Sekiranya anda berminat untuk mengetahui apa-apa berkenaan dengan blog, bolehlah pergi ke Bloggers Tutorial ^_^
Followlah blog ini sekiranya berbaloi untuk difollow. Sebarang ulasan adalah amat amat amat amat diharapkan.

Mukhayyam LKD3 [3rd day]

17031433H
Assalamualaikum W.B.T.

Kalau tak nak baca di sini, boleh baca yang ini > Baca sini.
Sambungan daripada Persediaan ke LKD 3,
Sambungan daripada Mukhayyam LKD3 [1st day]
Sambungan daripada Mukhayyam LKD3 [2nd day]

Bangun untuk hirosah. Aimi kata, "Apa kata, kita yang jaga kat khemah ni, bahagi masa." Maka sudah tentu kami bersetuju. Sambung tidur di luar khemah, sebab kumpulan 1 pula nak tidur. Oleh sebab keletihan, tidur je atas tanah, kepala beralaskan beg. Pada jam 1:30 pagi, kami pun hirosah. Kena jaga unggun api bersama Maryam dan kak Madihah. Sambil-sambil tu, kena tadarus al-Quran. Masa dikejut, tiba-tiba Aimi pakaikan wisel pada ana. Dia terangkan apa yang perlu dibuat.(agak mamai)

Ahli kumpulan ana yang lain jaga di pos kawalan, atas batu berhampiran tempat solat. Gelap. Bak kata Afif, "Seperti semut yang hitam, di atas batu yang hitam, pada malam yang kelam." (Maksud ikhlas sebenarnya) Jam 2:00 pagi, kejut kumpulan 3. Baru kami dapat merasa tidur dalam khemah secara proper walaupun berhimpit^^

Qiam jamaie. Mathurat. Nurin dah balik sebab kakinya tercedera, ditemani oleh Aimi. Sedikit tazkirah pendek pagi ni. Kemudian, kami berkemas untuk balik ke pangkalan asal kami.

Robi: Bila balik PQS?
Ana: Heh, PSI lah. (singkatan utk Pusat STAM IKRAM)
Maryam: ^.^
Marsha: :D

Syifa' cakap perkataan apa ye, lupa lah pulak, apa yang pasti, perkataan Terengganu.

Adilah: Bagus, dah maju ke tahap ketiga.

Sarapan. Roti+tuna+separuh bahulu. Sambil makan, diorang tanya bilangan adik-beradik. Kak Madihah, 8 orang. "Campur abang ipar, 9." Ni, adik kak Najihah lah ni. Kak Izyana macam terpinga-pinga sekejap. "Abang ipar 9 orang?" "Bukanlah, campur abang ipar, jadi 9 orang." "Adik-beradik dia pun baru 8 orang, macam mana pulak abang ipar boleh jadi 9?"

Minum air sungai. "Biasa kalau orang kampung, dia tak bagi kita minum air sungai." "Kenapa?" "Sebab dekat situlah tempat diorang qada' hajat." "Nabi kata air sungai air mutlak, hampa nak ikut sapa?" Tu dia, bila kak Madihah mula bersuara, menceriakan keadaan. Berkemas.

Perjalanan balik memakan masa 30 minit. Selesaikan wajibat, takbir 1000x, tasbih 1000x, tahmid 1000x. Indahnya berjalan pada pagi hari, tenang...

Sampai di pangkalan, letak barang-barang kumpulan. Berkumpul. Diberi tahu tentatif berikutnya. "Lepas ni, boleh mandi sungai. Akhwat di sebelah sana, ikhwah di sebelah sini. Bukan apa, ikhwah bolehlah nak berenang kalau mandi kat sebelah sini. Buat muhasabah, masa majlis penutup, ketua/wakil kena cakap apa yang antum dah muhasabah. Pukul 11:00, berkemas dan bersiap untuk majlis penutup. Lepas zohor, dalam pukul 3:00, kita bertolak balik ke sekolah, naik bas."

Maka, semua dengan wajah riang ria, berasa teruja kerana dapat mandi sungai. Hana suruh kami maklumkan pada yang pegang jawatan dalam organisasi dan wakil setiap kawasan, meeting akan dijalankan pada 10:15 pagi.

Sejuk~ Pergi sebarkan pasal meeting. Ana dan Marsha 'panjat' ke kawasan yang lebih atas, pergi ke Aimi, kak Madihah, kak Kam dan kak Hanifah. Riuh. Diorang kena naik awal untuk meeting. Kami pun turun semula. Cadangnya nak naik pukul 10:30.

Pergi dekat Robi, Hazirah, Farhana, Syifa' Hatta, kak Chik, Fida', Maryam, Nadiah, Adilah and so on. Kami 'singgah' banyak tempat. Main sekejap. Main pasal loghat negeri, ada kelantan, terengganu, utara, perak. Salah, kena 'simbah/baling' air. Fida' bagi perkataan senang-senang je, habis dia yang disimbah air. Sekali, kak chik tanya kami maksud labun (cakap kosong). Semua kelu, tak tau. "Marsha, cepat jawab, nti kan kampung Perak." "Ana tak tau sangat bahasa Perak." Semua disimbah kak Chik.

Robi, Hazirah, Farhana dll nak naik dulu. Zalilah memang awal-awal lagi dah naik sebab nak pergi meeting. "Jom naik." "Tak pukul 10:30 lagi." "Tu duk menggigil pun tak mau naik lagi?" Terus berhenti menggigil. Farhana cakap sesuatu, tapi tak dengar. Pergi dekat dia, rupa-rupanya, dia minta tolong basuh botol-botol dan tin-tin untuk kitar semula. Panggil Marsha, Adilah, Maryam dan Fida'. Ajak tolong sama.

Kelakar melihat gelagat Adilah sepanjang kami membersihkan botol-botol dan tin-tin tersebut. Nak dekat pukul 11:00, kami pun siap dan naik untuk bersiap ke majlis penutup nanti.

Hari ni banyak duduk di dorm Marsha. Bersama kami ada Naimah, Khadijah, Aisyah, Nurin, Syahirah, Fida' dll. Solat.

[kredit to hazirah]

Majlis penutup telah tiba. LKD3, "Meraih Ukhuwwah, Menuntut Amal, Melakar Sejarah." Nasyid-nasyid perjuangan dialunkan, 4 buah lagu, lagu IKRAM, 3 lagi, lagu tema setiap batch LKD.

Kemudian, ketua-ketua kumpulan berucap di depan, diikuti Amir dan Amirah, fasi serta murabbi. Semua yang ditulis di bawah ini adalah ringkasannya,

"LKD3 wadah perjuangan dakwah."

"Semoga kita sentiasa hadir dengan jiwa yang baru, semangat yang jitu, matlamat yang satu, bersama bergandingan bahu untuk menjadi kader du'at yang padu." -Aimi-

"Orang yang mengikuti jalan dakwah, dia tak bawa hati dia sorang2, tetapi juga hati sahabat2nya."

"Pemimpin yang hebat datang dari rakyat yang hebat."

"Berilah peringatan, sesungguhnya kamu pemberi peringatan. Nahnu da'ie qabla kullu syai'. Peranan dakwah mesti kita ambil." -ustaz Idris-

"Sekali kita telah melangkah kaki, tetapkanlah kaki antum di sini. Janganlah berpatah balik." -kak Izyana-

"Ukhuwwah tidak mengenal usia. Yang mengikat ukhuwwah kita adalah iman." -ustazah Normah-


Majlis diteruskan dengan ucapan oleh Ust. Rosli.

"'Aku tidak berminat untuk menulis buku-buku besar. Tetapi aku mahu membina generasi-generasi muda.'-IHAB- Kita adalah generasi musleh, yang berbuat kebaikan dan mengajak orang kepada kebaikan. Jagalah 4 perkara/permata iaitu akal, agama, malu dan amal soleh. Ada 3 bentengnya, yang perlu dijaga, masjid, zikrullah dan tilawatulquran. Kami meletakkan target untuk dicapai - 80% penduduk M'sia=Islam. MARI MELAKAR SEJARAH!"


Ustaz ada cerita pengalamannya mengajak orang ke arah Islam. Subhanallah~

Setelah habis majlis penutup, kami menunaikan solat Zohor, seterusnya, sesi bersalam-salaman. Masa ni baru jumpa dengan semua orang. Moon asyik tanya, "Nama apa ni? Marsha eh?" Dekat sini pun ada juga rupanya orang tertukar nama kami, ingatkan dekat sekolah je.

Berjalan kaki untuk ke bas. Ramai yang pergi beli air di warung tepi jalan. Maryam, "Syaza, nah, ni air bertenaga nti."(tumpang beg dia sblm ni) Ada yang kata haus, so, offer air tu. Sahabat-sahabat dari al-Islah pun kata, "Sedap juga kalau minum air ni dengan ais." Cadangan diterima. Dia pun pergi beli ais dekat warung tersebut. Tuang air 100plus ke dalam plasik. Nikmat, share2.

Naik bas.

Maka, dengan itu, tamatlah program mukhayyam LKD3'12. Namun, perjalanan kami tidak terhenti setakat itu sahaja...


Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

1 Comments
Comments

1 responses:

  1. haha..
    pqs?ngarott ...
    hebat nti,
    ana x ingt dah kott
    lkd ni .. klo nak post,
    post trus mase lps lkd la kott
    mase tu fresh
    lps tu refresh balek la jwb nyee

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2008-2017 Aisyah Ameelah ^_^: Mukhayyam LKD3 [3rd day]
Design by a.a.ghariib