"A'ah laa. Macam mana ni?"
"Marsha, kita pun kena juga lah! (Pusing belakang) Cuba check tangan masing-masing, kita dua orang pun kena jugak."

Beritahu muallimah. Mula-mula 3 orang je. Waktu fizik, banin bawa masuk ais dalam makmal. Letak dekat tangan mereka. Masa ni, ada lagi 4 orang banat yang baru ada tindak balas pada kulit mereka. Waktu aqidah, muallimah Azlinda nak bawa banin-banin ke klinik sebab katanya rasa kebas-kebas. Balik dari klinik, banin bagi sebotol losyen rasanya kepada banat.

Lama juga benda ni mengambil masa untuk hilang sebab logam. Argentum ialah silver dalam bahasa mudahnya. Sementara ini kena bersabarlah. Nampak banin, asyik bawa sorok tangan dalam poket seluar.

Doa-doalah tak ada apa-apa. Semoga cepat sembuh, terutamanya banin.

Banin yang ana tahu, Anwar, Fathi, Hanifuddin, Izzat, Mujahid dan Syafiq.
Banat, Adrina, Afif, Amalina, Sara, Syaza, Syifa' dan Wafaa'.

Banat yang lain tak kena sebab yang lain pegang bateri. Tapi, pelik juga Adrina tak buat apa pun, dia duduk agak jauh daripada bahan-bahan tersebut tapi kena juga. ??? Amalina dengan Syifa' siap main lagi (sebelum tahu benda ni corrosive). Banin pula, bukan semua yang tolong buat ni. Tapi, bila fikir-fikir balik, kalau banat buat betul-betul, mesti tangan banin takkan jadi begitu teruk. Tapi, dah kata benda nak jadi, jadilah. Banat bebanyak minta maaf.Ujian untuk 4 Nasaie, sains tulen. ^_^

Macam-macamlah 4 Nasaie ni.. Ujian mengajar kita!

-21-sya'aban-1431h-


Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

5 Comments
Comments

5 responses:

  1. pembetulan,
    asakir xterlibat.
    pada zahirnyew tangan die xubah seperti kami
    kerana itu adalah hasil karya beliau sendiri.
    beliau sanggup menconteng 'arang' di tangan sendiri menggunakan pen hitam berdakwat cair.dek berasa rugi tidak terlibat sama.harap maklum.heee..

    ReplyDelete
  2. @wasabi_lemonz
    Oh ok, terima kasih atas pembetulan. Mmg setahu ana, ana x nmpk pun dia kena tp, banat2 yg lain kata diorg nmpk tgn Asakir hitam. So, ingatkan kena juga.
    Semoga semua yg terkena logam ini cepat sembuh. Sementara ini, nmpk tgn banin mcm pakai inai. Kena bersabarlah buat masa ini.

    ReplyDelete
  3. Esok, genaplah seminggu...
    Skrg masih tak hilang kesan Argentum Nitrate ni..

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah, dah hilang Argenum Nitrate semalam. Tepat pada masanya...^^

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2008-2017 Aisyah Ameelah ^_^: Corrosive
Design by a.a.ghariib