Sekiranya anda berminat untuk mengetahui apa-apa berkenaan dengan blog, bolehlah pergi ke Bloggers Tutorial ^_^
Followlah blog ini sekiranya berbaloi untuk difollow. Sebarang ulasan adalah amat amat amat amat diharapkan.

Persediaan ke LKD 3

08031433H
Assalamualaikum W.B.T.
Kalau tak nak baca di sini, boleh baca yang ini > Baca sini. (Cepatnya dia tulis)
Baca pasal usrah minggu lepas di sini.

Maryam 30-01-2012 19:57
Salam. Nti, tulis blog x? Marsha kte ad cite menarik.:)

Me 30-01-2012 20:06
Ye ke. Hmm.. Blm lg, tgh fikir nk wat dlm satu post ke, atau nk wat 1 hari 1 post. Nti rasa? Yelah, 1 hari je pun dah ada mcm2 cerita, mcm2 pengisian kan.

Maryam 30-01-2012 20:58
Klu buat satu2, berat x? Ana rasa cm satu2..

Me 30-01-2012 21:01
Ok. Ana fikir mcm tu jg.

Maryam 30-01-2012 21:03
Dah nak post ke? Nak baca!!

Me 30-01-2012 21:09
Boleh baca esok kot. Malam ni tak tau menaip sampai pukul berapa.

Walhal, hari ini baru start menulis. Hal ini kerana laptop ini diambil alih oleh kedua orang tua ana yang mahu melihat fb anaknya, teruja nak tengok wall abang ana. Depa jumpa dengan Syeikh Yusuf al-Qardhawi, Dr Hafidzi dll. Macam Mimpi!
Link
Masa tengah bulan Januari, Marsha diamanahkan oleh ustaz untuk memaklumkan hal berkenaan LKD kepada semua akhawat sebatch. Tapi, tidak semua nombor yang ustaz beri itu dapat dihubungi, mungkin nombor lama kot. Maka, Hazimah menyebarkan berkenaan LKD di fb. Rata-ratanya memberi jawapan positif pada awalnya. Ana pun sms pada Zalilah dan Izyan (diorg masih takde fb masa ni).

Kita mulakan daripada hari membuat persiapan ya. Pada hari Isnin yang lalu, beberapa perbincangan mengenai LKD 3 telah dibuat bersama sahabat sebatch. Tanya juga abang ana sikit-sikit pasal LKD ni. Baru dapat tahu, sikit je orang yang boleh pergi. Ada yang memang nak pergi, tapi ditarik nikmat kesihatan (Nurul), ada 2 orang akhawat yang maknya sakit (Iera, Nasyitah), yang lain ramai yang bekerja, ada juga yang tak tahu sebab apa. Hmm... Teringat, ramai akhawat LKD 3 kata, "Sebenarnya, Allah yang pilih kita, walaupun mungkin kita rasa ada lagi sahabat kita yang lebih hebat kepimpinannya, pandai bercakap, pendek kata, yang lebih layak pada pandangan kita. Tapi semuanya, atas kehendak Allah."

"Berjihadlah kamu pada jalan Allah, (dengan) sebenar-benar jihad. Dia telah memilih kamu, dan Dia tidak menjadikan untuk kamu dalam ad-deen suatu kesempitan. Milah (agama) bapa kamu Ibrahim. Dia yang telah menamakan kamu Muslimin dari dahulu, dan dalam (al-Qur’an) ini, supaya rasul itu menjadi saksi atas kamu, dan kamu menjadi saksi atas sekalian manusia. Maka dirikanlah solat, dan tunaikanlah zakat, dan berpegang teguhlah kamu kepada Allah. Dia adalah Pelindung kamu, maka Dia Allah adalah sebaik-baik Pelindung, dan sebaik-baik Penolong." [al-Hajj, 22:78]

Sedang kami berchat pada hari Selasa, bincang pasal LKD, Robi pun cakap, ustaz Idris datang ke rumahnya bersama Syafiq untuk hantar borang LKD. Tak lama kemudian, dapat message, diorang letak borang dekat dalam peti surat dah. Ingatkan ustaz pergi rumah orang Kemaman je, tengok-tengok, sampai ke Kerteh ustaz pergi. Ustaz pergi rumah Yakan, Zalilah dan Hazirah bersama Syafiq dan Izzat.

Rupa-rupanya, ustaz cakap macam ni,
"ana datang rumah antum ni nak tengok kesediaan buat kerja da'wah. mana yang bagi banyak alasan, mana yang bersedia daripada awal. semua ana nilai." - Ustaz Idris -

Keesokan harinya kena hantar borang di sekolah. Maka, kami bercadang untuk habis kerja awal dan pergi ke sekolah pada jam 2:00 petang. Tapi hari ni macam tak ada banyak kerja pun. Ustaz telefon Robi, tapi dia tak perasan. Jadi, Robi pun telefon semula ustaz dengan menggunakan hp Izyan (hp Robi habis kredit), ustaz tanya pasal borang, bila nak hantar. "Syaza pun ada dekat sini juga." "Nanti ana telefon balik, nti bagi ana cakap dengan Syaza."

"Assalamualaikum." "Waalaikumussalam wa rahmatullah. Nti pergi tak? Dah isi dah borang?" "Pergi, dah." "Dah tandatangan?" "Dah." "Bila nti nak hantar." "Ingat nak hantar pukul 2 kat sekolah, sekali dengan Robiatul, nape? Ustaz takde ke?" "Ada je. Ana nak cari tiket bas ni" "Oh, ok." "K right, ana nak tahu berapa orang pergi, nak fikir pasal pengangkutan."

Maka, kami pun berjalan di bandar, ana nak beli selipar. Robi nak cari kasut crocs. Survey kedai-kedai kasut yang ada di bandar ni. Robi pun kata, ustaz kabo nak datang sini, ambil borang dan duit untuk bayar tiket bas. Tengah-tengah lintas jalan, "Eh ustaz." Semua macam terhenti tengah jalan, sambil mengecilkan mata untuk fokuskan pandangan. "Jom, jom, lintas jalan dulu, jangan berhenti tengah jalan." Kami pun hantar borang pada ustaz. Tanya segala benda yang kami musykilkan.

Ustaz tanya juga Izyan kenapa dia tak datang. "Eh, bagi ana nombor nti." "Nanti ana miss call." "Alright." Fikir-fikir balik, baik sms je terus. Dalam hp ana ni, penuh je nombor muallim, muallimah, ikhwah akhawat krj/sekolah dll, maklumlah, ni hp lama abang ana. Lepas ustaz pergi, terjumpa ikhwah sebatch, ada 4 orang jalan-jalan kat bandar. (Sehabis daya mengelak, 3 kali kot, nyaris bertembung)

Me 25-01-2012 12:11
Ni syaza.

Ust Idris 25-01-2012 12:11
Tq

* * * * *

Kami tetap ke sekolah untuk berusrah. Kali ni, tak gabung lagilah dengan ahli baru, berkumpul dengan ahli lama je. Lagipun, barang semua tak kemas lagi, yang PLKN pun balik esok. Di sekolah, naik-naik tangga, jumpa ustaz lagi. Ustaz suruh berkumpul di sekolah jam 6:00 petang esok.

Seperti biasa, pergi library dulu sebab nak jumpa Marsha, tengok-tengok dia keluar. Maka kami duduk dengan muallimah Zuliana. Guru-guru tengah pening pasal markah koko batch kami. Muallimah Ain pun ada juga. Jumpa muallimah Azlinda di bawah, tolong apa yang patut, mengangkut kotak-kotak yang orang bagi untuk makmal.

Dalam usrah, muallimah ada cerita sikit-sikit pasal rancangan kat tv yang bermanfaat. Tanya kami pasal LKD, pasal STAM pada Khadijah dan pasal PLKN pada Wafaa' dan Mardhiyyah. Khadijah kata, dia periksa 20 kertas. Wafaa' dan Mardhiyyah pun ceritalah apa yang mereka lalui sepanjang PLKN.

Berbincang pasal dakwah. Muallimah pun ada bagi cadangan cara nak dakwah di PLKN. Wafaa' masuk geng surau. Dia ceritalah macam-macam. Ada juga kalau orang nak tahu apa-apa, diorang rujuk pada Wafaa'. Mardhiyyah pun boleh tahan juga ceritanya. Ramai yang menjadikannya tempat rujuk. Ada yang beragama lain, turut bertanya tentang Islam. Subhanallah.

Ada yang beragama Kristian, dia selalu bawa bible bersamanya. Maka, Fatimah pun turut membawa tafsir al-Quran bersamanya. Dia test-test juga baca tafsir. Mardhiyyah kata, ada sorang peserta tu, dia selalu juga buat kuliah lepas solat, tapi dia banyak buka kepada soalanlah, kalau ada orang nak tanya. Katanya, orang tu cara penyampaiannya ala-ala Ustaz Azhar. Ramai jugalah yang berasa senang dengan penyampaiannya itu.

"Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, dan beramal yang salih, dan berkata: 'Sesungguhnya aku daripada (golongan Muslimin (orang yang berserah diri).'" [Fussilat, 41:33]
* * * * *

Hari Khamis telah tiba. Sms pada sahabat-sahabat yang akan pulang ke PLKN, Selamat melapor n berPLKN~ Kepada Mardhiyyah, lain sikit bunyinya, Selamat melapor n bercuti~(Dia dpt cuti utk ke kenduri kakaknya di negeri9)

(maafkan kami, tak guna bahasa standard)
Wafaa' 26-01-12 14:55
Malasnya..nak balik je rasa..nti pun selamat berPLKD..

Me 26-01-12 14:56
Ek mu. PLKD pulak, LKD je lah. Tau lah hang suka PLKN.haha Bulan 4 n bulan 5 ada lagi LKD kalau nak ikut.

Fatimah 26-01-12 14:57
Tq. Doakan kami agar sentiasa bersabar dan berjaya mengharungi segala rintangan yang mendatang :)

Me 26-01-12 14:58
InsyaAllah^^

Wafaa' 26-01-12 15:00
Ala sama je.. baru sehati sejiwa... kalau ada peluang, insyaAllah, ana boleh join korang...

Me 26-01-12 15:01
Saje je. Yeay, bestnya.

Wafaa' 26-01-12 15:06
Sedia dah ke nak gi? Berapa orang yang gi?

Me 26-01-12 15:11

Kul 6 kumpul kt sek. Bnt 5 org, ana, lah, marsha, robi n zirah. Bnn dgr2, 7 org, semua mt02.

Wafaa' 26-01-12 15:16
Mantopla..buat yg terbaik tau..

Me 26-01-12 15:18

Org PLKN pun lg mantop. Dah jumpa dgn org luar kan.

Wafaa' 26-01-12 15:20
Yelah..mcm2 ragam ade..klo xkuat mmg ana x tahan..doakan ana di sini!!

Me 26-01-12 15:21

Sentiasa

Mardhiyyah 26-01-12 16:56
Assalamualaikum. Ana otw ke cherating nak melapor. Doakan ana n fatimah...jazakillah =)

Me 26-01-12 16:58

Ok. Doakan kami juga.


Maka, ana ke sekolah dalam 5:40 petang bersama Robi. Kemudian, Lah dan Hazirah pun datang. Akhir sekali, Marsha. Rupa-rupanya, ikhwah 5 orang je yang pergi, Anwar, Hanifuddin, Izzat, Mujahid dan Yakan. Ikhwah naik dengan Ust Azman. Kami, naik dengan Ust Idris dan ditemani oleh Ust Khair untuk ke Kuantan.

Dalam kereta, macam-macam ustaz cerita. Kami ke Kuantan ikut jalan lama, tak ikut highway. Ustaz tunjuk tempat-tempat mukhayyam sebelum ni. Banyak juga berbual dengan ustaz. 2 kali nampak babi, ust Idrislah tunjuk. Ust Khair asyik jerit sambil buat gaya terkejut.

"Dekat sinilah tempat ana main masa kecik-kecik." "Rumah ustaz kat mana?" "Dah lepas dah, dekat belakang tadi tu." Lah banyak cakap dengan ustaz sebab dia dan Marsha duduk tengah. Tunjuk tempat mukhayyam masa form 1, yang jalan tepi pantai tu. Ustaz Khair, "Ana paling ingat Hazimah masa jalan." Ust Idris, "Kalau boleh nak gendong je dia." Ustaz tolak dia guna batang kayu, beri semangat untuk jalan. Ustaz ada juga cerita pasal usrah.

Sampai di stesen bas, "Jalan, jangan jalan sorang-sorang tau." Masa kami pun nak ambil beg di belakang kereta. "Ustaz bawa se je beg?" "Yelah, ana bukan nak bawa botol susu." Makan malam, solat. Ust Azman dan ust Khair pun balik. Kami tunggu di platform 4.

UI: Mana yang lain?
Lah: Dekat surau lagi.
UI: Kena hati-hati sikit kat sini. Ada orang lelaki menyamar jadi perempuan kat surau, curi duit.
Lah: Ada gok ke gitu?
UI: Ada je.

Ustaz pun bawa keluar tiket bas untuk diagih-agihkan. Lah dan Robi dapat 11, 12. Ana dan Marsha dapat 29, 30. Kami ingat bas yang ni, makin besar nombor, makin ke belakang tempat duduknya. Rupa-rupanya, bas ni, cara susun nombor dia lain. Tapi masa ni, kami tak tahu lagi.

Ana: Marsha, nak tukar tak nombor?
Marsha: Tukar je lah.
Ana: Ustaz, boleh tak nak tukar nombor, takut belakang sangat.
UI: Nak yang mana?
Ana: 13, 14 ke?
UI: Ni nombor 7 duduk dengan orang lain ni. Siapa sorang lagi?
Kami: Hazirah.
UI: Macam mana nak buat ni? Hmm...
Ana: Dah tu ustaz?
UI: Eee, ana duduk dengan orang lain lah juga (Kelakar tgk gaya ust masa ni)

Robi, Hazirah dan ikhwah pun turun. Naik bas. Tengok-tengok 29, 30 sederet dengan 11, 12. Jadi kami ni, duduk belakang Robi dan Lah, tepi kami ikhwah.

Off hp, jimat bateri. Sembang dengan Marsha, pelbagai cerita. Kami cuba sebut balik sebab apa akhawat lain yang sebatch tak dapat pergi LKD. Ada juga cakap pasal U, nak ambil bidang apa. Sebutlah semua pilihan, akhir sekali...

Ana: Bidang psikologi pun ana minat juga. Tapi kena banyak sosial lah, banyak cakap dengan orang lain (Selalu bljr sikit2 drpd ayah ana)
Marsha: A'ah, ana fikir juga pasal bidang ni. Tapi ana kurang berkeyakinanlah nak bersosial dengan orang. Nti ok kalau bersosial dengan orang. Ana kalau cakap dekat pentas, ana berkeyakinanlah.
Ana: Ana tahu, nti terbalik dengan ana. Ana kurang sikit kalau depan-depan gitu. Tapi tengok masa jugalah. Ana suka sangat cakap kat depan masa PINTAR 3 dulu. Kadang-kadang, ada gok rasa excited, sambil terketar kat depan. Terketar sebab excited, tapi mesti orang ingat sebab takut/debar.
Marsha: Ho, ye lah. Ana pernah gok gitu, bila ana excited sangat nak cakap kat depan, jadi bergetar. Nti rasa, sesuai tak ana jadi peguam?
Ana: Sesuai. Nti kan pandai berhujah, kan nti berkeyakinan kalau cakap depan orang ramai. Walaupun tanggungjawab macam berat, tapi kena ada lah juga dalam kalangan kita yang jadi.

Konklusi ana,
"Kita banyak je persamaan. Tapi kalau perbezaan kita memang kontra habis. Apa-apa pun, biarlah kita saling menyokong."

Kami target nak tidur pukul 11:00, tengok jam bas tu. Bila check jam tangan kami, rupa-rupanya jam bas lewat 35 minit. Huh, tidur-tidur.zzz

Ps. Doakan mlmh Yong agar cepat sembuh, mlmh kata, mlmh kena masuk wad, hipertension. (Dekat Ktn, baru tahu tadi)

Sambungan Mukhayyam LKD3 [1st day]
Sambungan Mukhayyam LKD3 [2nd day]
Sambungan Mukhayyam LKD3 [3rd day]


Semoga beroleh manfaat^^
Like if you like, do comment too~

0 responses:

Berkatalah dengan akal dan jiwa, kerana itu anugerah Pencipta dan ternyata natijahnya akan lebih bahagia. ^_^

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2008-2014 Aisyah Ameelah ^_^: Persediaan ke LKD 3
Design by a.a.ghariib